2024.02.24. 13:39
Tanári díjat nyert a tapolcai pedagógus
A Magyar Nemzeti Bank és a Bankszövetség által létrehozott Pénziránytű Alapítvány a korábbi évekhez hasonlóan idén is meghirdette Tanári Díj pályázatát, ahol teret adtak a modern pedagógiai módszerek és a pénzügyi nevelés iránt elkötelezett pedagógusoknak jó gyakorlatuk bemutatására. A díjazottak között van Éder Márta, a Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola pedagógusa, akit az előzményekről kérdeztünk.
– Ezt a pályázatot minden évben meghirdetik, nem újdonság, ahogy a gyerekek pénzügyi nevelése sem. A módszer most már inkább az innovatív tevékenységek felé tart, s ehhez lehetett projektet összeállítani. Én a 7–8. osztályos tanulók számára készítettem projekttervet, Fortuna címmel. Ebben számos olyan tevékenységet végeznek a gyerekek, amellyel tudatosabbá tesszük a pénzügyeiket már most. Igaz, hogy vélhetően még nincsenek pénzügyeik, de magát a szemléletet már lehet tanítani. Erről szólt a pályázatom, immár nem először vettem ezen részt, és várhatóan a jövőben sem maradok ki belőle – mondta Éder Márta, külön kiemelve azt, hogy a megfelelő időben és korban elkezdett pénzügyi nevelésnek a gyermek, a későbbi felnőtt az egyértelmű nyertese.
A díjazott Fortuna című projektterv egy szabadulószoba jellegű tanulási ösvényt feltételez, amelyen végül eljutnak a diákok a projekt fő üzenetéig, ami a pénzügyekre való kellő odafigyelést helyezi a középpontba.
– Versenyhelyzetet teremtek a gyerekeknek, ami eleve egy pluszmotivációt ad számukra. Ráadásul nem iskolai keretek között, hanem bárhol, ahol összegyűlnek. De még az egy fizikai helyen való tartózkodás sem feltétlenül szükséges. A kerettörténet az, hogy a diákönkormányzat sorsjegyeket ad minden osztálynak. A projektben szereplő osztály nyer 500 ezer forintot, amiből mindjárt következik az a dilemma, hogy mit kezdjenek vele. A történet szerint be kell menniük az igazgatói irodába, egy virtuális piros boríték kinyitása miatt, amelyben a nyeremény található. A nagy izgalomban, örömben nem figyelnek arra, hogy becsukódik mögöttük a számzáras ajtó. Az igazgató kint reked, a gyerekek bent maradnak. A kijutásig különböző feladványok, feladatok megoldásával juthatnak el, s talán mondanom se kell, hogy a kérdések mindegyike a pénzügyhöz kapcsolódik – tette hozzá Éder Márta.
A pedagógus kérdésünkre arról is beszélt, hogy a gyerekek különösen fogékonyak a pénzügyekkel összefüggő játékokra, bár ők elsősorban a játékra koncentrálnak, s úgy tanulnak, hogy közben jól érzik magukat. A hetedik, nyolcadik osztályos tanulók megismerik s magabiztosan használnak olyan fogalmakat, mint megtakarítás, befektetés, hozam. Ennek később minden bizonnyal komoly gyakorlati hasznát veszik majd, s tulajdonképpen a Pénziránytű Alapítvány által meghirdetett pályázat is éppen ezt a célt szolgálja.