2024.07.29. 11:58
Dömötör Csaba: stratégiai jelentőségű, hogy újra magyar tulajdonba kerül a Liszt Ferenc repülőtér (videó)
Stratégiai jelentőségű, hogy újra magyar tulajdonba kerül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – mondta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a Facebookon hétfőn közzétett videójában.
Budapest, 2024. június 6. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtér 2-es terminálja 2024. június 6-án. Ezen a napon aláírásra került a repülõteret üzemeltetõ Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerzõdése, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér. A megállapodásnak köszönhetõen a magyar állam vételár arányosan 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektetõ VINCI pedig 20 százalékot. MTI/Koszticsák Szilárd
Forrás: MTI
Fotó: Koszticsák Szilárd
Dömötör Csaba úgy fogalmazott:
a budapesti reptér stratégiai jelentőségét jól mutatja, hogy az elmúlt húsz évben megháromszorozódott a forgalma és most újra a Covid-járvány előtti rekordszinteket közelíti.
A reptér nyereséget termel az országnak, az intézmény osztalékfizető képessége 30-35 milliárd forint, „tehát nem pénzt visz, hanem pénzt hoz az államnak” – hangsúlyozta az államtitkár.
A kifutópályák még messze nem érték el a kapacitásuk maximumát, ezért még tovább bővülhet a forgalom – emelte ki.
Hozzátette, a reptér milliók számára az ország kapuja,
15 millió utasról van szó, ami a jövőben akár meg is duplázódhat.
Alapvető érdek, hogy méltó legyen ehhez a ranghoz, és az eddigieknél jobban működjön – mondta.
A külföldi tulajdonosok eddig úgy vettek ki egy halom pénzt az üzemeltetésből, hogy az egyre szükségesebb fejlesztések rendre elmaradtak és nem épült új terminál
– közölte az államtitkár, hozzátéve, hogy a terminál építése most megvalósulhat. Kitért arra is, hogy a reptér megközelítési lehetőségét is javítani kell.
Dömötör Csaba emlékeztetett rá, hogy
a repteret a baloldali kormány 2005-ben privatizálta, „enyhe megfogalmazás szerint is, eléggé tékozló módon”. A reptér ugyanis már akkor évi tízmilliárdos nyereséget hozott, ami azóta csak nőtt
– emelte ki.
Hozzátette, hogy a privatizációs bevételt az „akkori balos kormány szinte teljes egészében azonnal felélte”.
Az ígért nagyarányú fejlesztések elmaradtak, helyette elbocsátásokra került sor, amikor Bajnai Gordon került az üzemeltető cég igazgatósági székébe
– hívta fel a figyelmet az államtitkár.