Hírek

2015.08.18. 18:15

Viharvert autók - Ki fizeti a kidőlt fa által okozott kárt?

Bár a hosszú kánikulát lezáró zivatarok vasárnap este megérkeztek, az előrejelzések szerint a következő napokban továbbra is számíthatunk heves, jelentős károkat okozó viharokra. A szabadban álló autók veszélyben vannak.

Napló információ

Az idei évben az átlagosnál gyakrabban fellépő, heves viharok sokszor nem csupán beteg, korhadt, hanem egészséges fákat is kidöntöttek, akár totálkárossá törve az alattuk parkoló járműveket. Éppen ezért célszerű röviden áttekinteni, ilyen esetekben hogyan működik a kártérítés, illetve milyen óvintézkedésekkel csökkenthető ez a kockázat. A viharkároknak mintegy 10-12 százalékát okozzák fakidőlések, ágtörések. Ha a károsodott gépkocsi rendelkezik cascóval, egyszerű a helyzet: a casco térít, majd az illetékes biztosító a károsulttal együttműködve, a körülmények megismerését követően megvizsgálja, hogy terheli-e a fa tulajdonosát bármilyen kártérítési felelősség. Ha saját fa dől az autóra, a casco viharkár címén akkor is megtéríti a keletkezett kárt.Casco híján attól követelhetünk kártérítést, akinek a telkén állt a fa. Ezt jobb esetben a károkozó ingatlan tulajdonosi felelősségbiztosításának terhére tehetjük meg.

Ilyen felelősségbiztosítás híján azonban csakis a polgári jog alapján tudunk eljárni, ha kártérítésre tartunk igényt, tájékoztatott Maják Viktor, az UNION kommunikációs igazgatója. A kárigény jogossága azonban korántsem egyértelmű. Ilyen esetekben két tényezőt vizsgálnak: egyrészt azt, hogy a fa kezeléséért felelős személy vagy szervezet a fát illetően a megfelelő és szükséges gondossággal járt-e el. Másrészt pedig a fakidőlést vagy ágtörést okozó vihar során fellépő szél erősségének a mértékét.

Egy férfi áll elakadt autója tetején a vízzel elöntött XIII. kerületi Béke térnél augusztus 17-én. Egy óra alatt több eső esett a főváros belső részén, mint az augusztusi havi átlag
MTI Fotó: Bruzák Noémi

Ha a fa bizonyíthatóan beteg, korhadt volt, és a tulajdonosa vagy kezelője nem ápolta megfelelően, akkor fennáll a kártérítési kötelezettség. Az ilyen esetek azonban ritkán egyértelműek, így a szakértők is gyakran megosztott felelősséget állapítanak meg. Amennyiben azonban a fa egészséges, a viharban pedig a szél sebessége az óránkénti 54 kilométeres sebességet meghaladta, vis maior helyzet áll fenn, vagyis a kárért senki nem felelős. Ilyen esetben kizárólag a casco-biztosításra számíthatunk, hívta fel a figyelmet Maják Viktor. Fontos azt is tudni, hogy nincsen eltérés aközött, hogy a kidőlt fa parkoló vagy mozgó járműben okoz sérülést. Amennyiben azonban kidőlt fának megyünk neki, az figyelmetlenségnek minősül, így nem mások felelősségi kártérítésére, hanem csakis a saját cascónkra számíthatunk.

Közterületen bekövetkező fakidőlés esetén sokszor igen nehéz behajtani a jogos kárt is az önkormányzattól vagy a közút kezelőjétől. Ilyenkor legtöbbször hosszadalmas szakértői vizsgálatokra számíthatunk, megegyezés hiányában pedig csak a polgári peres út marad.

Összefoglalva elmondható: nagyobb védelemre, gyorsabb és kényelmesebb ügyintézésre számíthat az a gépkocsi- tulajdonos, aki viharkárát casco-biztosítással tudja rendezni.

Címkék#viharkár

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!