Hírek

2009.10.21. 02:28

Országos átlag alatt

Megyei körkép - A megyei fenntartásban működő középiskolák diákjai összességében az országos átlag környékén teljesítenek, de jelentős különbség van egyes intézmények között - derül ki a közgyűlés legutóbbi ülésén tárgyalt elemzésből.

Győrffy Árpád

A képviselők a középiskolák 10. évfolyamában tavaly lebonyolított országos kompetenciamérés eredményéről kaptak tájékoztatást Blazovicsné Varga Marianna összegzése alapján.

A Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet igazgatója a bevezetőjében rögzítette, hogy az országos mérés a használható, az alkalmazóképes tudást méri, vagyis azt, amire a munkaerőpiacon szükség van, ami a további ismeretek megszerzéséhez, az élethosszig tartó tanuláshoz alapot biztosít.

Az elemzés a megyénkben kapott eredményeket többek között összeveti az adott intézmény-, illetve képzési típusban született országos átlagokkal.

Ebből kiderül például, hogy a négy évfolyamos gimnáziumok közül matematikából a sümegi Kisfaludy, a zirci III. Béla, a várpalotai Thuri és a veszprémi Medgyaszay teljesítménye elmarad intézménytípusuk országos átlagától, miközben az almádi magyar-angol tannyelvű, a pápai Türr és Petőfi, az ajkai Bródy, a tapolcai Batsányi és a füredi Lóczy jobban teljesített.

A Thuri és Petőfi hatosztályos rendszerben tanuló diákjai egyaránt gyengébben teljesítettek a hasonló körbe tartozók országos átlagánál.

A szakértő szerint szövegértés kompetenciaterületen kedvezőbb a kép a gimnáziumoknál, de mint kiderült, öt intézmény - Petőfi, Thuri, Medgyaszay, III. Béla, Kisfaludy - teljesítménye itt is elmarad a gimnáziumi átlagtól, hasonlóan a Petőfi és a Thuri hatosztályos tagozatában tanulókéhoz.

A többiek az országos átlageredmény felett teljesítettek.

A gimnáziumok körében mind matematikából, mind szövegértésből az almádi magyar-angol tannyelvű gimnázium diákjai produkálták a legjobb eredményt az érintett intézmények közül.

A szakközépiskolák esetében matematikából az ajkai Bercsényi és a füredi Széchényi diákjai nem érték el a saját képzéstípusuk országos átlagát, a pápai Acsády is csak megközelítette.

A füredi Lóczy, a fűzfői Öveges, a III. Béla, a palotai Faller, az ajkai Bánki és a zirci Reguly jobban teljesített.

A szövegértési eredményeknél a Bercsényi, a Széchényi, az Acsády és Reguly diákjai maradtak el a saját képzéstípusukban tanulók országos átlagától.

A szakközépiskolák között a Lóczy diákjai szerepeltek mindkét kompetenciaterületen a legjobban a megyei fenntartású intézményi körben.

A szakiskolák közül matematikából egyedül a Széchényi maradt el az országos átlagtól.

A Medgyaszay, Reguly, Acsády, Bercsényi, Faller, Öveges, Bánki tanulói egyaránt saját intézménytípusuk átlaga felett teljesítettek, a kiemelkedő eredményt produkáló tapolcai Szász diákjai pedig a szakközépiskolák átlagánál is jobbak voltak ezen a területen.

Szövegértésből az Acsády és az Öveges diákjainak teljesítménye volt gyengébb az országos átlagnál. E területen a Faller diákjai produkálták a legjobb eredményt a szakiskolák között.

Az elemzésből kiderül az is, hogy az elmúlt években hogyan változott egy-egy iskola adott időszakban éppen 10. évfolyamos diákjainak teljesítménye.

A mérések lehetőséget adnának a hozzáadott pedagógiai érték vizsgálatára is, ami megmutatná, hogy az érintett iskola mit tesz hozzá a tanulók tudásához.

Hogy ezt megtudják, ismerni kell, hogy milyen hátterű az iskola tanulóinak összessége.

Mivel több iskolában nincs megfelelő mennyiségű adat a családiháttér-index számításához, így a pedagógiai érték teljes körű számítására sem volt lehetőség.

A teljes elemzés elérhető a megyei önkormányzat honlapján.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!