2012.12.10. 19:03
Fejlesztések légörvényben
Igencsak vegyes a helyzet a régió repülőterei kapcsán: van, ahol fejlesztenek, vagy a téli szünetre sem zárnak be, van ahol a tulajdonossal kialakult vita a beruházás fékje.
Pápán a polgári hasznosítás irányában bővítik, a térség egyik logisztikai központjává fejlesztenik, kapcsolódva a győri autógyártáshoz és más ipari beruházásaihoz. Sármelléken a korábbi esztendőkben megszokottaktól eltérően novemberben és decemberben sem zártak be. A börgöndi területet Székesfehérvár visszakéri, mert a repülőtérből az ígéretek ellenére sem lett olyan leszállópálya, mint amilyenről többször is szó volt. A veszprém-szentkirályszabadjai repülőtérrel kapcsolatban pedig peres eljárás folyik, az álláspontok messze vannak egymástól.
A bíróság tavaly kedvezőnek tűnő döntést hozott az érintett önkormányzatok számára azzal, hogy visszaadta kezelésükbe a Veszprém-Szentkirályszabadja repülőteret, az ingatlan kulcsa jelenleg a Budawest Zrt.-nél van, mert még nem született megállapodás az elszámolásról.
Porga Gyula veszprémi polgármester pillanatnyilag kevés esélyt lát a peren kívüli megegyezésre (Fotó: Gáspár Gábor)
Ez a vita tárgya jelenleg a Veszprémi Törvényszéken folyó polgári peres eljárásnak, amit a közelmúltban január végére napoltak el. Mint arról a Napló beszámolt, az alperes jogi képviselője úgynevezett perbehívási kérelemmel élt egy szindikátusi szerződésre hivatkozva, azzal az indokkal, miszerint a zrt.-t érintő negatív kimenetelű ítéletnél a fizetési kötelezettség egy külföldön bejegyzett céget is érintene. A felperesek, a veszprémi és a szentkirályszabadjai önkormányzat jogi képviselői viszont úgy látják, hogy a Budawest a per elhúzását, a döntés halasztását akarja elérni.
Az elsőfokú bíróság 2011. áprilisi határozata szerint a Budawest tulajdonjogát törlik az ingatlan-nyilvántartásból, Veszprém és Szentkirályszabadja tulajdonjogát pedig visszajegyzik, illetve a cégnek 15 napon belül át kell adnia az ingatlanokat. Tavaly szeptemberben született meg a másodfokú határozat, ami szerint jogszerű volt a Budawest Zrt.-vel kötött szerződéstől való elállás, ugyanakkor a megyei bíróságot, a jelenlegi törvényszéket új eljárásra kötelezte a győri ítélőtábla a reptéri ingatlanok tulajdonjogának törlésére vonatkozó végzés kapcsán, a tulajdonba adás ahhoz kötött, ha a felek elszámolnak egymással. A megyeszékhely polgármestere érdeklődésünkre elmondta: megkísérelték, hogy tárgyaljanak a peren kívüli egyezségről, mert az eljárás hosszú ideig elhúzódhat. Porga Gyula hozzátette, hogy közvetlenül a tulajdonosokhoz fordultak a szándékukkal.
- Volt egyeztetés a két fél részéről, azonban az kiderült, hogy az önkormányzat és a tulajdonosok által képviselt érdekek között nagyon jelentős az eltérés - ismertette.
Hozzátette, hogy olyan jelentős az eltérés a két fél álláspontja között, hogy kevés esélyt lát a peren kívüli megegyezésre, de továbbra is nyitottak a megállapodásra.
- Az idő a Budawestet és minket is sürget, hiszen nagyon sok pénz fekszik az ő részükről az üzletben, mi pedig akkor lennénk nyugodtak, ha valóban az önkormányzat tulajdonában lennének az ingatlanok és tudnánk gondolkodni a hasznosításról.
A 2005-ös kormányhatározat megköti a tulajdonosok kezét az ingatlan felhasználását illetően.
- Azóta nagyon sok körülmény megváltozott, készül az új nemzeti fejlesztési terv, ha más célt határoznak meg, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy a kormányhatározatot módosítják - közölte kérdésre válaszolva a polgármester. - Azért vettük a reptér mellett ingatlant, mert az egy olyan tartalék területe Veszprémnek, ami bármilyen fejlesztésnek jó infrastruktúrát biztosít. Ez a terület jó kapcsolattal rendelkezik a 8-as úthoz, Veszprém közigazgatási területén van, de mégis olyan messze van a lakott területektől, hogy nagyon sok tevékenységet lehet ott végezni - mondta.
Jelenleg is repülőtérként működik a terület, ez különösebben nem zavarja az észak-balatoni térségben élőket. Porga Gyula szerint túlzó volt az a tervezői elképzelés, ami ellen kirobbant a lakossági tiltakozás. - A térség és a mi elemi érdekünk is, hogy megtaláljuk annak a lehetőségét, hogy ezt a 2,5 kilométeres "aszfaltcsíkot" hasznosítsuk, racionális, a környezetet legkevésbé terhelő tevékenységgel - hangsúlyozta.