2022.09.06. 17:37
Valójában mesterséges intelligencia alkototta a díjnyertes festményt
Jókora vitát váltott ki egy dizájner, mivel egy mesterséges intelligencia szöveg-képgenerátorával készített képet küldött be egy állami állami művészeti pályázatra, és el is hozta az első díjat a „művel”, amit nem ő csinált.
Forrás: Midjourney
„Nem fogok bocsánatot kérni érte” – mondta a pályázat nyertese.
Jason Allen győzött a „Theatre d'Opera Spatial” elnevezésű alkotással a Colorado State Fair képzőművészeti verseny „ Digitális művészetek / Digitálisan Manipulált Photography ” kategóriájában fenn, a borítóképünkön látható festménnyel.
Hamarosan kiderült, hogy az alkotást igazából a Midjourney nevű, népszerű szöveg-kép MI-generátor segítségével készítette.
Aztán szétspriccelt egy Twitter-poszt a dologról (először a Vice, majd a The Verge foglalkozott vele). A bejegyzés nagy visszhangot váltott ki, mert sok felhasználó úgy vélte, Allen megtévesztően járt el a versenydarab benyújtásakor, mivel a nyilvánosság jelentős része nincs tisztában azzal, hogy miként is működnek a szöveg-kép MI/AI-generátorok (mesterséges intelligencia/artificial intelligence. Allen nem ért egyet velük.
„Mesterséges intelligencia alkotással akartam pályázni” – mondta a The Pueblo Chieftainnek. „Sikerült és nem fogok bocsánatot kérni érte.”
A szöveg-kép MI/AI-rendszereket több milliárd kép és szöveges leírás alapján arra képezik ki, hogy a felhasználók csupán szöveges leírások (un. promptok) alapján hozzanak létre képeket a megadott stílus és művészeti jegyekkel. Lehetséges például Leonardo da Vinci segítségével űrhajókat festetni a korabeli Velence fölé, és így tovább, ameddig a felhasználó műveltsége, ízlése és találékonysága, valamint a szoftver technikai korlátai engedik.
A legutóbbi időkig ezek az MI-rendszerek kizárólag nagy technológiai cégek – OpenAI, Google – kezében voltak, mostanában azonban kiszabadultak a zárt, cenzúrázott tesztelői körből, s az általuk készített alkotások kezdik elárasztani a webet.
Allen az egyik legnépszerűbb rendszert, a Midjourney-t használja, amely gyakran utánozza a kortárs digitális művészeti stílusokat.
Úgy tűnik, az állami verseny zsűrijének tagjai nem voltak tisztában azzal, hogy mit is jelent a mesterséges intelligencia által generált műalkotás – Allen egyébként világosan megadta, hogy a kép azzal készült.
Felvetik, hogy elmagyarázta-e a szoftver működését, mire azt válaszolta: „El kellett volna magyaráznom, hogy mi az a Midjourney? Egy digitális művésznek sem kell elmagyaráznia az Adobe Illustrator működését.
Én írtam a promptot, hetekig finomhangoltam, és a Photoshopos szerkeszi munkám a feladat legalább 10%-át tette ki.
Egyes alkotók szerint a mesterséges intelligencia felhasználása „a művészet halálát hozza el”, veszélyezteti a művészek megélhetését, mivel attól kell tartaniuk, rövidesen egy robot simán kiválthatja őket.
Annyi bizonyos, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések olyan gyorsan haladnak, hogy például a jogalkotás képtelen követni őket.
Ha mondjuk MI-vel alkot valaki egy kortárs festő stílusában és ecsetvonásaival egy festményt, az kinek a jogtulajdonát képezi? A festőét, aki nem is tudott róla? A felhasználóét, aki szöveges utasításokkal bírta másolásra-újragenerálásra a gépet? A programozóét?