2009.01.07. 03:29
Vali, a vagány kamionos
<b>Ajka</b> - Furcsán néznek az emberek, amikor megpillantják a hölgyet a hatalmas kamion vezetőülésében. <em>Lorbert Vali</em> már megszokta, hogy csodabogárnak tartják.
Mint elmondta, a kamionosok élete korántsem olyan kalandos, ahogy azt sokan a filmek alapján elképzelik.
Nincs abban semmi olyan, amire egy nő ne lenne képes, ha megvan benne az akarat. Franciaországban nem ritka, hogy nő vállalkozik a feladatra. Vali másfél éve járja Európa útjait. Előtte több mint két évtizedig vállalkozóként dolgozott tanult szakmájában, üvegcsiszolóként.
Igényes és szép poharak, vázák, dísztárgyak kerültek ki a kezei közül. Aztán egyre rosszabbul ment az üzlet. Nemcsak neki, másoknak is. Csökkent a fizetőképes kereslet. Vali tudta, ha nem akar becsődölni, váltania kell. Csakhogy akkor már 45 éves volt.
Gondolkodott, mi az, amihez ért, amit kedvvel csinálna, és még ráadásul meg is lehet élni belőle. Letette a szükséges vizsgákat, majd beült a volán mögé. Rövid ideig egy gyakorlott kolléga váltótársaként szokta a kamionosok életét, majd egyedül vágott neki az ismeretlennek. - Ikerfiaim ekkor már huszonkét évesek voltak, élték a maguk életet - tette hozzá.
- Édesanyám sem akart lebeszélni róla, tudta, úgysem lehetne. Én nem az a fajta vagyok, aki napi nyolc órában ül egy íróasztalnál. Szeretem a kihívásokat. Vali egy budapesti vállalkozásnál áll alkalmazásban.
Havonta egyszer látogat haza, akkor viszont hosszabb időre. Úgy szervezik a munkáját, hogy a fuvarok közel legyenek egymáshoz. Egyik helyen lerakják a kamionról az árut, a másikon veszi fel az újabb szállítmányt, és viszi a következő címre. Ha elfárad, az autóban pihen le. Mint mondta, olyan kényelmes ágya van, mint otthon.
A kamionban aludni lehet, tisztálkodni viszont nem. Zuhanyozni a benzinkútnál szoktak, mosni pedig otthon, hazaérkezés után. Egy hosszabb útra ezért több utazótáskával indulnak.
- Miután hazaérkezem, állandóan megy a mosógép - mesélte. - Néha főzök is az útra, de inkább veszek az úton. Már alig különböznek a hazai árak a nyugatiaktól. Villanyrezsó van a kamionban, főzni is tudok. Egyik kollégám a pihenőidőben tésztát gyúrt, majd a vezetőfülkében szárította azt. Mondtam, ha neki van lisztje és tojása, nekem van tejem, süssünk palacsintát.
Ott a parkolóban elkezdtünk sütögetni.Svájcban tejért és kenyérért biciklizett a közeli boltba Vali. Kerékpárját ugyanis mindig magával viszi. Napsütéses délután volt, úgy döntött, nem megy vissza a parkolóba, inkább teker még egyet. Arra lett figyelmes, hogy megy le a nap.
Rádöbbent, nem tudja, hol van. Bement egy lakóparkba, ahol egy nőnek megmutatta az sms-t, hogy hova kell visszatérnie. - Hozta a térképet, hogy megmutassa, merre menjek. A hosszú út tele volt körforgalommal. A nő beültetett a kocsijába és visszavitt. Amikor meglátta, mekkora autóval vagyok, nagyon elcsodálkozott.
- Akkor pedig Vali csodálkozott, amikor rádöbbent, hogy a Budapesten megadott cím egy lakótelepen van. - Felhívtam az irányítót, és közöltem, ahhoz, hogy bemenjek a területre, át kell kissé rendeznem az utcát - nevetett.
- Kiderült, a cím a főnök lakáscíme, az üzem kicsit odébb van. Azt viszont már kényelmesen meg tudtam közelíteni. Vali számára a kezdetekben a tolatás jelentett némi nehézséget, de hamar rájött annak mikéntjére is. Mint elmondta, a látszat ellenére könnyebb kamiont vezetni, mint személyautót. Az ülés magasabb, jobban be lehet látni az utat, stabilabb is a jármű.
Kamionnal a maximális sebesség 90 kilométer. A sofőr megkapja a berakás és a célba érkezés időpontját, közben azonban maga gazdálkodik az idejével. Ha elfárad, keres egy biztonságos helyet és lepihen.
A tájékozódást ma már helymeghatározó segíti. Vali háromszorosan kibiztosítja magát, nézi a laptopján az útvonalat, a cégtől kapott papíron is, majd egyeztet a GPS adataival. Az ünnepeket itthon családi és baráti körben töltötte, január 4-én vágott neki az újabb egy hónapos útnak.