2020.08.09. 07:00
Tehetséggondozás házilag – Mire használhatja fel a szünidőt a szülő?
A nyári szünetben sok szülő szeretné gyermeke tehetségét játékosan gondozni. Ahhoz, hogyan érdemes ezt megtenni, túlzásokba esés nélkül, Kardos Klára veszprémi klinikai szakpszichológustól, igazságügyi szakértőtől kértünk tanácsokat.
Forrás: pixabay
- A gyerekre figyeljen a szülő. Arra, mit szeretne, mikor, hogyan érezné jól magát. Ez a kulcsmondat – kezdte tájékoztatását szakértőnk és rögtön hozzátette: ha lehetőséget szeretne adni arra az apa és az anya, hogy csemetéje minél több területen kipróbálja magát – ami nagyon jó dolog -, akkor is csak a diák érdekei, érdeklődése alapján teremtsen erre alkalmat. Semmiképp se a saját álmaikat akarják megvalósítani ilyenkor a felnőttek – jegyezte meg Kardos Klára. Az egyáltalán nem kedvező a szünidejüket töltő tanulóknak, ha elvárják, abban legyenek jók, amiben a szüleik azok, vagy azok szerettek volna lenni, de nekik nem sikerült. Sok gyermek hajlandó erre, de attól még ez nem jó neki – figyelmeztet a pszichológus.
Ha a gyermek kiválaszt egy hobbit, ami tetszik neki, a szüleinek azt kell fontosnak tartaniuk – tanácsolja a szakember. Érdemes lehetőséget adni neki arra, hogy abban kipróbálja magát, de meg kell vele beszélni, hogy ha beíratják egy foglalkozásra, akkor amellett legalább egy évig ki kell tartania. Akár egy hangszerről, akár egy sportágról van szó. Az persze nem baj, ha megunja vagy más okból akarja abbahagyni, de meg kell értenie, hogy, ha ragaszkodik a szülő ahhoz, hogy mindenáron egy darabig kitartson, annak az is az oka, hogy anyagi terhei vannak a különböző képzéseknek, szakköröknek. Tisztában kell lennie azzal, mivel jár, ha csak egyszer-kétszer megy el a befizetett órákra – magyarázta el Kardos Klára.
A nyári vakáció arra lehet jó, hogy számos művészeti ágat megismerjen a diák és szülei számos módon játszanak vele. Az az ideális, ha mindezeket kezdeményezik. Például internetes programok segítségével is rajzolhat a gyermek, de az nagyon fontos, hogy a felnőttek kontrollálják, mit csinál, mit néz meg a számítógépen. Óriási lehetőségeket nyújtanak a modern technológiák a tehetséggondozásban is, de a hatások, amik azokon keresztül érhetik a tiniket, a fiatalokat – és a kisebbeket is – rengeteg veszélyt is rejtenek.
- Ha a szabadságuk alatt az édesanyák és az édesapák módot teremtenek arra fesztiválok, játékos, sportos és kézműves programok meglátogatásával, kirándulásokkor, hogy belekóstolhasson többféle dologba a gyermek, azzal nagyon jót tesznek neki. Segítenek neki abban, hogy esélye legyen megtalálni az őt érdeklő területeket, azokat amikben ügyesnek is bizonyul. Ez nagy lehetőség a kicsiknek. Széles, színes palettát érdemes ilyenkor biztosítani, megmutatni. Lássa a tanuló, hogy mennyi minden van a világon, mennyi mindennel foglalkoznak különböző szakmák, hobbik művelői. Nézze meg, mit hogyan csinálnak, próbálja ki az alapfogásokat! De ne kardoskodjon a szülő egyik mellett se! Ha csemetéje jelzi, mit szeretne, akkor azt mindenképp beszélje meg vele. Azt is mondja el, hogy ha valamibe belekezd, nem érdemes feladnia az első kudarcoknál – sorolta Kardos Klára.
- Mindig a gyerek kell legyen az első. Az ő reakcióra kell figyelni – szögezte le a pszichológus és hozzáfűzte: az ő szempontjai számítanak, nem a szülőké és a nagyszülőké. Azt pedig észre lehet venni, „mire mozdul”, mert érzéseit sokféleképp kifejezésre juttathatja. Sokat számít, ha egy-egy foglalkozáson mosolyog, ha szinte eláll a lélegzete, ha felcsillan a szeme, amikor kipróbálhat valamit. Az se baj, ha olyan társasjátékokat játszanak vele a felnőttek, amik úgymond okosítják, elgondolkodtatják, de inkább az a fontos, hogy világlátását nyitottabbá tegyék. Jó, ha töri a fejét eközben, de ne tanmeséket akarjanak lenyomni a torkán. Azt megérzi. A lényeg az, hogy a szülőkkel együtt töltött idő megnyugtathatja és a versengést is biztonságos környezetben megélheti ilyenkor. Vannak ugyanis olyan gyermekek, akik nevetnek, ha nem ők győznek például egy kártyajátékban, mások kicsit szomorkodnak, de az is előfordul, hogy valaki csaknem felrúgja ilyenkor dühében az asztalt. Márpedig nagykorban sem lehet minden meccset megnyerni – erről szól az élet.
Érdemes sok mozgásra is lehetőséget biztosítani a szünidőben, annyira, amennyire csak lehet. Amúgy is sokat ülnek a tanulók, manapság kiskoruktól lógnak a telefonon és a számítógépen. S a mozgásnak fantasztikus feszültségoldó hatása van. Jó a biciklizés, a futás, az úszás is. S érdemes megfelelően tápanyagdús ételeket tenni a család asztalára, nem olyanokat, amik csak kalóriában gazdagok. Ez az egészen piciknél, az időseknél is fontos egyébként.
A táborok is jó lehetőséget jelenthetnek, hogy mennyire, az a szervezőkön múlik. Az a jó, ha a gyerek választhat a tematika alapján, de általában a beíratása kényszerhelyzetből adódik, mert csak így tudják megoldani nyári felügyeletét, és a szülők anyagi helyzetén múlik. Maradandó, különleges élményt nyújthatnak, olyat, amit kortársaikkal élhetnek meg a diákok, de azt tudni kell, egy hét kevés arra, hogy tartós barátságot kössön a gyermek. Az szerencsés, ha testvérek, barátok együtt vehetnek részt ilyen programokon.