2022.04.28. 13:00
Vadászrepülőgép-pilóta tartott izgalmas előadást Ajkán
Egy villámcsapást követően a vadászrepülőgép motorja leállt, azonnal kigyulladtak a veszélyt jelző sárga és piros lámpák: Cseporán Mihály vadászrepülőgép-pilóta MiG–23-asát Ajka felett repülve érte a baleset 1990. április 20-án.
Cseporán Mihály (balra) előadását érdeklődve hallgatták a diákok Fotó: Gyarmati László
A nyugalmazott alezredes saját történetéről a Veszprémi Szakképzési Centrum Szent-Györgyi Albert Technikuma honvédkadétképzésében részt vevő diákoknak beszélt. Cseporán Mihály azonnal felmérte, hogy az alacsony magasság miatt a motor újraindítására nincs lehetőség, katapultálnia kell, ezért a város sűrűn lakott része fölül Kolontár felé kormányozta a gépet. A katapultáláskor lerepült a gép teteje, az ülés kirepült, ő pedig ejtőernyővel megkezdte a süllyedést.
Cseporán Mihály a kolontári zagykazetták irányában kezdett esni. Elmondása szerint az ejtőernyőt minimálisan lehetett irányítani. Nagyfeszültségű villanyvezeték felé közelített, de végül azt is kikerülte, és földet ért.
A Szentkirályszabadjáról felszálló kutató-mentő helikopter 20 perc múlva a helyszínen volt. Az orvos megvizsgálta a pilótát, kisebb csigolyaproblémákat állapított meg nála, ezért fél évig nem repülhetett. Cseporán Mihály kérdésre válaszolva elmondta, soha nem gondolt arra, hogy abbahagyja a repülést, sőt, alig várta, hogy visszatérhessen. Tíz évig repült, majd nyugállományba vonult. Ma is örömmel gondol a repülésekre, a honvédségnél eltöltött éveire.
Soós Gyula alezredes, az MH Katonai, Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság 6. Hadkiegészítő és Toborzó Központ parancsnoka az előadás végén megköszönte a meghívást, és elmondta, hogy a magyarországi iskolák között a Szent-Györgyi Albert Technikumban tanul a legtöbb kadét.
Vadászrepülőgép-pilóta tartott izgalmas előadást Ajkán
Fotók: Gyarmati László