2014.06.04. 15:25
Memóriautazás fonallal
Csabrendek, Budapest - A régen felszámolt csabrendeki fonalgyárból maradt szálak hálózzák be a Fészek Művészklub tereit a napokban megnyílt Folyamatos múlt című kiállításon. Horváth Anna installációja önálló alkotásként is értelmezhető, ugyanakkor vezérfonalként vezeti a nézőt. Sőt, az absztrakt térben is funkcionál, összeköt a múlttal.
A csabrendeki származású, Londonban tanuló 24 éves Horváth Anna fonalinstallációja aktív befogadót tételez fel, aki mozgással, helyváltoztatással tapasztalja meg a művészetet. Az egykori csabrendeki fonalgyár raktáron maradt termékeiből készült installációt követve a látogató összefüggéseket fedezhet fel a kiállított munkák között a megidézett régi struktúrák mentén. A régi fonalak és a nézőknek kiosztott cérnagurigák az ember eszébe juttatják a szocializmus kisszerűségét és kudarcait, provincializmusát, ugyanakkor az otthonosság érzetét is keltik, hiszen gondoljunk csak bele, régen még Csabrendeken is volt fonalgyár. Mindez az élmény a mű forrása és egyben kontextusa is, a látogató visszanyer egy darabkát közelmúltja történelméből.
A budapesti Fészek klubban nagyszabású, neves hazai és külföldi művészeket is felvonultató kiállítás nyílt Folyamatos múlt címmel (Fotó: Fészek Művészklub)
Horváth Anna helyspecifikus, ugyanakkor progresszív művészetet művel. Mondhatnánk, benne van a világtrendben, ami olyan értelemben nem túlzás, hogy a világ egyik legjobb művészeti egyetemén tanul jelenleg, a londoni Central Saint Martins University of Arts hallgatója. Először helyi művészek, Göbölyös Gyuláék fedezték fel a tehetségét, hatásukra a budapesti képző- és iparművészeti szakközépiskolába iratkozott, majd az iparművészeti egyetemen tanult. Utána Máltára került, ahol egy jó nevű építészeti irodában dolgozott, most pedig Londonban folytatja a mesterképzést egy teljesen új szakon, melynek a neve: Narrative Environment, amit úgy értelmezhetnénk, hogy történetmesélés három dimenzióban - magyarázza. A kiállításdizájntól a belsőépítészeten keresztül az installációig sok mindennel foglalkoznak. Valójában látogatói, befogadói élményeket terveznek.
A kiállítási dizájn érdekessége, hogy Horváth Anna (balra) a fonalinstallációhoz az anyagokat a csabrendeki, régen bezárt fonalgyárból, a Foltexből szerezte (Fotó: Fészek Művészklub)
A londoni egyetemre csak a legjobbak kerülnek be a világ minden tájáról. Anna elmesélte, csoporttársaival megnyertek egy kirakattervezési munkát, tervüket megvalósították a tavaszi londoni Fashion Weeken, az Oxford Streeten. Részt vettek olyan projektben is, ami a Victoria Coach Station és a buszos utazás jövőjét kutatta, továbbá Albánia fővárosában, Tiranában volt egy city-brandingjük, városi arculattervezésük. Európa legfiatalabb és legelmaradottabb országának le-hetőségeit mérték fel. Anna egyetemi tanulmányai mellett jelenleg az Event Communication irodában végez szakmai gyakorlatot, ahol többedmagával Abu Dhabi új nemzeti múzeumának tervein dolgozik. Azt csinálja, amit szeret, amit a Fészek Művészklubban látható Folyamatos múlt című kiállításon is: látogatói élményeket hoz létre. Ez a legújabb pesti munkája attól különös, hogy szülőhelye bezárt fonalgyárának utolsó termékeiből fonta. Szüleivel beszélgetve kiderítette, volt egyszer Csabrendeken egy fonalgyár. A padláson még Éljen május 1-je fel-iratokat is találtak, selyemfényű cérnákat, műanyag cekkerek szövéséhez szükséges fonalakat. Ezt mind dokumentálták egy külön kiadványban.