Turisztikai attrakció és világrekorder

2024.06.11. 12:00

Kötélidegek kellettek hozzá? – A világ leghosszabb kötélhídját cseszneki férfi győri cége építette

Világrekordernek számító kötélhidat adtak át a napokban Sátoraljaújhelyen, 87 méteres magasságban köti össze a Májuskút-patak felett a Szárhegyet és a Várhegyet, tehát a veszprémi viadukt kétszer aláférne. Vármegyénkhez köti, hogy a cseszneki Varga Tamás cége, a győri Graboplan Industrie Kft. építette fel harminc hónap alatt.

Rimányi Zita

A nemzeti összetartozás hídjaként június 4-én adták át a gyalogos hidat, ami 1,2 méter széles, és a közepén pár méteren üvegtáblákon lehet haladni, azaz lehet félni. Világra szóló mérnöki bravúr a bakonyi férfi győri cégének építménye. A Zemplén Kalandparkhoz vezet, az önkormányzat nyert a beruházásra négymilliárd forintot, turisztikai attrakció létrehozása volt a cél. Zemplén 723 – ez a kötélhíd neve, ami világcsúcstartó, mert a nemrégiben elkészült csehországi kötélhíd támaszlábai közötti függőhíd távolsága ennél valamivel rövidebb. Mindezt Varga Tamás mondta el lapunknak, aki 15 éve él a váráról híres, tündérszép bakonyi faluban, Cseszneken. A Bakony szerelmese lett, lovakat tart, szívesen túrázik, vadászik.

A Zemplén 723, a sátoraljaújhelyi kötélhíd – Nem azt nehéz megoldani, hogy a helyén maradjon, az volt kihívás, hogy a kábeleket áthúzzák egyik hídfőről a másik oldalra
A Zemplén 723, a sátoraljaújhelyi kötélhíd – Nem azt nehéz megoldani, hogy a helyén maradjon, az volt kihívás, hogy a kábeleket áthúzzák egyik hídfőről a másik oldalra 
Fotó: Graboplan Industrie

A világ leghosszabb kötélhídját a cseszneki férfi győri cége kivitelezte, két és fél év alatt készült el. Az ügyvezető elmondta, hogy a Graboplan Industrie feszített szerkezetekkel, membránok, ponyvák, drótkötelek gyártásával, beszerelésével foglalkozik, olyan helyeken van rá szükség, ahol nagy fesztávolságokat kell áthidalni, például hangáraknál, vízen úszó napelemszigeteknél. Így 67 országban dolgozott már, többek közt Dél-Koreában, a frankfurti és a berlini stadionon, a Hertha otthonában. Hazánkban nincs másik ilyen feladatra specializálódott vállalkozás.

Alkotó és mű, Varga Tamás a sátoraljaújhelyi kötélhídnál – Amint elkészült, átment rajta, szerinte mindannyiunknak érdemes tízévente ezt az élményt átélni
Alkotó és mű, Varga Tamás a sátoraljaújhelyi kötélhídnál – Amint elkészült, átment rajta, szerinte mindannyiunknak érdemes tízévente ezt az élményt átélni
Fotó: Graboplan Industrie

Függőleges szélkábelek

A szélkábelek függőlegesen feszítik a sátoraljaújhelyi kötélhidat, hogy ne legyen annyira erős a hullámzása, a mozgása, miközben háromszázan haladnak át épp rajta, de azért így is kalandot ígér. Varga Tamás rögtön átment rajta, amint elkészült. Hordót is átgurítottak rajta elkészítői, ahogy azt szokás. Szerinte egy ilyen híd olyan élményt ad, amit tízévente érdemes átélnünk, mert ilyenkor egészen másképp látjuk a világot és magunkat benne, nem a hétköznapi nyűgjeinkkel foglalkozunk.

Lenyűgöző látvány – Nem elég szorgalmasan dolgozni, jól kell kiszámolni minden feladatot, anyagot, mozdulatot egy nagy fesztávolságot áthidaló építménynél
Lenyűgöző látvány – Nem elég szorgalmasan dolgozni, jól kell kiszámolni minden feladatot, anyagot, mozdulatot egy nagy fesztávolságot áthidaló építménynél 
Fotó: Graboplan Industrie

Sokat számítottak a mérnöki számítások

Hogy lehet megoldani több mint hétszáz méteres fesztávolság áthidalásánál azt, hogy helyén maradjon a híd? – kérdeztük a szakembertől. Nem ez volt a nehéz, hanem a huzalok, a kábelek átjuttatása az egyik hídfőtől a másikig – jegyezte meg rögtön, és elmondta, hogy ehhez nem kötélidegek kellettek, hanem nagyon alapos mérnöki számításokra volt szükség. Ezért is nevezhető a Zemplén 723 nemcsak világcsúcstartónak, hanem világra szóló mérnöki bravúrnak. A lenyűgöző látvány létrehozásához nem volt elég a szorgos munka, a mérnöki logika sokat számított.

A sátoraljaújhelyi kötélhíd
A sátoraljaújhelyi kötélhíd
Fotó: Graboplan Industrie

Lehorgonyozták a hídfőket

Az szintén lényeges, hogy erős, nagy teherbírású kábelekre volt szükség, és a hídfők betontömbjeit mindkét oldalon szinte bedolgozták a hegybe, hogy ne mozduljanak el a helyükről, bírják a terhet, ami rájuk nehezedik, megtartsák a kötélhidat. Ennek érdekében rögzítésüket a hajókéra hasonlító horgonyokkal erősítették meg, talajhorgonyokkal szorították, húzatták hozzá a betontömböket a hegyekhez. Kipróbálnák, elbírja-e önöket is így a híd?

A sátoraljaújhelyi kötélhíd
A sátoraljaújhelyi kötélhíd
Fotó: Graboplan Industrie

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában