2010.06.10. 04:25
Már látják a kiutat - Új igazgató a Jostnál
Veszprém - Új igazgatóval vágott neki az új évnek a Jost Hungária Bt. Az autóiparban tevékenykedő társaság ugyan megszenvedte a válságot, de a termelés mai mértéke már megközelíti a 2008-as szintet.
A német tulajdonban lévő Jost Hungária Bt.-t 1995-ben alapították, még ez év végén megkezdték zöldmezős beruházásukat a megyeszékhelyen. A 7000 négyzetméteres üzemcsarnokukat 1996-ban avatták, az anyavállalattól ide telepítették át a tehergépjárművekhez, mezőgazdasági vontatókhoz készülő forgózsámolyok gyártását, amit Németországban aztán be is fejeztek. A termékpaletta az eltelt évek alatt fokozatosan bővült, ma már kis és nagy teherjárművekhez vonófejeket, konténeres szállító járművekhez konténerlábat, nyerges vontatókhoz királycsapot is gyártanak. Az új termékcsaládok bevezetése miatt 2005-ben egy újabb, immár 8400 négyzetméteres csarnokkal bővültek.
A leányvállalatot indulástól Láng Rudolf vezette. Az indulási nehézségek - zöldmezős beruházás, munkatársak kiválasztása, áttelepítések, első tanúsításokra való felkészítés - leküzdése az ő nevéhez fűződik, és a gyártási kultúra magas színvonalra emelése úgyszintén. Láng Rudolf 2010. január 1-jei nyugdíjba vonulása óta tanácsadóként segíti utódja, Vígh János munkáját. Az új ügyvezető igazgató 2008 szeptemberétől termelésvezetőként dolgozott Veszprémben. Korábban Nyíregyházán 300 embert foglalkoztató autóipari cég műszaki vezetője volt.
Az ügyvezető igazgató elmondta, az autóiparban dolgozó társaság a válságot a saját bőrén tapasztalta. Termelésük 45 százalékát elvesztették, de az arányaiban megemelkedő pótalkatrész-gyártás sokat segített rajtuk. A vevői szokások is átalakultak. A csökkenő rendelésállomány miatt több munkatársuktól meg kellett válniuk. A válságot úgy tudták túlélni, hogy a raktárkészletüket drasztikusan leszorították, új termékeket vezettek be. Munkahelymegőrző pályázaton is nyertek, ezzel közel 50 ember munkahelyét sikerült megmenteni. A vállalat sikerességéhez hozzájárul a képzett és motivált munkaerő, az alacsony fluktuáció.
Ma már kezdenek kilábalni a válságból. Vígh János arról tájékoztatott, hogy a cég ismét folyamatos létszámgyarapodással szép lassan kezdi megközelíteni a 2008-as termelési szintet. A felfutó volumen mindenképpen stabilitást hozott a vállalat életében. Veszprémben eddig majd egymillió darab forgózsámoly készült.
A számok is emelkedést mutatnak. A társaság árbevételele 2009-ben 34 százalékkal esett vissza 2008-hoz képest. 2010 első öt hónapja alapján 30 százalékos növekedésre számít a társaság.
Folyamatosan fejlesztik a gépparkot, ennek érdekében idén egy új, modern esztergagépet vásárolnak. Az autóiparban csak folyamatos tudásfejlesztéssel képesek megállni a helyüket. Az ügyvezető igazgató célja, hogy továbbra is stabil, jól működő vállalat maradjon a Jost Veszprémben, biztos munkát, jó munkahelyi körülményeket, megélhetést kínáljanak alkalmazottaiknak.
A Jost céget 1947-ben alapították Németországban. A jelenlegi, részvénytársasági formában 1952-től működik. A vállalat 2000-ig családi tulajdonban volt, amikor egy német befektetési társaság felvásárolta a részvények többségét. A Jost Werke AG központja a Frankfurt melletti Neu-Isenburgban van. A társaság haszongépjárműalkatrészek gyártásával foglalkozik. A világ valamennyi földrészén megtalálható telephelyeiken teherautó-nyeregszerkezeteket, kitámasztó lábakat, valamint a konténertechnikában használatos rögzítőelemeket készítenek.
A kamion-nyeregszerkezetek gyártásában piacvezetők. A világ kamionjainak a 80 százalékába ugyanis az ő termékeiket építik be.