hittudományi főiskola

2021.05.09. 06:50

Sebestyén József rektor: Szeretnénk létrehozni egy lelki oázist

Kilenc szakot hirdetnek a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskolán, mely nyit a társadalom felé, pasztorális és tanácsadó intézetet hoz létre. Az intézményt tavaly júliustól megbízott rektorként vezeti Sebestyén József főiskolai tanár, aki idén áprilisban megkapta kinevezését.

Balla Emőke

20210505 Veszprém Érseki Hittudományi Főiskola Sebestyén József rektor Fotó Penovác Károly PK Veszprém Megyei Napló

Fotó: Penovác Károly/Napló

A Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola alapvető célja és vállalása, hogy az intézmény a térségben meghatározó szellemi központtá váljon, olyan tudásmegosztó és értékmentő erőtérré fejlődjön, amelyet a keresztény kultúrára épülő erkölcsi rend, a minőségtudat, a társadalmi felelősségtudat és az ezeket megvalósító kezdeményezőkészség, aktivitás jellemez. Küldetésének tartja az egyház missziós tevékenységébe történő bekapcsolódást, a helyi társadalom életében való aktív jelenlétet. A főiskolán hiszik és vallják, hogy a keresztény kultúra, a keresztény nevelésfilozófiai elvek nemcsak közösségi érték vagy nemzetgazdasági tőke, hanem a jellem formálódásához és az egyén boldogulásához is nélkülözhetetlen, értéktartó befektetés. A nemrég kinevezett rektorral erről beszélgettünk.

- Miként fogadta tavaly a rektori feladatra szóló megbízást?

- Úgy értelmeztem a felkérést, mint egy szolgálatra való meghívást. Azt éreztem, ha erőn felüli is a kihívás, biztosan kapok hozzá erőt, hogy végigcsináljam. A hitéleti képzések jellege miatt eddig papi rektor vezette az intézményt. Arra számítottam, hogy Varga István rektor atyának lesz egy helyettese, aki a főiskola operatív, oktatásszervezési, tudományos ügyeit intézi. Nem így történt. Udvardy György érsek atya egy laikus oktatót kért fel az intézmény irányítására. Azért mondtam igent, mert éreztem, ez esély arra, hogy a főiskola elkezdje bővíteni a képzési portfólióját, ugyanis nyitnunk kellene a társadalom, a helyi gazdaság irányába. Érsek atya megbízott rektori funkcióban két évre kért fel a főiskola vezetésére. Olyan célokat fogalmaztam meg, mint a kutatómunka és a kutatásfejlesztő tevékenység magas szintű megszervezése, a minőségfejlesztés és az intézményfejlesztés stratégiai elemeinek integrálása, a térség oktatási, gazdasági, szociális és civil szereplőivel való folyamatos kapcsolattartás. A fejlesztési iránynak két pillére van: az egyik az oktatás és a képzési területek portfóliójának kiszélesítése (bölcsészet- és gazdaságtudományi szakokkal), a másik a főiskola szolgáltató profiljának megteremtése, egy pasztorális, tanácsadói, hivatásgondozó típusú szolgáltatói tevékenység.

Sebestyén József, a főiskola rektora kiemelte: úgy értelmezte a felkérést, mint egy szolgálatra való meghívást Fotó: Penovác Károly/Napló

- Az említett fejlesztéseket korábban, tanárként is fontosnak tartotta, képzések, kurzusok indításánál vett részt. Ugyanakkor a hallgatói létszám csökkenését is tapasztalta.

- Nem volt könnyű igent mondani érsek atya felkérésére, a hallgatói létszámot tekintve rossz helyzetben volt a főiskola. Alig száz hallgatóval vettem át, a fele szakirányú továbbképzésben részt vevő hallgató, alapképzéses hallgató nagyon kevés volt. Tudtuk, hogy a három fő szak – teológia, hittanár, szociális munka – közül egy megszűnik, érsek atya átmenetileg felfüggesztette a szemináriumot.

- Ezek szerint nem végleg, csak átmenetileg szűnt meg a papképzés.

- Igen. Érsek atya nem bezárta, hanem felfüggesztette a szeminárium működését. Oka majdnem megegyezik a hittanár szakos képzés helyzetével: az érdeklődés hiánya, alacsony hallgatói létszám, illetve a hivatásbeli elmélyültség minősége. Amikor a rektorságot elvállaltam, egy dolgot megfogadtam. Az, hogy a személyemben laikus rektora lesz a főiskolának, nem jelenti azt, hogy az intézmény elindul az elvilágiasodás vagy profanizálódás útján, hanem azt, hogy más módszerrel szeretnénk megőrizni az intézmény hitéleti karakterét. Más utakat szeretnék kijelölni, de ugyanazzal a keresztény katolikus karakterrel. Úgy szeretném felrajzolni Krisztus arcát a homlokzatunkra, hogy azt ne csak az Istenben hívők vegyék észre, hanem azok is, akik keresik Istent. Ez a személyes hitvallásom.

- A hittudományi főiskola léte nem kérdőjeleződött meg? Az egyháznak, a Veszprémi Főegyházmegyének szüksége van rá?

- Így van. Érsek atya kezdeményezésére az alapító okiratban szétválasztottuk a főiskola és a szeminárium működését. Ha újraindul a papképzés, a szeminárium egy külön vezetővel, egyházi személlyel folytatja munkáját. A főegyházmegyének szüksége van a főiskolára; a felsőoktatáson keresztül képzések révén szeretne részt vállalni az állami feladatellátásban, de szeretné erősíteni a saját misszióját is.

- Az elmúlt egy évben megbízott rektorként vezette az intézményt. Mi történt ez idő alatt? Mit tudott megvalósítani?

- Megismerkedtem a főiskola költségvetési lehetőségeivel. Tudtam, hogy önerőből nem tudunk nagyot lépni, csak apró lépéseket tehetünk. A főiskola önálló gazdálkodó szervezet, a főegyházmegye a fenntartója. Elkezdtem az oktatásba olyan új szakembereket bevonni, akik az új szakok indításán dolgoznak. Nemcsak világi, de egyházi oktatókat is. Létrehoztuk a pedagógia és a teológia tanszékeket. Odafigyelünk a környezetünkre is, új hallgatói terek kialakításán dolgoztunk, hogy ezáltal is vonzóvá tegyük az intézményt. Elkezdtük egy hallgatói belső kert felújítását, hogy kis létszámú foglalkozásokat lehessen tartani a szabadban. Energiahatékonysági beruházásokat kezdtünk, az aulában a világítást korszerű, energiatakarékos technológiára cseréltük, szeretnénk majd „zöld” főiskolaként megjelenni. Amikor átvettem az intézmény vezetését, úgy éreztem, szükség van a főiskola működésének dinamizálására, hogy elérjünk olyanokat is, akik nem hitéleti pályára készülnek, hanem akik azt keresik, hol kapnak a személyiségük fejlődéséhez szükséges értéktöbbletet. Az elmúlt egy évben három új, szakirányú továbbképzési szakot indítottunk, kettő a pedagógusok, egy a szociális szakemberek pályájának segítését, mentálhigiénés támogatását szolgálja. Hat szak az Oktatási Hivatal engedélyezésére vár. Ha minden jól megy, ősszel kilenc új szakkal bővül a képzési portfólió.

Fotó: Penovác Károly/Napló

- Milyen szakokra lehet ősztől a főiskolára jelentkezni?

- Szakirányú továbbképzéseink az alkalmazott szociális gerontológia, az iskolai szociális munka, a helyi szociális politika. Pedagógus továbbképzések a közoktatási vezető és pedagógus szakvizsga, a pedagógus szakvizsga (tehetséggondozás, tehetségfejlesztés tanulmányterületen), a tanulásmódszertan, tanulásszervezés és pedagógus-szakvizsga, a hittanár-mentor és pedagógus-szakvizsga. Sikeres hatósági engedélyezés esetén indul a testteológia szakirányú továbbképzési szak, az egyházi közösségszervezés, közösségfejlesztés és közösségvezetés szakirányú továbbképzési szak, a koragyermekkori fejlesztő asszisztens szakirányú továbbképzési szak, a fejlesztő-differenciáló mentorpedagógus szakirányú továbbképzési szak és köznevelési mestervezető szakirányú továbbképzési szak. Sok apró lépés történt. Nagyon büszke vagyok arra, hogy érsek atya a kinevezéssel nem várta meg a két évet, egy éven belül úgy ítélte, hogy az elkészült intézményfejlesztési stratégia és vezetői fejlesztési koncepció méltó arra, hogy azokat véghez vigyük.

- A beszélgetés elején említette a főiskola szolgáltatói profilját. Ez mit jelent?

- Azt, hogy közvetlenül részt fogunk venni az egyház pasztorális tevékenységében, segítve a plébániák munkáját. Az főiskolán létrejönne egy pasztorális és tanácsadó intézet, ezen már dolgoznak a munkatársak. Tanácsadás és lelkigondozás, hivatásgondozás a célja az intézetnek. Teológiai és pszichológiai végzettséggel rendelkező szakemberek fognak foglalkozni hivatásgondozással és lelki támogatással, a két szakma együttes ismeretében tudnak majd segítséget nyújtani lelkileg vagy szakmailag nehézségekkel küzdő, illetve hívő és nem hívő embereknek. Egy lelki oázist szeretnénk létrehozni a főiskolán, ahová bárki bejöhet az utcáról, ha lelki, hitbeli nehézségei, kérdései vannak, itt képzett teológusok, pszichológusok várják. Ma nagyon divatos a coaching, az életviteli, üzletszerű tanácsadás, sok pénzt fizetnek érte az emberek. Miért ne lehetne ezt egy egyházi, szellemi központban végezni? Többet tudunk adni, mint egy tréner, egy coach. Nyugat-Európában ennek van gyakorlata. Nemcsak képző intézmény szeretnénk lenni, hanem kilépnénk a gazdasági életbe. „Lelki szolgáltatásokban” rejlik egy egyházi főiskola innovatív jellege.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában