2010.06.08. 06:42
Fityiszt mutat Zoé a világnak
Veszprém - Ahogy Szilágyi Zoé fogalmazott a megnyitón: nem akar nagy dumát, hisz a képei beszélnek helyette is.
A punk, kék tarajt viselő művésznő egyértelmű, konkrét üzenetet küld alkotásaival: nemcsak az olykor keserű vagy fájdalmas valóságot ábrázolja, hanem gyermekkora kedves emlékeibe is bepillantást enged.
A művészet ajándék - kirakatban a valóság címmel nyílt meg a közelmúltban Szilágyi Zoé és Brush Ramones kiállítása a Dózsavárosi Könyvtárban.
A megnyitón a punk festőnő elárulta, eredetileg újrahasznosított szobrokból szeretett volna egy tárlatot létrehozni, azonban nem talált támogatót a festékre, így elállt a tervétől és legújabb képeit hozta inkább el. Zoé arról is beszélt, milyen élmények, hatások ösztönözték egy-egy kép megalkotására, amelyekre a bátor, vibráló szín és kontúrok használata a jellemző.
Punk Madonna című festménye hűen tükrözi a mai, előítéletekkel felcímkézett világunkat. Más kultúrákban például elfogadott, hogy a punkok is hívő, keresztény emberek, a kettő ott egyáltalán nem üti egymást, nálunk viszont gyakorlatilag kizárt.
Az átlaghoz képest meglehetősen bizarr külsejű művésznő élethez való viszonyát a Reménység madara című alkotás árulja el leginkább. A széthúzás, a közönyösség, a művészek kihasználása, az álmagyarok agressziója, a halál, az elmúlás témái közt cikázva lágyabb, örömtelibb, vidámabb művekkel is találkozhat a szemlélődő.
A kiállítóterem egyik szegletében a Zoé által csak mesesarokként emlegetett mesefigurák találhatóak. A Pocakos cica, a Kisvakond a városban és a többi gyerektémájú alkotásokról a művész annyit mondott, ezek gyermekkora emlékeit idézik meg. Valamennyit egytől egyig párjával, Brush Ramonesszel együtt készítették el.
Szólnunk kell még Brush Ramones Sperma city című képéről is, amely a génmanipulációt, a termékenység örök körforgását szimbolizálja.