2023.08.21. 11:00
Konferencia a Bazalt Iskoláról
A Bazalt Iskola program többek közt a borzavári iskolát érinti, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa projekt támogatja. Most ehhez kapcsolódóan, a Vissza a természethez! elv jegyében szabadtéri konferenciát szervez a kültéri tanulás és tanítás jegyében a CAN Architects építésziroda csapata. A tanév és az ősz kezdetével sem érnek véget az izgalmas, szabadtéri programok a Balaton közelségében. Szeptember 23-án, szombaton idén először rendezik meg a Tanulni szabad! nevet viselő konferenciát, ami Magyarország kültéri tanulással foglalkozó szakértőit és jógyakorlatait gyűjti össze, némi külföldi kitekintéssel. A konferencia helyszínét a Magyar Képzőművészeti Egyetem tihanyi művésztelepe adja.
A természeti környezet tudatos érzékelése az attól való eltávolodás során egyre intenzívebb igényként merül fel a kortárs pedagógiákban. A “Vissza a természethez!” reneszánszának legfőbb oka és mozgatója, hogy a természet-kapcsolat integrálja az otthon és az oktatási rendszer kettős univerzumát, ahol az iskola sok esetben a mindennapi élettől leválasztott virtuális térként működik. A kültéri tanulás újraintegrálása a közoktatásba lényegében egy arra irányuló kísérlet, hogy a gyermekeket visszakapcsolja abba a természeti és épített környezetbe, amely az emberiség történelmének szinte teljes idejében a mindennapok közegét jelentette. A konferencia célja a kültéri tanulás és tanítás iránt érdeklődő pedagógusok, diákok, szülők, valamint a környezet hatásaival és alakításával foglalkozó szakemberek, pszichológusok, környezetpszichológusok, építészek, tájépítészek megszólítása és a számukra elérhető lehetőségek felmutatása. Az esemény példát mutat: az előadások, kerekasztal-beszélgetések és minta-foglalkozások átmeneti és külső tereiben történnek, az épített kültér és a természeti környezet, mint tanulási felületek használatával.
“Minden iskolának van valamekkora udvara, külterei és közterekkel kapcsolódik a település többi részéhez. Ezek tanulási felületként való használata nemcsak fiziológiailag előnyös (friss levegő, természetes fény, mozgás), de a 21. század kihívásaira választ kereső reformpedagógiák alapján az iskola és a mindennapi élet célzott integrációját, a szociális és érzelmi kompetenciák fejlesztését is biztosítja. A magyar közoktatásban a környezet-használat rengeteg csírája jelenik meg, ezek felmutatása, elemzése, kipróbálása mentén nem csak a tudásátadásról szólunk, hanem hálózatépítésről és közös stratégiai folyamatok meghatározásáról, hogy a kültéri tanulás beépüljön a közoktatás rendszerébe, kitágítva a következő évtizedekben tanuló gyermekek lehetőségeit a világ pontosabb, mélyebb megismerésére” – mondta Köninger Szilárd főépítész, a CAN Architects tagja.
A találkozó a kültéri tanulás jógyakorlatainak tárháza, elméleti kutatások és gyakorlati foglalkozások gyűjteménye lesz. Az eseményen húsz perces előadások és negyven perces gyakorlati workshopok váltják majd egymást, a közoktatás jellemző napirendjét követve. A konferencián a részvétel ingyenes, előzetes regisztráció szükséges.