2013.04.26. 12:07
Nem mindegy, mennyire néznek butának
Az idén tavasszal már harmadik alkalommal adunk hírt a zánkai Egry József középiskola szakiskolás tanulóinak országos versenyeken elért sikereiről. Felkészítőjük, Tarnóczai Géza történelem tanár az öröm mellet kicsit szomorú is, mert attól tart, hogy rövidesen véget érhet ez a sikeres időszak.
Az idei első jó hírt az április elején, a budapesti Stefánia Palotában megrendezett Örökségünk 48' című vetélkedő budapesti döntőjéről kaptuk. A Szakmai Középiskolásokért Kulturális Egyesület által 1990 óra évente megrendezésre kerülő közismereti verseny rangját jelzi, hogy az idei döntő előtt Hoffmann Rózsa közoktatásért felelős államtitkár mondott beszédet. A két fordulós vetélkedő témája a reformkor, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc, valamint hazánk kiegyezésig tartó időszakának történelme volt.
A versenyen az Egry iskola csapata a szakiskolai kategóriában az I. helyen végzett. Mondhatnánk, ahogy tavaly is, hisz egy évvel ezelőtt is ők állhattak fel a képzeletbeli dobogó felső fokára. Ráadásul az idén még nagyobb fölénnyel nyertek. A győztes csapatot az idén Bakos Dávid Róbert (10/C), Fekete Roland (10/C) és Kovács Dávid (12/C) alkotta. Kovács Dávid és Fekete Roland a tavalyi győztes csapatnak is tagja volt.
Tarnóczai Géza (balról), Fekete Roland és Bakos Dávid Róbert még az országos döntő előtt (Fotó: Győrffy Árpád)
A budapesti győzelem napján tudták meg, Országos Szakiskolai Közismereti Tanulmányi Verseny (OSZKTV) két héttel korábban tartott regionális döntőjén történelemből Fekete Roland az I., Bakos Dávid Róbert a II. lett.Tarnóczai Géza nagyon örül annak, hogy az utóbbi években mindig akadtak olyan tanítványai, akikkel érdemes volt foglalkozni, akiknek volt kedvük, kitartásuk a tanuláshoz. A következő években azonban véget érhet ez a trend, mert a jelenleg heti két történelem óra a következő tanévtől radikálisan lecsökken, kéthetente lesz egy komplex társadalomismeret óra, amibe történelem, földrajz és más korábbi tárgyak tartoznak.
- Kéthetenkénti találkozással, több tárgy együttes tanításával nincs igazán esély arra, hogy egy pedagógus bármit is elérjen. Szinte ugyanolyan, mintha teljesen megszüntetnék ezeknek a tárgyaknak az oktatását.
Tarnóczai szerint a szakiskolások zöme hátrányos helyzetű családból jön, jelentős részüknek nincs igazi motivációja a tanuláshoz, és az alaptudásuk is gyenge. De erre nem az a megfelelő válasz, hogy akkor ne is próbálkozzunk velük, hogy gyorsan képezzük ki a szakmára, küldjük el dolgozni. Még akkor se, ha sokan talán még örülnek is neki, hogy nem kell az elméleti tárgyakkal foglalkozni. Az ilyen megoldás később nagyon megbosszulhatja magát, mert hiányozni fognak az alapok a szükséges váltásokhoz, átképzésekhez és az önképzéshez is.
Bakos Dávid Róbertnek és Fekete Rolandnak még szerencséje van, az iskolában kellő alapot kaptak a későbbi tanuláshoz. Róbert szakácsnak készül, a terve az, hogy a falujában vendéglőt nyit, a helyiekre és az átutazókra is építve.
- Szerintem fontos, hogy mindenki megfelelően megtanulja legalább hazánk történelmét, mert később szakácsként is szükségem lehet erre a műveltségre. Hisz a munkám nem csak abból áll majd, hogy a leírt receptek szerint megcsinálom az ételt. Receptkönyvből is lehet főzni, de ha kicsit hozzáadunk a saját fantáziánk alapján, sokkal jobb lesz. Azt is meg kell terveznem, hogy milyen ételekkel tudom a vendégeket a vendéglőbe vonzani, ehhez pedig már több kell a közvetlen szakmai ismeretnél. Meg az sem mindegy, mások mennyire néznek butának - mondja a fiatalember.
Roland pincérnek készül. Azt mondja, fontos minden tudás, mert ma még nem is igazán sejtjük, hogy az életben mikor fog segíteni bennünket.
- Hajón szeretnék majd dolgozni, de bárhová is kerülök, mindenképpen fontos lesz a műveltség, mert a vendégek ennek megfelelően viszonyulnak majd hozzám, és ez alapján kapok helyet is. Én általánosban nem igazán foglalkoztam a történelemmel, nem érdekelt. Szerencsére tanár úr itt megszerettette velem, aminek így utólag nagyon örülök, mert akarat nélkül nem menne a tanulás.
Tarnóczai Géza azt reméli, hogy ha vissza is veszik a közismereti tárgyakra szánt órakeretet, talán a nagy múltú országos versenyek megmaradnak, hogy legalább azokat a gyerekeket érdemes legyen felkészíteni, akikben még ilyen körülmények között is maradt egy kis kedv, affinitás a tanulás iránt.
A beszélgetésünk után kaptuk a hírt Zánkáról, hogy a múlt héten lezajlott az Országos Szakiskolai Közismereti Tanulmányi Verseny döntője is Dabason, aminek régiós döntőjén a két zánkai diák történelemből az első két helyet megszerezte. Az országod döntőn Veszprém megyéből három tanuló vett részt. Haller Klaudia, a veszprémi a Jendrassik-Venesz Középiskola tanulója magyarból a 9. helyen végzett, a felkészítője Ritterwald Ildikó volt. A történelemből versenyző két zánkai diák közül Bakos Dávid Róbert a 14., Fekete Roland a 18. helyet szerezte meg az ország szakiskolásai között.