2010.02.11. 17:19
Szemléletváltás kell - A sport fegyelemre és önállóságra tanít
Balatonfűzfő - Öt hetes németországi tanulmányúton vett részt Bandiné Liszt Amália, az Irinyi János általános iskola igazgatója. Az ott szerzett tapasztalatok alapján állítja, iskolát csinálni másképp is lehet.
Mivel a fűzfői intézmény sportiskola, az igazgatónő egy hasonló profilú iskolát választott arra, hogy tapasztalatokat szerezzen.
- Az öt hetes ösztöndíj elég volt arra, hogy részt vegyek az iskola mindennapjaiban, belelássak a tanárok és szülők viszonyába, tanulmányozzam a pedagógiai programot, a tanárok, edzők és diákok napirendjét is - fogalmaz.
A freiburgi iskola, melyben a fűzfői intézményvezető hospitált, nemrég létesült, a három évfolyamon egy-egy osztállyal működik. A pedagógusok mind elkötelezettek a sport, a mozgás iránt. Folyamatosan méréseket végeznek, értékelnek, majd az eredményeket figyelembe véve alakítják ki programjukat, vezetnek be innovációt.
- A rendszeres sport mellett nagy hangsúlyt fektetnek az egészségvédelemre is - mondja az igazgatónő. - Ebben az iskolában például nem tilos óra közben inni, sőt, a folyadék fogyasztás fontosságára mindenféle fórumon figyelmeztetik a diákságot, hiszen a legújabb kutatási eredmények azt mutatják, a kellő mennyiségű folyadékbevitel elengedhetetlen feltétele annak, hogy a tanulmányaikban megfelelően teljesítsenek. A tanórák nem szigorúan 45 percesek, blokkokban tanítanak, így az óra hossza bizonyos mértékben a tananyaghoz igazodik. Ennek ellenére rend és fegyelem van.
A német iskolában mindent a mozgás ural, a mindennapos tornaórákon és edzéseken kívül a matematika és az olvasás tanításánál is segítségül hívják a testmozgást, sorversenyeket, játékokat használnak.
Ami a pedagógus-társadalmat illeti, az igazgatónő számára nagyon pozitív élmény volt az, hogy a tanárok folyamatos visszajelzésekkel segítik egymás munkáját és a tanácsot nem negatív kritikaként fogják fel. Tudják azt, hogy a pedagógus szakma tanulható, több év munka után is lehet fejlődni. A pedagógiai munkát team-munkának tekintik, rendszeres párbeszéd folyik a tanárok között a gyerekekről.
Sajnos, a magyar iskolákban a pedagógusok rendkívüli leterheltek, nagyon sok az adminisztráció és a tárgyi feltételek is jóval gyengébbek. A mozgás tanulmányi eredményekre gyakorolt pozitív szerepének kihangsúlyozása azonban, valamint annak tudatosítása, hogy a sport fegyelemre és önállóságra tanít és nem pótolható egy későbbi életkorban, az igazgatónő szerint nem pénzkérdés.
A Comenius program alapvető célja az oktatók készségeinek fejlesztése, a szakmai kompetenciák javítása nemzetközi környezetben. Az akció egy-hat hetes intenzív kurzusokon vagy továbbképzési programokon való részvételhez nyújt egyéni ösztöndíjat pedagógusoknak 27 európai uniós tagországban, illetve a három EFTA országban (Norvégia, Izland, Lichtenstein) és Törökországban.
A pályázók általános továbbképző kurzusok, nyelvtanár-továbbképző kurzusok, nyelvtanfolyamok, szakmai konzultációk, hospitálás, illetve szakmai gyakorlatok közül választhatnak.