Biztonságosabb ügyfél-hitelesítés januártól

2020.12.23. 16:00

Változik a netes vásárlás, SMS kell a fizetéshez

Valamennyi hazai hitelintézet köteles bevezetni január 1-től az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítést annak érdekében, hogy tovább növelje a bankkártyás internetes vásárlások biztonságosságát. Szakértőink magyarázzák el a részleteket.

Rimányi Zita

Forrás: Shutterstock

Fontos fejlesztés az interneten történő bankkártyás vásárlásoknál az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítés. Január 1-től az Európai Unió pénzforgalmi irányelve alapján kell bevezetni hazánkban is. Azt jelenti, hogy a bankkártyánk alapvető adatai már nem lesznek elegendők egy-egy tranzakció kezdeményezéséhez. Egy SMS-ben vagy netbank applikációba érkező kód online felületen megadásával kerülhet sor a vásárlás véglegesítésére. Ez előnyös számunkra, mert így a visszaélések, a csalások száma csökkenthető. Több hazai pénzintézet ügyfele már idén is találkozhatott ezzel a gyakorlattal.

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat szakemberei elmagyarázták, hogy a plusz megerősítéssel, a kóddal – elkerülvén a csalás lehetőségét – igazoljuk azt, hogy valóban mi, a bankkártya tényleges tulajdonosai kívánjuk az adott összeget mozgósítani. Ezt a plusz kis mozzanatot, a bankunk által SMS-ben vagy netbank applikációban kiküldött szám- és betűsor megadását kell érteni erős ügyfél-hitelesítés alatt. Applikációknál kód helyett biometrikus adatokkal is azonosíthatjuk magunkat, például ujjlenyomattal, ami egyszerűbb formája a hitelesítési folyamatnak. Ha az ügyfél-hitelesítés sikertelen vagy nem történik meg, a pénzintézet elutasítja a tranzakció végrehajtását. A legtöbb bank már kiküldte az ezzel kapcsolatos teendőkre vonatkozó felhívását. Érdemes a szükséges beállítások, intézkedések megtételére egy kis figyelmet, időt szánnia annak, aki 2021-től is szeretné az internetes bankkártyás vásárlásait fennakadások nélkül bonyolítani.

A kétfaktoros azonosítás nem terjed ki minden tranzakcióra, mivel az uniós előírások szerint az Európai Unión belüli hitelintézettel szerződött internetes kereskedőknek és szolgáltatóknak lesz kötelező az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása a bankkártyás vásárlásoknál január 1-től. A magyar szabályozás pedig csak a magyar webáruházak üzemeltetőivel szemben támaszthatja azt az elvárást, hogy 2021-ben a fizetésre szolgáló felületük az erős ügyfél-hitelesítés követelményének már tegyen eleget. Így a tagállamok eltérő felkészültségére tekintettel előfordulhatnak a kezdeti időkben olyan esetek, amikor egy uniós vállalkozás webáruházából történő vásárlás azért hiúsul meg, mert a kétfaktoros hitelesítést még nem alkalmazza fizetőfelületén. Ekkor a hazai bankunk már megköveteli az erős ügyfél-hitelesítést, viszont a vállalkozás azt még nem vezette be, így annak hiánya miatt a pénzintézet megtagadja a tranzakció végrehajtását. Ilyen esetben a hiba nem a magyar banknál keresendő. S mivel a szabályozás csak az uniós tagállamokra vonatkozik, ezért az EU-n kívüli, például a kínai webáruházak nem kötelesek ennek a megerősített hitelesítésnek a bevezetésére – hívták fel a figyelmet a GVTI szakemberei. Ilyenkor elegendő a korábban megszokott rendszer fenntartása, tehát a bankkártya alapvető adatainak megadása a vételár elküldéséhez.

Olvasóink fogyasztóvédelmi témákban kérdéseiket a [email protected] e-mail-címre is elküldhetik szerkesztőségünknek. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!