2009.01.20. 10:13
Csányi: A közösség hiányzik az életünkből
<b>Budapest</b> - A tudós és Jeromos nevű kutyája nyit ajtót a Duna-parti bérház ötödik emeletén. Plafonig érő könyvespolcok között ülünk le beszélgetni. <em>Csányi Vilmos</em>, az ELTE professzora, az etológia tudomány hazai meghonosítója és az egyetemi tanszék alapítója ma már nem tanít aktívan.
Elmúlt hetven, hatvanöt éves korában átadta a stafétabotot. Az egyetemmel azonban nem szakadt meg a kapcsolata, gyakran benéz, tájékozódik, beszélget.
Nehéz eldönteni, miről is kérdezzem. Tudom, annyi mindenről sőt, szinte mindenről van sajátos véleménye, hogy legszívesebben hagynám, beszéljen csak.
A kisasztalon könyvhalom, alig találunk helyet a kávénak, amivel megkínál. Kéziratcsomagot tesz félre. Az új könyve, most adta le a kiadónak Bábosok a címe. Csányi Vilmos újabban szépirodalmat ír. Az áprilisban, a könyvfesztiválra megjelenő mű az ötödik könyve lesz.
- Elfordult a tudománytól?
- Nem erről van szó. A tudomány intenzív műveléséhez napi tizennégy órás kemény munka kell. Ebben az életkorban már teljesen reménytelen a versenytársak színvonalán produkálni.
Jeromos, a kutya asszisztál a beszélgetéshez. Ő az etológus életének fontos szereplője.
- A kutya az állatok közül ma már a legközelebb áll az emberhez. Beilleszkedik a családba, alkalmazkodik. Az etológia szerint a kutyák emberhez fűződő kapcsolata egészen sajátos: szociális, közösségi kapcsolat, barátság, társas viszony.
A farkasok között fordul elő még hasonló. Egyik etológus utódomnak most jelent meg a cikke a Science című folyóiratban, teljesen egyetértek vele. Arra a következtetésre jutott, hogy a kutyák egy átlagos hároméves gyerek értelmi és érzelmi színvonalát érik el, körülbelül olyan típusú és nehézségű feladatokat tudnak megoldani, mint ők, olyan szinten látják át a családot, a világot, a környezetüket is.
A kutya ugyanakkor ragadozó is, tehát sok mindenben azért különbözik is az embertől, de a körülbelül százezer éves intenzív szelekciónak köszönhetően mára teljesen beilleszkedett az emberi közösségekbe, a társadalomba, a családba.
- Abba, amiből az ember egyre jobban kilóg? - kérdezem halkan, hiszen kíváncsi lennék arra is, mint mond a humánetológia professzora mai világunkról, amelyben mi emberek egyre nehezebben igazodunk el, és egyre rosszabbul viselkedünk.
Vagy csak egyre rosszabbul viseljük.
- Ez csak a látszat, az ember nagyon szelíd jószág, és nagyon érzékeny az agresszióra magyarázza. És akik ezt tudják, a politika például, kihasználja az emberi gyengeséget. Mert ha azt nézzük, hogy a Földön közel hétmilliárd ember él, s ebből hetente kétmillió meghal, s mindössze ötven, száz vagy ezer, aki agresszió áldozata lesz az arányok nem indokolják, ám a média mégis csak ezekről beszél.
Alapjában véve hihetetlenül békésen zajlik az ember elszaporodása a Földön. Nincs még egy olyan élőlény, amelyből ennyit össze lehetne zsúfolni egy bolygón.
Ez a jó oldala állapítja meg, és rögtön hozzáteszi a rosszat is: A régi kultúrák amelyek átörökítésével az emberiség fenn tudott maradni napjainkban felbomlanak. A különböző kultúrákból származó tudáselemek bekerültek egy közös térbe és nem tudunk mit kezdeni velük. Ez okozza a zavart.
- Ez lenne az értékválság? A professzor a mai magyar helyzetet kezdi elemezni.
- A baj az, hogy nálunk a kultúra épült le jelenti ki, és jön a magyarázat is: A rendszerváltás után amelyet itt az emberek nem aktívan harcoltak ki, hanem csak úgy jött mindenki úgy gondolja, hogy valami egyéni megoldás kell.
Mert minden a vezetők, a politika, a média ezt sugallja. Lásd el magad, gondoskodj, vállalkozz, találd ki magad!
- Kilenc- vagy tízmillió embert, aki nem ehhez volt szokva, erre biztatni???
- Majdnem lehetetlen. Ettől mindenki gyanakvó lesz, a másikat figyeli, és irigyli, ha sikeres. Elveszett az erkölcs, a kollektív kultúra, és nem jött helyette más.
A professzor nem pesszimista, de érti, ha mások azok. Azt mondja, más országokban például egy francia faluban nem arról szól az élet, hogy egymás torkának esnek az emberek, hanem arról, hogy a vidék összetartó ereje, az agrárkultúra hogyan őrizhető meg.
- Nálunk ötven évvel visszavetette az agráriumot a tsz-ek felbomlása, majd az iskolarendszert hozza fel, amely szintén elvesztette kultúraközvetítő szerepét.
Elsősorban írni-olvasni kellene megtanítani a gyerekeket. Nem jön létre a közös kommunikációs bázis, hogy akik olvasták Arany Jánost, másként beszélnek egymással, mint akik csak tudnak magyarul.
- A felsőoktatást sem kíméli.
- Elveszett az igazi egyetemi elitkultúra, tömegképzés folyik. Amikor még aktívan tanítottam etológiát az ELTE-n, húsz-harminc hallgatóm volt. Ma négyszázan vannak.
- Mi a kiút? A világ nem erre forog, hanem globalizálódik vetem közbe. Csányi Vilmos a globalizációra is másként tekint.
- Mi hajlamosak vagyunk csak a hátrányait látni, szerinte a globalizáció a fejlődés legmagasabb foka, és a mostani válságokat hosszú stabilizációs időszak követi majd.
Még nem tartunk ott figyelmeztet , de minden válságkezelő törekvés arra irányul. A jelen pénzügyi válságban a világ közösen keresi a megoldást, és szabályozást akar. S a szabályozás egyértelműen a stabilitás felé vezet.
Persze, addig még kesereghetünk eleget. Nem csoda, hogy az emberek úgy érzik, magukra maradtak. De nem az állam, hanem a közösség hiányzik az életünkből hangsúlyozza. Én ma is emlékszem az egyetemi csoporttársaimra, akik hosszú évekig bázist jelentettek számomra. Kár, hogy a bolognai folyamat kiiktatja a felsőoktatásból ezeket a kis közösségeket.
Ugyanilyen értékvesztést jelent a munkahelyi közösségek vagy a szakszervezetek megszűnése is. De vannak már jó példák is, amikor egy szűk szakma sikerrel oldja meg a saját problémáit.
- Aki elolvassa az új könyvét, közelebb kerül ezekhez az értékekhez?
- Azt hiszem, igen.
(Fotók: archív)