2021.01.02. 11:00
Drágult a postai levelezés
A 2020-as árakhoz képest januártól a cégek átlagosan 8,5 százalékkal magasabb postai díjakat kénytelenek kifizetni, valamint a lakosság is drágábban levelezhet.
Forrás: archív
Megemelte a levéltermékek és a kapcsolódó többletszolgáltatások árát 2021. január elsejétől a Magyar Posta. A lakosság által leggyakrabban használt, legfeljebb 50 grammos belföldi közönséges levél díja 10 forinttal lett drágább, azaz 145 forintért lehet majd egy egyszerű levelet feladni. Az elsőbbségi levél ára – szintén 50 grammig – 15 forinttal, 200 forintra emelkedett.
Az azonosított levél ára 5 forinttal, tömeges feladásnál (200 darab felett) pedig 2 forinttal lett olcsóbb a hagyományos levélfeladáshoz képest. Az azonosított levél igénybevételének feltétele, hogy a feladók elektronikusan adják fel levelüket, melyeket a Posta vonalkód alapján azonosít, és a feladó visszajelzést kap arról, ha sikertelen volt a kézbesítés.
A levélhez kapcsolódó többletszolgáltatások tarifája szintén változott, ugyanakkor továbbra is árelőnyt élvez az elektronikus feladás, szemben a hagyományos papíralapúval. Míg a papíralapú feladás esetén az ajánlott levélszolgáltatás ára 45 forinttal 485 forintra emelkedett, a tértivevényes szolgáltatásé pedig 35 forinttal 325 forintra, addig az elektronikus feladásnál az ajánlott szolgáltatás díja 445, a tértivevényes szolgáltatásé 305 forintra módosult.
További fontos változás, hogy a belföldi tértivevényes leveleket már csak elektronikus adatokkal továbbítja a Posta, azaz nem csatolja hozzá a zöld tértivevénylapot. Az elektronikus feladás viszont nem kötelező. Amennyiben a lakossági ügyfelek az egyébként drágább, papíralapú feladást választják, dönthetnek arról, hogy e-mailen vagy papíron kérik vissza a kézbesítésről az információkat. Az elektronikus adattal feladott küldeményekről a papíron visszakért igazolás díjköteles.
A vállalati ügyfeleket érintő díjakat is módosították, az átlagos áremelkedés mértéke 8,5 százalék. A Magyar Posta évente még mindig több mint 500 millió levelet kezel, amelynek nagy részét (90 százalékát) az üzleti partnerek adják fel, a lakosság által feladott levelek mennyisége alacsony. Egy állampolgár évente átlagosan egy-két levelet ad fel, így a lakosság számára elhanyagolható terhet jelentenek a levélfeladáshoz kapcsolódó költségek. Egyébként a postai szolgáltatások 2018 elején is drágultak, 2019-ben és tavaly pedig szintén két ízben emelte díjait a Magyar Posta. Azonban a hazai levéltermékárak európai összehasonlításban még így is a legalacsonyabbak közé tartoznak.
Mi indokolhatta az újbóli díjemelést? Megkeresésünkre Panulin Ildikó szóvivő közölte, a levéltermékek árainak január elsejei változását – a szolgáltatás magas humánerőforrás-igénye miatt – elsősorban a munkaerőköltségek növekedése indokolta, emellett a Magyar Posta az infláció mértékét vette figyelembe. Az emelkedés összességében 8 százalék feletti. Az árváltozások leginkább a vállalkozásokat érintik. Az árelőnyt élvező, elektronikus adatokkal történő levélfeladás kapcsán a szóvivő kifejtette: ez azt jelenti, hogy levél postai feladásához szükséges adatokat a Posta honlapján a bárki számára elérhető ePostakönyv alkalmazásban rögzítik, majd a postai feladáskor a kapott azonosítószámot megadva veszik fel a levelet.
Az ePostakönyv egy elektronikus feladójegyzék-készítő online alkalmazás, amely a vállalkozásoknak, az üzleti partnereknek és a magánszemélyeknek ingyenesen használható. Az elektronikus adatokkal történő feladás csökkenti az adminisztrációt és javítja a levélfeldolgozás hatékonyságát. A Posta partnerei közül többen már használják az elektronikus feladást, a magánszemélyeknél egyelőre elvétve fordul elő.