2024.05.08. 13:20
Bővült a forgalma és javult az eredménye a Vajda-Papírnak 2023-ban
A kedvező eredmények mögött az energiaárak mérséklődése, a termelékenység javulása, a cég energiaszükségletét csökkentő beruházásoknak és az innovációknak köszönhetően növekvő hatékonyság áll – közölte Vajda Attila, a cégcsoport alapító-ügyvezetője.
A cégcsoport alapító-ügyvezetője 2024-ben is forgalomnövekedésre, a jövedelmezőség további javulására számít
Forrás: Vajda Papír
Fotó: vegeldaniel.com
Forgalombővüléssel és jelentős eredményjavulással zárta 2023-at Magyarország vezető higiéniai papírgyártója, a Vajda-Papír - közölte a társaság az MTI-vel.
A magyar tulajdonú, 25 éves cég hazai konszolidált forgalma 2023-ban meghaladta a 88 milliárd forintot, a norvégiai leányvállalaté pedig 17 milliárd forintot tett ki, így a csoport 105 milliárd forintos éves konszolidált árbevétele 7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A belföldi piacon a volumen 8,5 százalékkal csökkent, miközben az exportértékesítés volumene 15 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
A cégcsoport kamatfizetés, adózás és amortizáció előtti nyeresége (EBIDTA) 10,6 milliárd forint, míg az adózás előtti eredménye 6,3 milliárd forint volt, a termékek átlagos bruttó értékesítési ára mintegy 10 százalékkal nőtt. A cég korábbi közlése szerint 2022-ben az EBITDA 1,44 milliárd forintot, az adózás előtti eredmény pedig 100 millió forint tett ki.
Vajda Attila, a cégcsoport alapító-ügyvezetője a közleményben kiemelte, hogy a kedvező eredmények mögött az energiaárak mérséklődése, a termelékenység javulása, a cég energiaszükségletét csökkentő beruházásoknak és az innovációknak köszönhetően növekvő hatékonyság áll.
Ismertette, hogy a hazai háztartási papírpiac átlagos évi növekedése 2023-ban értékben még 18 százalékot ért el, ugyanakkor ez volumenben 9 százalék csökkenést jelentett.
A cégcsoport alapító-ügyvezetője 2024-ben is forgalomnövekedésre, a jövedelmezőség további javulására számít, de jelezte, hogy újabb kihívást jelent, hogy 2023. második felétől a cellulóz ára lassú növekedésnek indult, ami 2024 első negyedévében is folytatódott. Az idén a cég külpiaci pozícióinak erősítését és újabb kapacitásnövelő beruházást is terveznek, tovább javítva a cégcsoport közép- és hosszútávú kilátásait
- tette hozzá.
A higiéniai papírgyártó vállalat vezetője szerint a papírpiac egészén belül a háztartási papír szegmens viszonylag stabil. Az elmúlt időszakban a fogyasztók ár-érzékenyebbek lettek, és egyre nagyobb figyelmet szentelnek az akcióknak, ezért a fogyasztói árérzékenység valamelyest visszaszorította a környezettudatos szemléletet is.
Az ügyvezető igazgató a hatékonyságot növelő beruházások között sorolta fel a zöldtechnológia és a megújuló energia növekvő részarányát a cég energiamixében; az alappapír és késztermék gyártásnál keletkező hulladék 100 százalékos újrahasznosítását és a vízfelhasználás csökkentését. Ennek köszönhetően sikerült mérsékelni a növekvő energiaárak hatását, a cellulóz áremelkedésének következményeit pedig a saját alappapír-gyártás növelésével enyhítették.
Vajda Attila hangsúlyozta, hogy az elmúlt 10 évben mintegy 40 milliárd forintot fordítottak arra, hogy a higiéniai papírgyártás és a cég üzemeltetése a legkörnyezetkímélőbb, fenntartható technológiákkal valósulhasson meg.
Csökkent a működéshez kapcsolható szén-dioxid-kibocsátás, fenntarthatóbb lett a gyártási folyamat, 1 tonna alappapírt akár 26 százalékkal kevesebb villamos energiával és 70 százalékkal kevesebb víz felhasználással állítanak elő, mint a korábbi technológiával működő átlagos papírüzemek.
Az ipari termelő vállalatok közül elsőként közzétett környezetvédelmi, társadalmi felelősségvállalási és vállalatirányítási (ESG) jelentésükben pedig vállalták, hogy a cég 2030-ig 20 százalékkal tovább csökkenti vízfogyasztását, 50 százalékkal növeli a megújuló energiák használatát és 2050-re a működése karbonsemlegessé válik.
Ezek a lépések is hozzájárultak ahhoz, hogy a cégcsoport rendkívüli eredményeket ért el és meg tudta tartani több mint 700 munkavállalóját - hangsúlyozta.A cégvezető beszámolt róla, hogy a Vajda-Papír-csoport az elmúlt években megerősítette pozícióit a skandináv piacon is. Norvégiai gyára, a Vajda-Papír Scandinavia AS az egyetlen magyar tulajdonosi kézben üzemeltetett napi fogyasztási cikkeket előállító és exportáló vállalat Norvégiában, 2023 júniusában ünnepelte alapításának 10. évfordulóját. A skandináv piacban rejlő jó lehetőségek további kihasználása, a cég régiós jelenlétének és exporttevékenységének erősítése érdekében a Vajda-Papír további beruházásokat, fejlesztéseket és piacbővítő lépéseket fontolgat.
A vállalat alapanyaggyártása 2023-ban már egész évben teljes kapacitással működött, amelynek csaknem 20 százalékát az exportpiacokon értékesítették. Az export- és a belföldi piacon is keresleterősödés várható, a javuló kilátásokat tükrözi az is, hogy tavaly novemberben a Scope Ratings GMbH megerősítette a Vajda-Papír "B" kibocsátói hitelkockázati besorolását, és negatívról stabilra javította a besorolás kilátását - mondta Vajda Attila.
A 100 százalékban magyar családi tulajdonban lévő Vajda-Papír a hazai higiéniaipapír-kereslet 55-60 százalékát állítja elő, a termelés 60 százalékát szállítja külföldre. Az európai országok mellett Ázsiába, sőt a Karib tenger térségébe jutnak el termékei.