Veszprém

2014.04.23. 13:25

Riasztóak a gödrös utak

Szentkirályszabadja - Szembeszállt saját önkormányzatával Fodor Márton képviselő, aki kéri - mások nevében is -, hogy mielőbb hozzák rendbe az ipartelepre vezető utat, ugyanis jelentős kára származik abból, hogy állandóan meghibásodnak a járművei. Más gondja is van a cégvezetőnek.

Mátételki András

Ez a történet 12 évvel ezelőttre nyúlik vissza, amikor az államtól ingyen megkapott tizenegy hektáros területet a szentkirályszabadjai önkormányzat eladta a vállalkozóknak, akik szerződéskötéskor a vételár kétharmadát fizették ki, majd amikor a nevükre került a telek, a maradék pénzt is átutalták az önkormányzat számlájára. Még előtte azt az ígéretet kapták - ha rendezik a teljes vételárat - az önkormányzat beszáll a villany- vagy a vízhálózat kiépítésébe. Ebből azóta sem lett semmi. A vállalkozók sokáig nem tudtak várni, néhányan kutat ásattak, majd összedobták a pénzt az elektromos hálózat kialakítására. Jelenleg kilencen vannak az ipartelepen, ahová a kivezető út külön feszültségforrás.

- Évek óta kértem szóban a polgármestert, tegyenek már valamit ezzel a hepehupás úttal. Mindössze annyi történt, hogy kihelyeztek gödrös, sebességkorlátozás és 20 tonna behajtási tilalmat jelölő táblákat. Továbbá néhányszor betemetik a gödröket murvával, amelyet persze a kocsik elég gyorsan kivernek - mondja kissé indulatosan az idősebbik Fodor Márton, a Fo-Pu-Mix Kft. vezetője, aki betonkeverő üzemet irányít, egyúttal 29 tehergépkocsi gazdája.

- Tavaly ősz óta levelezünk a falunk első emberével, Iványi Andrással, hogy a gondunkat tűzze napirendre a testület. Kérésemnek eleget tett, a fórumon mindenki egyet értett azzal, hogy az utat végleg rendbe kellene hozni. Ezután felkértek egy tervezőt, aki felmérte a javítás költségeit. Ha bitumen réteget kapna az út, az 16 millióba kerülne, az olcsóbb megoldás hatmillióból kijönne, ami abból állna, hogy lezárnák a felületet egy bitumenes emulzióval. Ugyanakkor szó van arról, hogy a litéri kerékpárutat errefelé tervezik. A mi falunk is beszállt ebbe 800 ezer forinttal. Szerintem inkább az ipartelepi útnak erre a két kilométeres szakaszára kellett volna költeni.

Fodor Márton a gödrös úton. Tiltó táblák jelzik, errefelé nem érdemes gyorsan hajtani (Fotó: Mátételki András)

 

Kocsiba szállunk, ami felér egy túlélő túrával, ugyanis a vállalkozó magasépítésű terepjárójában is majd elharapom a nyelvem, amikor gödörből gödörbe huppannak a jókora kerekek. Személygépkocsival kész öngyilkosság erre a szakaszra behajtani. Úgy tűnik, más is így gondolja, mert a vevők egy része (fuvarozók) is az út miatt kerüli el a betonkeverő telepet.

- Több dolgozóm már itt hagyott bennünket, mert azt mondták, saját autójukat nem teszik tönkre a tengelytörő úton. Az új jelentkezők közül is többen emiatt fordítottak hátat a cégnek azok közül, aki Balatonalmádiban és Szentkirályszabadján laknak. Az alapanyagot beszállító fuvarozók is folyton nekem panaszkodnak. Tavaly több millió forintba került a mixerkocsik javítása az áldatlan állapotok miatt, ami annyit jelent, hogy elvitte a nyereségünk egy részét. A szomszédos, nemzetközi fuvarozást végző céggel évente együtt közel 25 millió forintot fizetek be súly- és iparűzési adó címen az önkormányzatnak. A többiek se két fillért tesznek bele a kalapba. Ennek a pénznek a töredékéből nem lehet tisztességes utat kiépíteni, ahol csak én és a beszállítóim évente 100 ezer tonna anyagot fuvarozunk? Itt Szentkirályszabadján ellehetetlenítik a vállalkozókat! Az ipari park fejlesztése pedig hosszú távon megoldotta volna a falu gondjait. Tudja, legszívesebben a telepünkre lakatot tennék, hogy ne kelljen senkivel vesződnöm. De akkor el kellene küldenem 22 embert, akik közül többen nyugdíj előtt állnak. Ők hol tudnának elhelyezkedni? Mindezt azért is tenném nehéz szívvel, mert ez a munka az életem. Bár lehet, jobban tenném, ha 67 évesen visszavonulnék. Vagy máshová helyezném át a telepünket.

A vállalkozó felvetéseire Iványi András a következő választ adta:

- Fodor Márton már 16 éve képviselőtársam, ezért tudnia kell, hogy az önkormányzat költségvetésének megalkotása a képviselő-testület feladata, a polgármester a végrehajtásáért felel, tehát pénzt nem osztogat. Az önkormányzatnak adóssága nincs, de útépítésre pénzünk soha nem volt. Ennek egyetlen lehetősége a vállalkozói tőke vagy pályázati forrás. A pályázat beadásának viszont sok feltétele van, amiket az ott működő cégek nem tudnak teljesíteni. Az útépítés másik lehetősége a repülőtér megvalósulása esetén lett volna.

A polgármester elmondta, az ipartelepen nem kilenc vállalkozás működik, hanem kettő, mert az önkormányzatnak csak ők fizetnek iparűzési adót. Ebből a valóságban nyolcmillió forint folyt be a község kasszájába. Fodor Márton cége ennek az összegnek a 40 százalékát adja. Tavaly csaknem 800 ezer forintot költöttünk kátyúzásra, amit az esőzések után kezdhetünk elölről.

- Szakértői vélemény szerint az út rendbe tételéhez legkevesebb 50 millió forint szükséges, de ehhez előbb közműveket kell építeni, amiről még terv sincs - hangsúlyozta Iványi András. - A 16 millió forintos karbantartás, ami a murvázás és a mart aszfalt megoldást tartalmazza, tapasztalatunk szerint alkalmatlan arra, hogy nehéz járművek közlekedjenek rajta.

A falu vezetője megemlítette, Fodor képviselő a Balatonfűzfő-Litér-Szentkirályszabadja kerékpárútra tett célzásának valóságalapja az, hogy az önkormányzatok 297 millió forintos összeget nyertek száz százalékos támogatottsággal, a kivitelezés rövidesen kezdődik. A 800 ezer forinttal lakosságarányosan a tervezéshez kellett hozzájárulnia a településnek.

- Remélem, a képviselő úron kívül, mindenki úgy gondolja, hogy ez a befektetés megéri a falunak. Egyébként a vállalkozó telepét a 8-as főútról aszfaltos úton meg lehet közelíteni. Az ő döntése, hogy azt az utat használja, amely alkalmatlan a betont és alapanyagokat szállító nehéz teherautók forgalmára vélekedett a polgármester.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!