Áldozatos, elhivatott munka

2024.08.14. 17:28

Repülős hősökre emlékeztek Veszprémben

A Magyar Veterán Repülők Egyesülete kezdeményezésére és közreműködésével a honvédelmi tárca, valamint Veszprém önkormányzata támogatásával a Táborállás parkban – több mint 30 éve – a hősi halált halt magyar katonarepülőkre emlékeznek. A hagyomány szerdán folytatódott azokért, akik feladatvégzés közben – úgy békében, mint háborús viszonyok között – a legdrágábbat, az életüket adták a hazáért.

Juhász-Léhi István

Fotó: Napló

Sáfár Albert nyugállományú repülő dandártábornok megemlékező beszédében elmondta, az emberiség ősi vágya volt a repülés, őseink irigykedve nézték az ég madarait, de a föld volt az erősebb, és nem tudtak tőle elszakadni. A legenda szerint Ikarosz próbálta ki először a repülést, ami tragédiával végződött. Sok tudóst, feltalálót foglalkoztatott az elmúlt évszázadokban a repüléshez szükséges eszközök kigondolása, megtervezése, de a sikert csak a 20. század hozta el. 

Fotó: Napló

– A Wright testvérek első repülése azonban lavinát indított el; mondhatnánk, óránként új eredmények jelennek meg a mai polgári és katonai repülés területén. Hazánk sem maradt ki a repülés fejlődéséhez szükséges erőfeszítésekből, már az első világháborúban a pilóták és a biztosítóállomány bizonyította tehetségét, elkötelezettségét, hősiesen a légi harcokban győzve vagy alulmaradva, de töretlen hittel folytatva feladatai végrehajtását – fogalmazott Sáfár Albert. 

A nagy háború után, amikor a tiltás ellenére újra kellett szervezni és felállítani a légierőt, az erőfeszítéseket lassan, de siker koronázta, így 1938-ban megalakult a Magyar Királyi Honvéd Légierő. Ahogy első szent királyunk, István augusztus 15-én a Szűzanyának ajánlotta fel koronáját és országát, a repülők is a lorettói Boldogságos Szűz Mária oltalmába ajánlották magukat, védőszentnek őt választották, így ezen a napon ünnepeljük a repülők és a légierő napját. 

– A magyar katonai repülés évszázados története a magyar katonapilóták és repülőműszakiak áldozatos, elhivatott munkája, jó példája mindannak a hitvallásnak, amelyet napjaink repülői is az elődök nyomdokait követve magukévá tettek – mondta az elöljáró, aki szerint az elmúlt hosszú évtizedek alatt a repülés és a légierő a lehető legváltozatosabb utat járta be hazánkban. 

Voltak nagyarányú fejlesztések és rendkívüli leépítések is, de mindeközben olyan eredmények és elismerések születtek a külföldi nemzetközi repülőnapokon és gyakorlatokon, amelyek hatása mind a mai napig érzékelhető. Nemcsak a múltban, hanem napjainkban is tiszteletet érdemlő feladatok sokaságának végrehajtásában kell helytállni a légierő soraiban szolgálatot teljesítőnek, az erdőtüzek megfékezésétől a külhoni NATO- és európai uniós missziókig. 

Fotó: Napló

Hazánk légterének védelme, a kutató-mentő szolgálat, a szárazföldi csapatok támogatása, a csapat- és VIP-szállítás olyan feladat, amelyet csak felkészült, kiválóan képzett és a haza szolgálata iránt elkötelezett katonák tudnak végrehajtani. A repülés ugyancsak kevesek élethivatása, de a pilóták elhivatottságukkal, felkészültségükkel és emberi magatartásukkal nagymértékben hozzájárulnak a légierő alapfeladatainak ellátásához. 

Hozzátette, a közelmúltban a megkezdett és folytatódó fejlesztéseknek köszönhetően a légierő gépparkja olyan modern repülőeszközökkel, radarokkal, légvédelmi rakétákkal gyarapodott, amelyek alkalmazása nagy kihívás elé állítja az üzemeltető állományt. 

– A légierő hagyományainak ápolása, a repülő elődök tetteinek felelevenítése és továbbadása a fiatal generáció számára biztosítja azt a szilárd alapot, amelyre a jövőben is építeni lehet – tette hozzá Sáfár Albert nyugállományú repülő dandártábornok.

Az áldozatok emlékére imát mondott Oláh Emil ezredes, majd a jelenlévők elhelyezték az emlékezés virágait.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában