Hírek

2013.09.25. 13:36

Kopnak el a márkakereskedések

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) szerint, ha lassabb ütemben is, mint a válságot követő években, még mindig zárnak be márkakereskedések. Veszprém megyében is zajlik még az átalakulás.

Tremmer Tamás

A GÉMOSZ 2013 augusztusában ismét elkészítette felmérését a magyar márkakereskedői hálózatokról, amelynek célja a teljes magyar márkakereskedelem aktuális állapotának feltérképezése. Eszerint harminckét, Magyarországon forgalmazott márkáról van információjuk. 2012 óta nem jelent meg új márka a piacon, és nem is vonult ki a piacról.

A felmérésben egy kereskedésnek tekintették a márkakereskedő cég egy telephelyét. A GÉMOSZ adatai alapján 2013 augusztusában 448 volt a márkakereskedések száma hazánkban, ami 18-cal, vagyis négy százalékkal kevesebb, mint 2012-ben. A tulajdonosok száma 2012-höz képest 312-ről 272-re csökkent.


A válságot követően megyénk gépjármű kereskedelme jelentős átalakuláson ment keresztül. Korábban is volt arra példa, hogy egy-egy szalon befuccsolt, de ami 2008-tól történt az radikális változás. A legnagyobb mozgás Veszprémben és Pápán volt. A megyeszékhelyen 2010 környékén bezárt több márkakereskedés (Suzuki, Opel, Kia), az egy tulajdonosi körrel rendelkezők pedig egy szalonba költöztek (például a Hyundai és a Fiat, a Peugeot és a Citroen, Nissan és a Renault). Pápán még ennél is radikálisabb dolgok történtek. Az elmúlt pár évben a Fiat, a Hyundai, a Seat, a Citroen, a Suzuki egyaránt megfordult a városban, majd el is tűnt. Ajkán a Suzuki mellett a Renault-nak intettek búcsút.

Ha az egyes márkákat nézzük, a Suzuki szinte egymagában annyi változást produkált, mint a márkatársak együttvéve. Öt éve még kilenc márkakereskedés működött a megyében, amely rövid időn belül harmadára apadt.

Szerencsére a megszűnések, bezárások mellett új szalonok nyitására is van példa.

A felmérés adataiban a márkák jelentős részénél országosan nem, vagy jelentéktelen változás figyelhető meg a szalonok számának tekintetében. Jelentős csökkenést csak a Hondánál (25-ről 17-re) és a Suzukinál (76-ról 68-ra) tapasztaltak. Mindössze három olyan márkáról van tudomásuk, amelyek esetében kettő vagy annál több szalon nyílt: Chevrolet (három), Dacia és Ford (kettő-kettő).

A tulajdonosok 56 százalékának (2012-ben 67 százaléknak) van egymárkás kereskedése; 22 százalék foglalkozik kettő márkával (2012-ben 18 százalék); tíz százaléknak van három márkája; a maradék 12 százalék pedig négy vagy ennél több márkával foglalkozik. Az egymárkás kereskedések dominanciája enyhén csökkent, ami talán azt jelenti, hogy a kereskedők próbálnak több lábon állni.

 

 

 

Míg egy-egy megyére átlagosan 19 kereskedés jut, addig Budapestre 85. 2013-ban a kereskedések 31 százaléka a fővárosban és Pest megyében található. Budapest és Pest megye után a legtöbb kereskedés változatlanul Győr-Moson-Sopron és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére jut. A legkevesebb kereskedés továbbra is Nógrád és Békés megyében található, de a kereskedések számát tekintve valamint Tolna megye is a sereghajtók közé került. Az ország keleti és nyugati felének különböző gazdasági helyzete nem látszik a márkakereskedések megoszlásában, Jász-Nagykun-Szolnokban 22-, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 24 márkakereskedés található, míg Tolnában 8-, Vasban 12.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!