2024.01.06. 15:00
Bye-bye, Ikarusok! - Vannak, lesznek új magyar buszok
Folyamatosan végezte és ez évben is folytatja jármű-fiatalítási programját a Volánbusz, mely négyszázötven új kocsi beszerzését célozta meg 2024-ben. Emiatt a hazai legenda, a számos országban kiválóan teljesítő, még idehaza forgalomban lévő Ikarus példányai kiszorulnak a forgalomból.
280-as Ikarus
Fotó: Benkő Péter
Ahogy az országban, vármegyénkben is egyre ritkábban látjuk a magyar autóbuszgyártás megmaradt darabjait. Viszont míg a hagyományos Ikarusok, illetve a környékünkön nem közlekedő Rábák eltűnnek, az elektromos meghajtású kocsik beszerzésekor találkozhatunk majd új Ikarusokkal. Ugyancsak magyar gyártmányok a Credo típusai, melyek elsősorban helyközi vonalakon teljesítenek szolgálatot, ezekből folyamatos az új beszerzés. Mi és hol jár még ma az igazi nagy legenda, az Ikarus típusaiból?
Az egykor hatalmas példányszámban készült 260-as (szóló) és 280-as (csuklós) típus évtizedekig szolgálta az utasokat, Veszprémből a helyi járati szolgáltatóváltás után a korábbi „Volán-Ikarusokból” hat darabot Győrbe vittek, ahol ezek már nem, de a helyközi fordulókon az utolsó szériában gyártott 260-as kocsik még közlekednek. Ugyancsak két darab 263-as (hosszított) kivitelű busz járta sokáig Veszprém utcáit, melyek orosz exportból visszamaradt buszok voltak. Érdekességként elmondjuk, ma is közlekedik még kilenc darab az országban, de nálunk nincsenek. A 280-as, csuklós Ikarus viszont még tartja magát Várpalotán, ahol három ilyen kocsi jár helyi járatokon, ezeket 2001-2002-ben gyártották, de mivel húsz év feletti az életkoruk, nem valószínű, hogy sokáig futnak.
A balatonfüredi üzemegység számos Ikarus EAG E95 Scania típusú kocsit közlekedtetett egykor, és itt járt a magyar csoda, az EAG E98-as típus, igaz, egyetlen példányban, többnyire Győrbe, ez nincs már meg Füreden, ahogy az E95-ösök is eltűntek. Várpalotán is létezett E98-as, jellemzően a fővárosba vitte az utasokat.
Viszont futnak még a vármegyében új homlokfalas Ikarus EAG E95-ös kocsik, ezek akár néhány évig még üzemben lesznek, többnyire forgalmi tartalékként. Pápáról viszont eltűntek az Ikarusok.
Alacsony padlós fronton a 415-ös típust kell megemlíteni, az egykori tizennégy helyközi kocsiból egy sem közlekedik már a veszprémi üzemegységnél, ahogy a két E94-es, helyközi autóbusz sem.