2024.04.14. 10:40
Ez történt szombaton, a FIA Rally Európa-bajnokság második napján
A kiegyensúlyozottan versenyző finn Mikko Heikkilä vezet a magyar Európa-bajnoki futam, a V-Híd Rally Hungary szombati napjának végén, márkatársa, a szintén Toyota Yarist terelgető Martins Sesks előtt. A legjobb magyar a szombaton egy szakaszgyőzelmet arató Csomós Miklós, aki a hatodik helyről várja a folytatást.
Hosszú, poros, trükkös ugratókkal tarkított napon van túl a Rally Hungary mezőnye – de egy murvás verseny már csak ilyen, és éppen ezért szeretik annyira a versenyzők. Mert van benne kihívás, mert ez jelenti a rali sava-borsát. Európa legjobb raliversenyzői hasonlították a Veszprém könyéki gyorsaságikat a Szafari rali és az Akropolisz rali pályáihoz is, abban pedig mind egyetértettek: itt nem feltétlenül a gyorsaság, hanem inkább a taktika dönti majd el, ki nyeri a versenyt.
A lett Martins Sesks az utolsó előtti szakaszt követően még vezetett a versenyben, a helycsere annak tudható be, hogy a várpalotai gyorsaságin kapott egy defektet. Azt mondja, megtanulta a leckét, hogy a biztonság olykor fontosabb, mint a gyorsaság.
„Gyönyörű szakaszok ezek, a pályabejáráskor, az utcai autóval sokkal nehezebbnek tűntek, mint amilyenek valójában, hiszen ezek Rally2-es autók, amelyek nagyon sok mindent kibírnak – mondta Sesks. – Meleg és poros szakaszokon vagyunk túl, nem mondom, hogy tökéletes napon, mert a végén kaptunk egy bal hátsó defektet, de egyre jobb érzés vezetni az autót. Holnap még vár ránk egy hosszú nap!”
A képzeletbeli dobogó harmadik fokát a román Simone Tempestini foglalja el – de általánosságban elmondható, hogy nagyon szoros a küzdelem, hiszen az első hat páros fél percen (egész pontosan 26 másodpercen) belül van.
Az Európa-bajnoki címvédő Hayden Paddon ugyan a negyedik helyen áll, de hatalmas hiba lenne nem számolni vele. Egyrészt azért, mert mindössze 12 másodperc a hátránya, másrészt pedig azért, mert minden egyes alkalommal leszögezi, otthon érzi magát nálunk. Mert ezek a pályák az új-zélandiakhoz is hasonlítanak. Ráadásul Paddon vasárnap sokkal kedvezőbb helyről rajtol, kevésbé kell takarítania az utakat.
A legtöbb szakaszgyőzelmet (szám szerint hármat) arató Mathieu Franceschi azért került egyperces hátrányba, mert túl gyorsan érkezett az egyik jobbkanyarba, és az autója átfordult a tetején oldalirányban, és közben defektet is kapott. Ugyanakkor a gyorsasága vitán felül áll.
A magyar értékelésben Csomós Miklós, Ranga László, László Martin a sorrend – Csomós az ERC-értékelésben a hatodik helyről várja a folytatást. A hátránya 26 másodperc, ami lehetőséget ad arra, hogy vasárnap támadjon, ha akar. Más kérdés, hogy kockáztatni a biztos pontszerzés helyett hosszú távon nem biztos, hogy érdemes.
„Ha őszinte akarok lenni, szerettem volna előrébb végezni, de nagyon keveset mentünk murván – mondta Csomós. – Előzetesen azt gondoltuk, a Kislőtéren leszünk jobbak, de azt mindkétszer elrontottuk: egyszerűen elfogyott az első két gumink, és a szakasz közepétől csak csúszkáltunk, néhányszor túl is csúsztunk. Szoros a verseny, nem vagyunk messze az éllovastól, és szerintem holnap is lesz még ebben meglepetés, de nekünk mindenképp fontos lenne egy erős pontszerzés, szeretnénk lépésről lépésre haladni az évben.”
V-HÍD RALLY HUNGARY, AZ EB 1. Futama, Veszprém
Abszolút sorrend 7 gyorsasági szakasz után: 1. Mikko Heikkilä, Kristian Temonen (finn, Toyota GR Yaris) 59:41.0, 2. Martins Sesks, Renars Francis (lett, Toyota GR Yaris) 2.3 másodperc hátrány, 3. Simone Tempestini, Sergiu Itu (román, Skoda Fabia RS) 6.3 mp h., …6. Csomós Miklós, Nagy Attila (magyar, Skoda Fabia Evo) 26.6 mp h.