Hírek

2011.03.01. 16:29

Jogos a félelmük?

Siófok - Visszautasítunk minden olyan feltételezést, ami szerint veszélyeztetni akarnánk a balatoni személyhajózás jövőjét a részvényvásárlási szándékunkkal - nyilatkozta dr. Balázs Árpád lapunknak.

Győrffy Árpád

A siófoki polgármestert annak kapcsán kérdeztük, hogy a város önkormányzata ajánlatot tett a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) részvényeiből Tihany által felkínált 250 millió forintos csomag megvásárlására. Ha az üzlet létrejön, akkor Siófok részesedése a jelenlegi csaknem 28 százalékról 32 százalékra nő. A tranzakció híre több kikötővel rendelkező balatoni településen félelmet keltett.

Egyes, névtelenséget kérő polgármesterek attól tartanak, hogy Siófok egy felvásárlási folyamat után esetleg értékesítésbe kezd, ahogy ezt a kommunális feladatokat ellátó Zöldfok Rt.-nél tette. Ha így a Balatoni Hajózási Zrt. többsége magánbefektetők kezébe kerül, előfordulhat, hogy a jövőben csak a kompot és a menetrend szerinti személyhajózásból is csak az igazán jövedelmező járatokat tartanák meg.

- Nem értem a problémát a Zöldfok Zrt.-vel kapcsolatban, a cég ma is kiválóan működik. Örüljünk, hogy nem egy másik vállalkozás kaszálja le a piacot - reagál a félelmekre Balázs Árpád. - A BAHART-tal kapcsolatban pillanatnyilag nincs olyan szándékunk, hogy a részvényeinket eladjuk. A stratégiai döntésünk szerint a város 25 százalék plusz egy részvényt mindenképpen meg kíván szerezni és meg kíván tartani. Az önkormányzatunkat tisztességes cél vezérli, nem csinálhat olyan tranzakciót, ami veszélyeztetné egy közfeladat ellátását, tehát a személyi forgalom működtetését. Siófoknak nem lehet célja, hogy a személyhajózás megszűnjön a Balatonon. Ezt a feltételezés még akkor is sértés, ha valaki félelemként fogalmazna meg ilyent.

 


 
A félelmek nem is igazán a személyhajózás teljes megszűnéséről szólnak, hiszen a gazdaságosan működtethető járatokkal, például Siófok-Balatonfüred vagy Badacsony-Fonyód közöttivel mindenki számol a jövőben is - pontosítjuk a beszélgetés irányát. Egyes polgármesterek attól tartanak inkább, hogy a kis forgalmat bonyolító településeket törölnék a menetrendből, ami közvetlen bevételkiesés mellett nagy veszteséget okozna a helybeli turizmusnak.
 
- Lehetnek olyan gazdálkodási nehézségek, amikor a cég érdekében az ilyen kisforgalmú kikötőkben tényleg le kell állítani a hajóforgalmat, vagy ritkítani kell a járatokat. Ilyen döntésre azonban az önkormányzati tulajdonosok is rákényszerülhetnek - véli Balázs Árpád, aki szerint az igazi veszély nem ez lenne.
 
- A külső befektetőtől az olyan lépések miatt kell tartani, amik a Siotournál lezajlottak. A tulajdon megszerzése után abbahagyták az idegenforgalmi tevékenységet, és nagy haszonnal eladták az ingatlanokat. Az ilyen rablóprivatizációnak leginkább Siófok lenne a vesztese, hisz nálunk van a cég központja a munkahelyekkel. Mivel más önkormányzat nem vállalkozik erre, egyszerűen nincs más választásunk, meg kell vennünk a felkínált részvényeket, ha azt akarjuk, hogy külső befektető ne kerülhessen be a cégbe, és ne induljon el ezzel esetleg valamilyen kedvezőtlen folyamat.

 

- Mi nem kértünk senkit arra, hogy adja el nekünk a részvényeit a hajózási cégből. De tudjuk, hogy ha egy település el akarja adni a részvényeit, akkor azt meg is

teszi. A szindikátusi szerződés szerint a részvényeket először fel kell ajánlani a tulajdonostársaknak. Ha azok nem kérik, akkor külső befektető jöhet a balatoni cégbe és erre a szándék megvan. Mi azzal a céllal vesszük meg a részvényeket, hogy egy külső befektető esetleges belépését megakadályozzuk, nehogy szétszedjék a céget illetve vagyonát - állítja Balázs Árpád.

 

Egyes polgármesterek attól tartanak, hogy örökre elmegy a hajó tőlük. Balázs Árpád visszautasítja a feltételezéseket és a vádakat (Fotó: Győrffy Árpád)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!