2010.01.26. 03:28
Van jó válaszuk a válságra
Veszprém - A tavalyi értékesítési darabszám megismétlését tűzték ki célul a Bramacnál. Ebben segítheti a társaságot, hogy az idén több új termékkel lepik meg a piacot.
A tetőfedőanyag-piacon tavaly mintegy 30 százalékos csökkenés következett be. A Bramac 2009-ben ünnepelte fennállása 25 éves évfordulóját. Ennek jegyében szép kerek számra törekedtek és azt el is érték: a jubileumi évben 25 millió darab tetőcserepet értékesítettek, tájékoztatott Potos János ügyvezető igazgató.
A tavalyi év abban is különleges volt, hogy a trendekkel ellentétes folyamatok zajlottak: erősebb első, s gyengébb második fél évet produkált a piac, korábban ez mindig fordítva történt. A jó első fél év a különféle változtatásoknak volt köszönhető, ezért sokan előrehozták vásárlásaikat. Őszre, amire azt mondják, ez a tetőfedőszezon, a piac kifulladt. Ekkora gyűrűzött be a téglapiacon már három hónappal korábban tapasztalt nagymérvű vissza-esés. És ha nincs építkezés, nem kell a tető sem.
A termelés visszaesésére a Bramacnál eleinte rugalmas munkaidővel, amikor már nem volt más megoldás, létszámleépítéssel reagáltak. A munkatársak számát mindig a termelési volumenhez igazították. A téglapiac egyébként nagyobb mértékű visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, mint a tetőfedőpiac. Utóbbi helyzetén a felújítás valamelyest javított, ha úgy tetszik, kompenzált. Erre az évre további radikális piaccsökkenést már nem várnak, talán konszolidálódott a helyzet, mondta Potos János.
Üzemeikben új, innovatív termékek gyártásának előkészületei folynak, amelyeket tavaly év végén kezdtek. A december és a január a gyártósorok átalakításával, felépítésével telt, illetve telik, emiatt több munkatársuk a megszokottnál hosszabb szabadságát tölti télen. Ahogy a gyártósorok elindulnak, úgy térnek vissza. Január végén, február elején az új sorok is teljes kapacitással mennek, március elején már a piacon kívánnak lenni velük. Nekik ez a válaszuk a rossz piaci helyzetre. A hagyományos termékeik gyártásával január második hetében indultak, s folyamatosan töltik fel az év végén kiürült tárolótereiket is.
Az ügyvezető igazgató elmondta, a válságra tekintettel az idén a tavalyi értékesítési volumen megismétlését tűzték ki célul.