2009.10.21. 02:28
Országos átlag alatt
Megyei körkép - A megyei fenntartásban működő középiskolák diákjai összességében az országos átlag környékén teljesítenek, de jelentős különbség van egyes intézmények között - derül ki a közgyűlés legutóbbi ülésén tárgyalt elemzésből.
A képviselők a középiskolák 10. évfolyamában tavaly lebonyolított országos kompetenciamérés eredményéről kaptak tájékoztatást Blazovicsné Varga Marianna összegzése alapján.
A Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet igazgatója a bevezetőjében rögzítette, hogy az országos mérés a használható, az alkalmazóképes tudást méri, vagyis azt, amire a munkaerőpiacon szükség van, ami a további ismeretek megszerzéséhez, az élethosszig tartó tanuláshoz alapot biztosít.
Az elemzés a megyénkben kapott eredményeket többek között összeveti az adott intézmény-, illetve képzési típusban született országos átlagokkal.
Ebből kiderül például, hogy a négy évfolyamos gimnáziumok közül matematikából a sümegi Kisfaludy, a zirci III. Béla, a várpalotai Thuri és a veszprémi Medgyaszay teljesítménye elmarad intézménytípusuk országos átlagától, miközben az almádi magyar-angol tannyelvű, a pápai Türr és Petőfi, az ajkai Bródy, a tapolcai Batsányi és a füredi Lóczy jobban teljesített.
A Thuri és Petőfi hatosztályos rendszerben tanuló diákjai egyaránt gyengébben teljesítettek a hasonló körbe tartozók országos átlagánál.
A szakértő szerint szövegértés kompetenciaterületen kedvezőbb a kép a gimnáziumoknál, de mint kiderült, öt intézmény - Petőfi, Thuri, Medgyaszay, III. Béla, Kisfaludy - teljesítménye itt is elmarad a gimnáziumi átlagtól, hasonlóan a Petőfi és a Thuri hatosztályos tagozatában tanulókéhoz.
A többiek az országos átlageredmény felett teljesítettek.
A gimnáziumok körében mind matematikából, mind szövegértésből az almádi magyar-angol tannyelvű gimnázium diákjai produkálták a legjobb eredményt az érintett intézmények közül.
A szakközépiskolák esetében matematikából az ajkai Bercsényi és a füredi Széchényi diákjai nem érték el a saját képzéstípusuk országos átlagát, a pápai Acsády is csak megközelítette.
A füredi Lóczy, a fűzfői Öveges, a III. Béla, a palotai Faller, az ajkai Bánki és a zirci Reguly jobban teljesített.
A szövegértési eredményeknél a Bercsényi, a Széchényi, az Acsády és Reguly diákjai maradtak el a saját képzéstípusukban tanulók országos átlagától.
A szakközépiskolák között a Lóczy diákjai szerepeltek mindkét kompetenciaterületen a legjobban a megyei fenntartású intézményi körben.
A szakiskolák közül matematikából egyedül a Széchényi maradt el az országos átlagtól.
A Medgyaszay, Reguly, Acsády, Bercsényi, Faller, Öveges, Bánki tanulói egyaránt saját intézménytípusuk átlaga felett teljesítettek, a kiemelkedő eredményt produkáló tapolcai Szász diákjai pedig a szakközépiskolák átlagánál is jobbak voltak ezen a területen.
Szövegértésből az Acsády és az Öveges diákjainak teljesítménye volt gyengébb az országos átlagnál. E területen a Faller diákjai produkálták a legjobb eredményt a szakiskolák között.
Az elemzésből kiderül az is, hogy az elmúlt években hogyan változott egy-egy iskola adott időszakban éppen 10. évfolyamos diákjainak teljesítménye.
A mérések lehetőséget adnának a hozzáadott pedagógiai érték vizsgálatára is, ami megmutatná, hogy az érintett iskola mit tesz hozzá a tanulók tudásához.
Hogy ezt megtudják, ismerni kell, hogy milyen hátterű az iskola tanulóinak összessége.
Mivel több iskolában nincs megfelelő mennyiségű adat a családiháttér-index számításához, így a pedagógiai érték teljes körű számítására sem volt lehetőség.
A teljes elemzés elérhető a megyei önkormányzat honlapján.