2019.02.26. 06:12
Nem fogy eléggé a bioetanol
Az uniós elvárások miatt változásra van szükség.
Forrás: Shutterstock
Környezetvédelmi, piaci és szabályozási érvek sora szól a hazai benzinek kukoricaalapú bioetanol-tartalmának mielőbbi növelése mellett a Magyar Bioetanol Szövetség szerint.
Minél előbb kötelezővé kellene tenni Magyarországon, hogy a forgalmazott motorbenzin 10 százaléka bioetanol legyen – hívta fel a Világgazdaság figyelmét a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) két vezetője.
A gyors intézkedés mellett környezetvédelmi, szabályozási és a hazai kukoricatermesztők, bioetanol-gyártók érdekeit szolgáló érveket is felsorolt a szervezet elnöke és alelnöke, Héjj Demeter és Hódos Ferenc. Mint emlékeztettek: bár az 5 százalékos bekeverési arány – E5 – már évekkel ezelőtt megvalósult, az E10-es termék bevezetését a szabályozás csak megengedi, de nem írja elő.
Azért sürgős lépni, mert a 2021-től életbe lépő uniós elvárások szerint 2030-ban minden tagországban akkora lehet a benzin bioetanol-tartalma, mint 2020-ban, de legfeljebb 7 százalék.
Eszerint a mostani 5 százalék alatti arányt 2020 elejére meg kellene kétszerezni, de annál magasabbra növelni nem célszerű, hiszen azt már nem engedi az unió. A brüsszeli szigor mögött az állhat, hogy a 7 százalékos korlát az első generációs, vagyis a takarmánynövényként is hasznosítható bioüzemanyagokra vonatkozik, a cél viszont az, hogy inkább a második generációs, vagyis a szabályozás által hulladéknak kategorizált anyagokból nyert bioüzemanyagok súlya nőjön. Az utóbbi technológiája azonban jóval drágább, és – az MBSZ illetékeseitől kapott válasz szerint – ipari méretekben történő alkalmazásra nem is áll rendelkezésre.
Annál több az eladatlan kukorica, ezért – mint magyarázzák – nem kell attól tartani, hogy a bioetanol előállítása miatt nem maradna elég kukorica az élelmiszer- vagy a takarmányiparnak, és attól sem, hogy az üzemanyagcélú kereslet miatt felmegy a termény ára. Sőt, a bioetanol-gyártás során azonos mennyiségben keletkezik GMO-mentes fehérjetakarmány a kukoricából, amely az EU-ban hiánytermék. További érv az E10-es kötelezővé tétele mellett, hogy Magyarországon van az uniós bioetanol-gyártó kapacitás mintegy tizede, ám Magyarország ezt a térségben a legkisebb mértékben aknázza ki. A Pannonia Bio Zrt. és a Hungrana Kft. évente 2,2 millió tonna hazai termesztésű kukoricából 680 millió liter bioetanolt és 590 ezer tonna takarmányt állít elő.
A fentiekkel egybecseng a Navigant kutatóintézet tavaly decemberi megállapítása, amely szerint térségünk kilenc országában a bioüzemanyagok minél szélesebb körű felhasználásával lehetne csak teljesíteni az uniós dekarbonizációs kötelezettségvállalásokat.
Az első generációs bioüzemanyagok a közlekedési szektoron belül már most a legolcsóbb és leggyorsabb megoldást kínálják ehhez.
Ráadásul míg ma a bioüzemanyag használata révén mintegy 200 euróba kerül egy tonna szén-dioxid levegőbe kerülésének megakadályozása, 2030-ban már csak 20 euróba. A régió több országa már lépett: Romániában 2019. január 1-jétől 8 százalékos, Bulgáriában 9 százalékos a kötelező bekeverési arány, de a piacukon ott van az E10-es is, amely Franciaországban 2009, Németországban és Finnországban 2011, Belgiumban 2017 óta kapható, négy további uniós országban pedig jövőre hozzák forgalomba.
Borítókép: illusztráció