Hírek

2013.07.18. 14:38

Földalatti tudomány - Látogatás a misztikus Sziklában

Az év 365 napján állandó készenlétben dolgoznak az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (MH LVIK) speciálisan képzett katonái.

Szabó Péter Dániel

Szigorúan őrzött kapuk mögött, több mint 20 méterrel a föld alatt számítógépek előtt ülve kémlelik hazánk légterét és szavatolják mindannyiunk biztonságát. A Szikla titkai testközelből.

A Sziklát, hiszen a veszprémiek így ismerik a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központjának Jókai utcai utcai objektumát, mindig is egyfajta misztikum lengte körül. Ez több dolognak is betudható. Egyrészt több mint húsz méterrel a felszín alatt dolgoznak az itt szolgáló, a magyar légteret ellenőrző katonák, másrészt pedig szigorúan őrzött mivoltának is betudható mindez.

A Szikla eredetileg német tervek alapján a Magyar Nemzeti Bank trezorjának épült 1937 és 1940 között, ám a polgári védelem számára már akkor létesült óvóhely és kórház is a föld alatt, s a légvédelmi irányítás egyik központja is itt kapott helyet. A második világháború idején az ország legbiztonságosabb helyének számított, majd az ország hadszíntérré válása után, 1944. november 5-től december 8-ig a hős koronaőrök itt őrizték egy hónapon keresztül a Szent Koronát és a Szent Jobbot. Erre egyébként díszes tábla is emlékezteti az erre járókat a központ bejáratánál.

A világháborút követően egészen a hatvanas évek közepéig megmaradt a hármas funkció, ám akkor a nemzeti bank páncélterme és a polgári védelmi rész megszűnt, így a Magyar Honvédség vette át az objektum kezelését. A 80-as évek közepén az atom- és biológiai fegyverek elleni védekezés jegyében felújították, de természetesen a légtérellenőrzés tekintetében is folyamatosan fejlesztették a technikai hátteret.

Amíg a hatvanas években még a Szovjetuniótól átvett függőleges tervtáblán ábrázolták az aktuális légi helyzetet, addig a számítógépek megjelenésétől folyamatosan álltak át a modern és a korábbinál sokkal gyorsabb és hatékonyabb berendezések alkalmazására. Ez természetesen más jellegű, speciális felkészültséget igényelt és igényel az állománytól, jegyzi meg Szücs József mérnökezredes, az MH LVIK parancsnoka, miközben a földalatti folyosókon sétálunk. Modern környezetben, hiszen a NATO-csatlakozást követően újfent alapos felújításon esett át a két szinten, összesen mintegy 6000 négyzetméteren elhelyezkedő bunker.

Hazánk légterének ellenőrzése és a magyar légierő repülő eszközeinek irányítása mellett a NATO integrált légvédelmi rendszere felé is összekötő szerepet tölt be a Silver Shark, azaz Ezüstcápa hívónevű veszprémi központ. _ Az itt zajló munka első látásra nem tűnik megterhelőnek, ám a nehézsége épp abban rejlik, hogy bármi bármikor megtörténhet. Az nap 24 órájában, az év 365 napján készenléti, riasztási állapotban van az itt dolgozó állomány. Becslések szerint a Magyarország légterében lezajló napi civil légi forgalom körülbelül 2000–2500 gépet jelent. A radarszázadok által működtetett érzékelik a gépeket, s az adatokat a Sziklába továbbítják _ mondja Szücs József a légi irányítást végző hadműveleti teremben, ahol gőzerővel zajlik a munka.

A monitorokon és a kivetítőkön az ország aktuális légi forgalmát látjuk.  A légi járművek túlnyomó része természetesen a szabályoknak megfelelően érkezik és távozik, ám vannak speciális esetek, amikor például az óvatlan pilóták megfeledkeznek a rádiókapcsolat felvételéről, de az is megesik, hogy diplomáciai engedéllyel és/vagy repülési tervvel nem rendelkező gép repül be a légtérbe. Ilyen esetben úgynevezett Alfa-riasztás történik, azaz a NATO-val egyeztetve mérlegelik a kialakult szituációt, s szükség esetén riasztják a Kecskeméten készenlétben álló vadászgépeket, akik percek alatt az érintett légi jármű mellé repülnek.

Tavaly hazánk felett összesen 34 ilyen esetet regisztráltak, de mindössze hat alkalommal kellett élesben is riasztani a Gripeneket. Érdemes azért megjegyezni, hogy a legtöbb ilyen esetben a civil repülőgép-vezetők figyelmetlensége okozza a galibát, s amikor Gripenek tűnnek fel a jármű mellett a levegőben, nyomban orvosolják a rádiókapcsolatban beállt zavart.

A földalatti bunkerből zárásként a Szikla tetejére vezet az utunk. Rengeteg lépcsőt kell megmászni, mire felérünk, itt érzékeljük igazán milyen mélyen is jártunk. Odafent festői a kilátás, jobbra a vár, balra a Szent István-völgyhíd, előttünk pedig a Dózsaváros terül el. Mégis inkább a tiszta, kék eget kémleljük, ahol épp egy repülő húz el a távolban. Nem tudjuk milyen gép és milyen szándékkal érkezett. Azonban nyugodtak vagyunk, hiszen tudjuk: a Szikla mélyén mindent kézben tartanak katonáink.

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!