Hétvége

2015.09.11. 07:54

Tanteremből a természetbe - Ahol már nem hallatszik a becsengetés, ott kezdődik a szabad ég iskola

Több évtizede létezik a környezetpedagógiai szakirodalomban egy koncepció, még fontosabb, hogy már gyakorlat is, amit „szabad ég iskola” néven emlegetünk. Ez a szűkebb tantermi, iskolai környezetből való kilépést jelenti a természeti környezetbe.

Szám Dorottya

Példa rá az erdei iskola, a vízi környezetbe szervezett nádi iskola vagy a múzeumpedagógia. Természetesen az állatkerti oktatás-ismeretterjesztés, amit több évtizede zoopedagógiaként is ismer a szakirodalom, ebbe a kategóriába tartozik. Az állatkert úgy is felfogható, mint egy élő természetismereti szertár, amely minden korosztály környezeti érzékenységére, környezettudatosságra való nevelését sokoldalúan, élményszerűen és hatékonyan szolgálhatja.

Csizmadia Károly 2010 óta szervezi a Veszprémi Állatkert környezetpedagógiai, zoopedagógiai munkáját. Korábban tanított általános és középiskolában, 2000 és 2010 között a Pannon Egyetemen oktatott biológusként környezettan szakmódszertant és biológiai tantárgyakat. A Veszprémi Állatkerttel, a zoopedagógiával több, mint húsz esztendeje van kapcsolatban. A Naplónak az állatkert oktatási tevékenységéről és a pedagógiai tapasztalatairól mesélt.

– Comenius a 17. század kiváló tudós pedagógusa egyik kiemelkedően fontos művében a következőket írja: „Semmi nem lehet meg az értelemben, ami előtte ne lett volna meg az érzékekben.” Az érzékszerveken keresztüli közvetlen tapasztalás fontosságát hangsúlyozta. Az ilyenféle ingereknek az állatkert gazdag tárháza. A színek, a hangok, az illatok – nyugodtan beszélhetek illatokról –, a formák, a morfológia, az állatok viselkedésének változása és maga az állatkerti miliő mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy komplex ismereteket és személyes élményeket gyűjtsünk különböző földrészek állatairól, a természetről. Egy egyetemi környezeti nevelési konferencián lehetőséget kaptam arra, hogy bemutassam a Veszprémi Állatkert oktatási, zoopedagógiai lehetőségeit, és annak gyakorlatát. Az előadásomban a Böbe Majom Tanodája képei mellett ez a mondat szerepelt: „ahol már nem hallatszik a becsengetés”

Ez azt jelenti, hogy roppant fontos az iskolából hozott tudásanyag, melyet itt, a tanodában sokféle módon és módszerrel, de mégis kicsit másként igyekszünk kiegészíteni. Sokéves tapasztalatom alapján megfigyeltem, hogy a gyerekek örülnek annak, ha megoszthatják egymással az élményeiket és átadhatják egymásnak a tudásukat.


A Veszprémi Állatkertben 2009 júliusában nyitotta meg kapuit a gazdagon és korszerűen felszerelt Böbe Majom Tanodája, ám kijelenthetjük, hogy a zoopedagógiai tevékenység egyidős az állatkerttel. Bár a zoopedagógia kifejezés csak jóval később terjedt el, már 1958-ban, az állatkert átadásakor felmerült az igény a Veszprém és a környékbeli oktatási intézményekkel való szoros együttműködésre, valamint az ismeretterjesztő tevékenység folytatására. Szinte minden korosztályból érkeznek hozzánk érdeklődők, az óvodás csoportoktól a nyugdíjas klubokig bezárólag. A zoopedagógiai foglalkozások nem csak iskolásoknak szólnak, az életkori sajátosságoknak megfelelően minden korosztály számára hasznos ismereteket tudunk nyújtani. Az állatkert konkrét zoopedagógiai tematika kínálata óvodáscsoportoknak, általános és középiskolásoknak szól. Módszertanában egyaránt igazodik a Nemzeti Alaptantervhez, a kerettantervekhez, a helyi tantervekhez és az iskolák pedagógiai programjához. 2009-ben együttműködési megállapodást írt alá az állatkert a Pannon Egyetem Mérnöki Karával, ahova a környezettudományos tantárgyak tartoznak. Ezzel a Veszprémi Állatkert jogilag is elismert kutató- és gyakorlóhelye az egyetemnek. A környezettudomány szakirányú hallgatók zoológiai, természetvédelmi gyakorlatukat, a környezettan tanárjelöltek zoopedagógia módszertani gyakorlatukat végzik az állatkertben.

Minden évben, a nyári szünetben nagy sikerrel rendezzük meg a zoo táborokat. Az egyhetes program szakmai hátterét, a napi programok helyszínét a Böbe Majom Tanodája biztosítja. Az egy hét alatt előtérbe kerülnek a gyakorlati tevékenységek, az anyaggyűjtés, rendszerezés, a megfigyelések, az egyszerű jegyzetek készítése, valamint a tapasztalatok közös feldolgozása. Megismerkednek az állatkert minden állatával, tapasztalják a fajgazdagságot, szemmel látható az élővilág sokszínűsége. Szó esik a védett állatokról, az állatkertek fajmegőrzési, természetvédelmi szerepéről. Az élénk gyermeki fantázia és kreativitás megmutatkozik az élmények, gondolatok rajzokban való kifejezésében.Minden évben különös gonddal szervezzük a jeles napokhoz kötődő rendezvényeket. A februári medvelesen óvodások várják izgatottan, hogy kell-e még várni a tavaszra, meglátja-e a medve az árnyékát. A madarak és fák napján hagyományosan a Kozmutza iskolából sajátos nevelési igényű tanulók játékos feladatokat oldanak meg és töltenek el egy napot az állatkertben.

Az áprilistól júliusig tartó időszak a kiránduló iskoláscsoportoké, illetve az állatkerti erdei iskola keretében alsó tagozatos gyerekeket is rendszeresen fogadunk.

Októberben ünnepeljük az állatok világnapját, ebből az alkalomból izgalmas állatismereti vetélkedőt szervezünk a város általános iskolásainak. Több veszprémi iskolának szakköri foglalkozásokat is tartunk, melyen a zoológiai iránt különösen érdeklődő tanulók szép számmal vesznek részt. Nem csupán a konkrét tanodai foglalkozásokon részt vevők találkoznak zoopedagógiával, hanem az állatkert minden egyes látogatója részesül az informális oktatásban. Minden állat kifutójánál információs táblák nyújtanak tájékoztatást az egzotikus tájak állatairól. Gondolataimat szeretném a Böbe Majom Tanodája küldetésnyilatkozatával zárni.

A magyar természetvédelem hármas jelszava: Megismerni, megszeretni, megvédeni.

A három szó egyszerű tartalma a természetszeretetre nevelés. A természetszeretetre nevelés léleképítés is. Gazdagabb lélekkel maga az ember is gazdagodik.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!