Megy, mint kés a vajban - Motorkerékpár korra, nemre, rutinra való tekintet nélkül

Veszprém - A Suzuki az SV 650-kéthengeres harmadik generációjának színrevitelével lepte meg a motoros társadalmat. A Gladius gyökeresen újat hozott.

Tremmer Tamás

A Gladius új konstrukció, a Suzuki megfogalmazása szerint a stílus, a hatékony technológia és a divat találkozása. A járművet a túra, illetve a sporttúra kategóriába pozícionálták, amivel széles célközönséget szeretnének elérni. A motor városi forgalomban és kisebb - akár 400 kilométeres - túrák megtételére kiválóan alkalmas.
 
A gyártó úgy véli, ez igazi örömmotor. Ennek megfelelően korra, nemre való tekintet nélkül ajánlják mindenkinek. Elvileg kezdő motorosoknak készült, ami valójában úgy értendő, hogy a kezelhetősége azoknak sem okoz gondot, akik korábban nem lovagoltak kétkerekű vasparipákon. De pont emiatt a hölgyek alatt is jól mutat, de nem néz ki vele idegenül egy rutinos motoros csávó sem.
 
A Gladius kicsi motornak látszik és annak is érződik. Az ülésmagasság - elsősorban a hölgyek kedvéért - meglehetősen alacsony, de ez a langaléta férfiakat sem hozza zavarba. 


Márkó István, a nagy rutinnal rendelkező motorversenyző is elismerően nyilatkozott a Suzuki új utcai kétkerekűjéről, a Gladiusról
(Fotó: Kőrösparti Beatrix)

A kis tank és a fejidom hiánya miatt szinte elveszik alattunk, amire a menettulajdonságok is ráerősítenek: egy nagyobb motor után szinte biciklinek tűnik, olyan könnyedén lehet vele lavírozni. Ez is volt vele a cél, a könnyű kezelhetőség.
 
Első látásra ugyancsak érdekes, a későbbi vizslatás után pedig még inkább az a vízipók csodapók-szerű első lámpa. Persze nem lenne japán a gép, ha nem tudnánk, hogy a lámpa kialakításának is van értelme, funkciója, nem is akármi. 

A tervezők ezzel a szemmel, valamint a lámpa és az óra különleges találkozásával elérték, hogy a motoron még 130 kilométeres sebesség mellett sincs menetszél. És ehhez nem kell külön szélterelő (fejidom) sem. 

Különösen a kezdőknek, de akár rutinos motorosoknak is hasznos lehet a műszerfalon elhelyezett nagyméretű fokozatkijelző, amit érthetetlen módon csak a Suzuki terjesztett el a modelljein.
 
A motorban egy 4 ütemű, 2 hengeres, vízhűtéses, 600 köbcentiméter, 75 pacis erőforrás dohog. Ez papíron nem tűnhet soknak, ám ennek ellenére - egy kis rutinnal a hátunk mögött - a jóval erősebb motorokat is megszorongathatjuk vele. 

A megfelelő áttételekkel bíró hatfokozatú váltó ehhez jó társnak bizonyul. A kétkerekű súlya viszont soknak tűnik, a katalógus szerint 202 kilogramm. Ez azonban csalós. 

2009-től a Suzuki már nem a száraz súlyt adja meg, hanem csontra feltöltött tartályokkal mérlegel. Így húsz kilogrammot (üzemanyag, olaj, víz) simán leszámíthatunk. Így már sokkal barátságosabb, nem?
 
Nagyon fontos jó a tank kialakítása. Mind helyes kanyarodáskor, mind fékezéskor elengedhetetlen, hogy a kormányt lazán tudjuk tartani, ami csak akkor lehetséges, ha combunkkal és térdünkkel megfelelő támasztékot találunk - a tankban. Ebben a tekintetben is remekre sikeredett. 
 
A Gladius egyébként alapvetően egy könnyű római kori kardot jelent, amiből nem nehéz képzettársításokat kreálni a motorkerékpár piacra. A jármű könnyű, mozgékony, és egykettőre keresztülvágja magát a városi dugón, a távolságon. 

A név hűen tükrözi mindazt, amiért ezt a kétkerekűt megalkották, amire kitalálták, annak tökéletes. Megy, mint kés - pardon kard - a vajban. 

Motorparaméterek és -sajátosságok

A Gladius erőforrása egy négyütemű, kéthengeres vízhűtéses motor, benzin-becskendezéssel és 3,1 literes olajtankkal. 

A gyújtás és az indítórendszer is elektronikus, az erőátvitelt egy hatfokozatú, mechanikus váltóval oldották meg.

Az acélvázon elhelyezkedő első felfüggesztés olajcsillapításos teleszkóp tekercsrugó, míg a hátsó állítható rugó-előfeszítéssel lett megtoldva.  Elöl 120/70, míg hátul 160/60-as gumibroncsok gondoskodnak a kényelmes utazásról. Az ülés magassága 785 milliméter. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!