2016.01.12. 18:11
Ötödik éve folyamatosan emelkedik hazánkban az újonnan eladott személygépkocsik száma
Tavaly 77 ezer autó talált gazdára, ami a 43 ezres mélyponthoz képest előrelépés, de a csúcshoz képest még mindig távoli eredmény.
A 2014-hez képest jobb évet várt tavaly a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), amit szerencsére sikerült felülmúlni. Az elégedettség ugyanakkor keserédes, amíg ugyanis a 2000-es évek elején több mint 200 ezer új személygépkocsit adtak el egy évben hazánkban, addig – ötéves emelkedés után – tavaly 77 ezret.
Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke tájékoztatása szerint a válság nyomán öt év alatt összecsuklott a hazai újautó-értékesítés. A személygépkocsi-eladások 2010-ben érték el a mélypontot 43 ezer darabbal, ez a korábbi csúcsnak éppen a húsz százaléka volt! Erről a szintről, ha lassan is, de évről évre emelkedett a forgalom. Az MGE 2015-re 75 ezer személygépkocsi értékesítését prognosztizálta, ebből végül is 77 ezer lett. Ez örömteli, ugyanakkor csak az 1999-es szintnek felel meg.
Az is pozitívum, hogy az új személygépjárművek és kishaszonjárművek első forgalomba helyezése és az azt követő két hónapon belüli kivonás mértéke és jelentősége csökkent, vagyis egyre kevesebb a reexport. Ugyanakkor az adatokból az is látszik, hogy még mindig alacsony a magánszemély vásárlók száma, ennek a mérteke mindössze 21 százalék, a többi céges értékesítés.
Az új autók értékesítése mellett folyamatosan növekszik a használt személyautók importja is, a 2012-es 49 ezer darabbal szemben tavaly már 120 ezer darabot hoztak be az országba. Ezek 45 százaléka prémium vagy luxus szegmens.
A MGE és az Autós Nagykoalíció évek óta tesz a kormányzat felé kezdeményezéseket a gépjármű-kereskedelmi és -javító szakma fehérítése céljából, amely javaslatok fogadtatása pozitív, de meglátásuk szerint eddig kevés konkrét intézkedés történt. Az importőrök tovább folytatják a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely a jogi környezet változásával együtt már érzékelhető elmozdulást jelentett a legális szervizek irányába, ahol megfigyelhető az ügyfélszám emelkedése. Ez a folyamat mára már látható módon megjelent a legális szervizek látogatottságában és forgalmuk lassú emelkedésében.
– 15 százalékkal nőtt eladott autóink száma tavaly – mondta Csongrádi László, az egyik kereskedés ügyvezetője. Az új- és a használteladás egyaránt emelkedett, de ez utóbbi sokkal nagyobb mértékben.
A jövővel kapcsolatban megjegyezte, azt várják, hogy a lendület folytatódik. Érdeklődés van új és használt kocsi iránt egyaránt, ez utóbbi értékesítését az hátráltatja, hogy kevés a jó és leinformálható autó a piacon.
Császár Gábor, egy másik kereskedés ügyvezetője lapunknak jelezte, tavaly jobb évet zártak annál, mint amilyenre számítottak, immár 2010 óta tart a lendület. Náluk elsősorban a kishaszonjármű szegmensben volt erőteljes az előrelépés.
Az idei évben szintén növekedést várnak. Azt célozták meg, hogy alapmodellekből legalább a tavalyi számokat hozzák, amihez társulnak majd a prémium értékesítések.
– Úgy tapasztaltam, hogy szép lassan nő forgalom a magyarországi piacon, amivel a márkakereskedések is lépést tudnak tartani, nyilatkozta lapunknak Marton György. Örömmel jegyezte meg, hogy a műhelyekben is egyre több a munka. A tulajdonosok szép lassan kezdik belátni, hogy a feketén elvégzett, kétes minőségű javítás, az ellenőrizhetetlen eredetű alkatrész beépítése ugyan olcsó megoldás, de csak ideig-óráig szolgálja az autós érdekeit. A márkaszervizekben biztonságos és garanciális a munkavégzés, más, mint a „sufnituning”, ezért kezdenek visszaszokni az emberek.
Az MGE előrejelzése szerint 2016-ra lassuló, de stabil növekedés várható. Reményeik szerint a magánvásárlók szép lassan visszatérnek a piacra. Úgy látják, 2016-ban személygépkocsiból elérhető a 80 ezres darabszám.