2011.10.05. 05:14
Több éve sikeres - Nagy Rita számára nincs elveszett gyermek
Pápa - A Balla Róbert Téri Általános Iskolában a gyógypedagógiai szakma szinte minden területét diplomás szakemberek képviselik. Emellett közülük több rendelkezik általános iskolai tanári, és egyetemi végzettséggel is. Egyikük, Nagy Rita nemrégiben Pro Talento-díjban részesült. Az elismerésre Csutiné Papp Orsolya igazgatónő terjesztette fel.
- Tizenöt éve tanítok a Balla Róbert téri iskolában, ahova főként tanulásban akadályozott tanulók járnak - mondja Nagy Rita. - Gyógypedagógusként foglalkozom velük. A komplexitás, a gyógypedagógiai kihívás mellett nagy előnynek érzem, hogy tanítói diplomával és földrajz szakos tanári végzettséggel is rendelkezem. Főleg ez utóbbi szaktárgyi anyagát tudom jól hasznosítani a gyerekekkel való közös munka, illetve a felkészítés során.
Hatodiktól tizedik osztályig tanít a kitüntetett pápai pedagógus, minden osztályban földrajzot, ezen kívül magyart és szakmai előkészítő ismereteket. A Pro Talento-díjastól azt is megtudom, hogy a Nemzeti Alaptanterv kötelezővé válása előtt az általános iskolai tananyag élesen elkülönült a gyógypedagógiai követelményektől. A NAT megjelenésekor egyenlőségjelet akartak tenni az intézménytípusok közé.
- A tanulmányi verseny a mi iskolatípusunkban sajátságos, úgynevezett komplex verseny, több tantárgy szaktárgyi ismereteire épülő összetett vetélkedő volt. Ezt kívánták szétválasztani önálló tantárgyi vetélkedőkre. A gyógypedagógia képviselőinek sikerült elérniük azt, hogy irányelvekkel módosították, a tanítványokra szabták a NAT-ot. A szakma ebben a forrongó időszakban elérte, hogy a komplex versenyt, ezt a jó hagyományt ne számolják fel.
Végül megállapodtak abban, hogy minden évben más tantárgyból tartják a vetélkedőt. Így került sor a földrajzra a 2009/10-es tanévben. Ez a mindenkori, tanulásban akadályozott hatodikos-hetedikes gyerekekre vonatkozik, a csapat általában két-két ilyen korú tanulóból áll. Őket a kiemelt tantárgyakból egyéni, a többieket pedig kollektív munka szerint értékelik. Az országos versenyre csak a megyei döntőt megnyert csapat juthat el.
- Abban a tanévben megyei első lett a csapatunk, így a földrajzból egyéni versenyt nyert tanulók az országos megmérettetésen is bizonyíthattak. Itt a csapat a középmezőnyben végzett, a két hatodikos tanuló pedig olyan jól teljesített, hogy földrajz egyéniben országos első és második helyezést értek el - sorolja az eredményeket Rita.
- Hogy minek köszönhetem az elismerést? - kérdez vissza mosolyogva. - Egyszeri jó eredménnyel nem lehet díjazottá válni, ehhez több év sikeres szakmai munkája szükséges. A díjátadáskor elhangzott értékelésekben ez volt megfigyelhető mindannyiunk esetében.
A kitüntetések átadását követően nagyon sokan gratuláltak neki, és többen kifejezték örömüket, hogy a gyógypedagógia területéről is van már elismert pedagógus.
- Meglepett a díj, nem számítottam ilyen magas kitüntetésre. Bár úgy gondolom, hogy kötelező és önként vállalt óráimon is mindent megtettem annak érdekében, hogy tanítványaimat magabiztos tudással vértezzem fel. Olyan tudással, aminek segítségével megyei, vagy netán országos versenyek élvonalában is megállhassák a helyüket. Sokat köszönhetek a gyerekeknek, akik vállalták a pluszmunkát, és kollégáimnak is, akik mindent megtettek annak érdekében, hogy saját tantárgyaikból becsületesen felkészítsék a versenyre a gyerekeket. Az elismerés, a Pro Talento-díj a mi közös munkánk bizonyítéka.
Kik vesznek részt a versenyeken?
Nagy Rita úgy látja, hogy az integrációt azok szorgalmazzák, akik nem ebben a szakmában dolgoznak. Ő több éve kíséri a gyerekeket megyei megmérettetésekre, és azt tapasztalja, hogy oda kizárólag szegregált intézményekből érkeznek tanulásban akadályozott diákok. Integráltan nevelt sajátos nevelési igényű gyerekek még csak részt sem vesznek ezeken a versenyeken.