2012.06.05. 04:54
A keret hangsúlyt ad a képnek
Vannak- e divatok a képkeretezésben, mit kell tudnia egy jó „rámának”? Erről beszélgettünk Herr Péter fényképész-képkeretezővel, aki meglepő dolgokat is mondott.
A képkeretezésnek is vannak trendjei. Ma például már szinte senki nem rendel cirádás, aranyozott keretet, ez a mítosz eltűnt. Az utóbbi években az egyszerű, vékony fakeretek dominálnak, bár, amint megtudtuk, ezeken belül is sok a variáció.
– Egy képnél a keret teszi fel az ire a pontot – magyarázza a mester. – Segít abban, hogy a képet megfelelően tálaljuk, ráirányítja a figyelmet a fontos részekre. A keretléc kiválasztásánál nem szabad sietni. Fontos szempont, hogy a keret ne üsse agyon a képet, inkább legyen túl egyszerű, mint túlságosan hivalkodó. Én híve vagyok a paszpartunak is, mivel ettől lesz szellős a kép, távlatot ad a kompozíciónak, elegánssá teszi azt. Ebben is és a keret színében is sokféle változat közül lehet válogatni. Arra jöttem rá, hogy a szemünk óhatatlanul a befoglaló színt keresi a képen. Amilyen színű a paszpartu vagy a keret, az a szín kapja a hangsúlyt a kompozíción. Ezért például portré esetében mályva színű paszpartut ajánlatos választani, ami az arcot hangsúlyozza. Ha például az illető ruhájának színével azonos a keret, a ruhára koncentrálódik a figyelmünk, rossz érzésünk lesz.
A kereten kívül fontos szerepe van a képet fedő üvegnek és a hátlapnak is, melyek szerepe egyrészt a kép mechanikai védelme, másrészt a keret eldeformálódásának, hordósodásának a megelőzése. Választhatunk matt vagy fényes üveget, mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. Egy gobelinhez például matt üveg illik, az akvarell viszont jobban érvényesül fényes üveg alatt. A matt üveg nem tükröződik, a visszavert fényeket szétszórja, jól mutat, viszont nagy, világos felülettel szemben az ilyen kép alig látszik.
Legyünk bátrak egy falikép témájának megválasztásánál
Herr Péter képkeretező, aki egyben fotográfus is, arra biztat, hogy ne féljünk olyasmit is műalkotássá emelni, ami eredetileg nem készült annak.
– A mai fényképezési technikával már csodákat lehet létrehozni – magyarázza. – Egy szeretett tárgyról, régi, értékes holmikról készült művészi fotókból készített mozaikkép kedves kiegészítője lehet a lakásunknak. Nem kell az elkészítéséhez különösebb művészet, csak arra kell odafigyelni, hogy megfelelő irányból essen a tárgyra a fény, és hogy valamilyen hozzá illő, színes hátteret tegyünk a „modell” mögé. Magam is készítettem ilyen kompozíciót eozin kerámiákról, régi munkaeszközeimről. Sokszor egy óvodás gyerek, unoka szép, bekeretezett rajzát vagy egy családi fotót is szívesebben nézeget az ember az otthona falán, mint valami középszerű, sokszorosított alkotást. Ezek filléres dolgok, csupán egy kis bátorság kell hozzá, hogy felvállaljuk: a hétköznapi dolgok is lehetnek szépek.
Érdekes módon Herr Péternek nincsenek előítéletei a „konkurenciával” szemben: azt vallja, általában jó minőségűek a készen kapható olcsó, előre gyártott keretek is. Ha a képhez illő keretet sikerül kiválasztanunk, ugyanolyan értékű lehet ez is, mint az egyedileg készített képkeret.