2020.09.24. 16:00
Hajmáskéren át a jövő évi Dakar-ralira
A település környékén tesztelt az Opel Dakar Team, Szalay Balázs és navigátora, Bunkoczi László. Idén februárban, Katarban volt egy Világkupa-futam, ahol Szalay Balázsék rajthoz álltak, így talán az is kijelenthető, hogy ő volt az utolsó magyar, aki versenyezni tudott a pandémia előtt, aztán lemondtak a terepraliban is majdnem minden versenyt.
Szalay Balázs már a 15. Dakar-ralijára készül
Fotó: Balogh Ákos/Napló
Igaz, van még egy dubaji Vk-futam novemberben, ami még tartja magát, de a magyar Dakar-ikon úgy vélte, ha ezt nem törlik, és azon el tudnának indulni, akkor a Világkupában jó eredmény jöhetne össze. De!
– Amikor Hajmáskér környékén edzünk, az már a 2021-es Dakar-ralira való felkészülésünk első állomása – tudtuk meg Szalay Balázstól, akinek 14 Dakar-rajt van a lábában és karjában. Az első 24 éve volt.
Az autó – az Opel Grandland X – elkészült, ha bármi gond adódna, arra a teszteken fény derülhet. Terveik szerint két-három hetente egy-egy tesztnapot iktatnak be azért, hogy a hosszú hónapok ki- hagyását maguk mögött tudhassák.
– Ezt a pandémiás időszakot túl kell élni, hiszen a versenycsapatok is nehéz helyzetben vannak. A szponzorok visszavettek, kevesebb a pénz a sportban – mondta. – Viszont azt vettem észre augusztusban, hogy a cégek ismét elkezdtek egy kicsit érdeklődni arról, hogy mi lesz és hogyan tovább. Ennek hatására vágtunk neki a Dakarnak. Az viszont most nem megítélhető, hogy ez az újabb Covid-hullám mit okoz. Reménykedem abban, hogy a tesztelt vakcinák közül valamelyik tényleg gyógyír lesz a világ számára.
Az említett „szörny”, az Opel Grandland X hengerűrtartalma 6200 köbcentiméter, V8-as „szíve” van, és szűkítővel 380 lóerős teljesítményre képes. Az autó, csakúgy mint gazdái, szintén február óta pihent, így a több mint kéttonnás jármű ugyancsak a hajmáskéri ugratókon rázódott bele a megpróbáltatásokba.
– Az autót szétszedtük, a külsejét újragondoltuk, így teljesen megújult – árulta el Szalay Balázs. – A Dakarra készülve az autó belsejét is felújítjuk, megnézzük – a motort, a futóművet, a sebességváltót mindenképpen –, hogy mi az, ami maradhat, illetve mihez kell még hozzányúlnunk.
S hogy van-e kedves versenyhelyszíne a pilótának? A kérdésre elmondta, akinek vannak afrikai, sivatagi élményei, annak az afrikai Dakar az igazi. Az a verseny, amelyben a Szaharán át kell kelni, és ezer kilométeren keresztül csak homokdűnéket lát az ember.
– Ilyen sehol sincs, igaz, a Góbi-sivatag és Szaúd-Arábia is jó hely lehet egy valamikori Dakarra – tette hozzá.