2011.03.12. 10:39
Maga alá temeti a számlahegy a családot
Balatonfüred - Lassan maga alá temeti a családot a felhalmozódott adósság: a szolgáltatók követelik a jussukat, az idős házaspár pedig két felnőtt gyerekével nem tud eleget tenni a követeléseknek.
Kétségbeesve fordult hozzánk segítségért Zeke Sándorné Katalin: teljes anyagi csőd felé sodródnak, panaszolja. Szinte minden közüzemi számlát késve fizetnek, hol ezt, hol azt adják fel, amire éppen futja a hetvenéves férfi nyugdíjából és Katalin rokkantnyugdíjából. Az asszony tartós beteg egy fertőzés miatt, s hamarosan újabb műtétre kell befeküdnie a kórházba. Eddig kevés keresetüket varrással egészítette ki, de amióta a keze fáj, ezt sem tudja csinálni.
A számlák meg csak jönnek. A vízdíj miatt évek óta huzakodnak a Probio Zrt.-vel, mely fenntartója, üzemeltetője az önkormányzati bérháznak, amiben élnek. Hiába spórolnak ugyanis a vízzel, a számla nem csökken, s ennek szerintük az az oka, hogy a főmérő és az almérő mérési adataiból származó eltérést ők fizetik meg. Próbáltak erről érdeklődni a szolgáltatónál, a Dunántúli Regionális Vízműnél, azonban azt a választ kapták, hogy mivel velük szerződésben a városüzemeltető cég van, a magánfogyasztónak nem adhatnak ki adatot.
Ez lenne a kisebbik baj, a nagyobb 2009. év végén keletkezett, amikor is a villanyóra leolvasásakor kiderült, hogy az bizony két éve megállt. Bejelentették, a szolgáltató lecserélte az órát, majd fél év múlva küldött egy elszámoló számlát, majd félmillió forintról, azzal, hogy 36 havi részletfizetést tudnak felajánlani. Ez 13 ezer forint plusz kiadást jelentene a család számára, amit nem tudnak teljesíteni, ezért Katalin hosszas levelezésbe fogott a szolgáltatóval, majd a fogyasztóvédelmi felügyelőséggel. A felügyelőség megállapította, hogy a szolgáltató a jogszabályoknak megfelelően járt el, másban nem segíthet.
Katalin viszont azt mondja, egyszerűen nincs miből fizetni a villanyszámlát. A szolgáltató viszont kilátásba helyezte, hogy néhány napon belül kikapcsolják az áramot a lakásban. Ez nagy baj volna, hiszen az idős párral együtt lakik Katalin elvált lánya a kislányával, akinek a tanuláshoz elengedhetetlenül szükséges a fény. A háztartási gépeket is üzemeltetni kell, s áram híján melegvíz sem lesz az ingatlanban. Az elvált nő keresete saját lakáshitelére sem elegendő, ráadásul a lakás, aminek részleteit fizeti, nem lakható, még nem fejezték be felújítását, amikor különváltak a férjével.
A házban lakik Katalin kisebbik fia is, aki jelenleg munkanélküli, nemrégiben szűnt meg az állása, amit a közmunkaprogram keretében kapott. Segíteni ő sem tud.
- A helyzet teljesen reménytelen, állapítja meg az idős asszony, aki azt is elmondja, hogy férje régi autóját is lefoglalták a napokban, mert késve fizették a törlesztő részleteit. Az egyéb számlákkal még csak elbírnának valahogy, elevickélnének hónapró-hónapra, de a villanyszámla kifizetése végképp meghaladja az erejüket.
Egyházi Nikoletta, az E.ON győri szóvivője sem szolgál jó hírrel.
- Ügyfelünknek a jogszabályi előírások alapján készítettünk pótszámlát, mivel a mérője megállt, így nem mérte az elfogyasztott energia mennyiségét. Ügyfelünk az Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól is kért állásfoglalást, de ők is azt állapították meg, hogy jogos a követelésünk.
- A pótszámlára 34 havi kamatmentes részletfizetést biztosítottunk ügyfelünk számára, de ezekből a részletekből egyet sem fizetett be, így kikapcsolási értesítőt küldtünk számára. Sajnos ha nem rendezi a tartozást, a fogyasztási helyet kikapcsoljuk a rendszerből.
A helyzet teljesen reménytelen, az utólag kiküldött félmilliós villanyszámlát képtelen a füredi család kifizetni (Fotó: Gáspár Gábor)