Jobbra is, balra is

Még nyár elején befolyásos, a tűzhöz közeli ismerősömtől hallottam, hogy a két nagy párt megállapodott abban, felosztják maguk között az országos rádiófrekvenciákat; az egyik egy baloldali, a másik egy jobboldali kötődésű befektetőcsoporthoz kerül majd. Az Országos Rádió- és Televízió Testület (ORTT) ominózus döntése nyomán ez így is lett.

Kiss Nikolett

Mondhatnám, hogy lám, ha az érdekeik úgy kívánják, az egyébként szinte mindenben együttműködni képtelen pártok legalább most szót értettek, összezártak.

De legyünk pontosak; a két nagy párt egészen a népszavazási kezdeményezés beélesedéséig ugyanígy zárt össze és utasította határozottan el azt, hogy a parlament elé kerülhessen a képviselők költségtérítésének tételessé és számlakötelessé tétele; tehát vannak kivételek, megy ez, ha az önös érdekek közösek.

Egyébként nem gondolom azt, hogy a kereskedelmi médiapiacon ne lenne helye a versenynek, sem azt, hogy az egyes frekvenciák joga örökösen bárkié is lehetne, és azt is ajánlom mindenki figyelmébe, hogy a mostani döntéssel leradírozott két régi szereplő, a Sláger és a Danubius rádió különösen az első a magyar éter egyik legnyereségesebb masinája volt, miközben a működésük megkezdésekor megajánlott díjat pár évre rá a felére alkudták le, és eddig az ORTT pályázat nélkül hosszabbította meg a működési engedélyüket.

Mindez többé-kevésbé hasonló módszerekkel történt, mint most; politikai kijárással, a törvény értelmezésének zavarosan zajló jégtáblái hátán ügyesen araszolva. Akkor az előnyükre, most a hátrányukra.

A két párt  érthetően  nagy csendben van, most egyik sem jajgat a demokratikus jogállam további eróziójáról, a fáma szerint a legkedvezőbb ajánlatok nyertek. A SalesHouse-trükk a magyar médiában a '90-es évek közepe óta működik.

Alapvetően a(z egyébként irreálisan magas) szerzői, előadói és lemezkiadói jogdíjak elleni immunreakció szülte az ötletet. Majd' minden műsorszolgáltató a reklámidejének felét-harmadát eladja egy külsős cégnek, az anyacég csak a lecsupaszított, pontosan beállított árbevétel után fizet jogdíjat és minden mást.

A nyertes pályázók árbevételük 50 és 55 százalékát ajánlották díjként megfizetni, ezzel taroltak, a döntéshozók ezzel büszkélkednek; mekkora üzletet is csináltak, milyen jól adták is bérbe a frekvenciákat, az állami vagyont.

A pályázat szerint a minimális éves díjnak 350 millió forintnak kell lennie. A két rádió éves árbevétele jelenleg is több, mint hétmilliárd forint. Ha igaz lenne, amit az ORTT sugall, ennek nagyjából a felét fizetnék majd a rádiók.

Ugye sejtik, hogy a SalesHouse-trükk eredményeként mennyi is lesz majd az éves díj, amit valóban fizetni fognak? Megmondom, borítékolom: 351 millió forint, szinte pontosan.

Mert a legkedvezőbb ajánlatok nyernek, ugyebár.


Mészáros Zoltán
egykori rádiótulajdonos

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!