2015.04.28. 15:54
Diákok a pulpituson
Balatonalmádi - Gimnáziumi és általános iskolai gyerekek hoztak ítéleteket a minap egy bírósági szituációs játéknál, amit később elemeznek is.
A Magyar Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium és a Vörösberényi Általános Iskola közösen az iskolai erőszak témakört kicsit másképp dolgozta fel a Köznevelés az iskolában című program keretében. A két iskola tanárai és diákjai a Veszprémi Járásbíróság és a Balatonalmádi Rendőrkapitányság segítségével bírósági tárgyalás szituációs játékban egy rablást adtak elő Tetteink súlya címmel.
A tárgyalás megszervezésében Varga Erika és Tóth Györgyi bírák segítettek nekik. A gyerekek a saját maguk által hozott ítélet után szembesültek vele, hogy valójában ez a megtörtént ügy milyen büntetést vont maga után első és másodfokon, mennyire reálisan ítélik meg a tetteiket és azok következményeit. A két iskola szereplői, valamint az ügyész, védők, vádlottak, sértettek, illetőleg a tanúk bőrébe bújva nagyon jól felkészültek a szerepükre, és nagy élményt adott nekik az igazi tárgyalóteremben, bíró vezetésével tárgyalni és ítéletet hozni.
Gimnáziumi és általános iskolai diákok közösen vettek részt szituációs bírósági tárgyaláson
Fotó: Stiglic Edit
A tárgyalás után a Veszprémi Várbörtön megtekintésére is lehetőséget kaptak, ahol a bejáráson mindenhova benézhettek. A legtöbb diák ezúttal járt először a régi várbörtönben, és azt mondták, hogy elképzelni sem tudták korábban, hogy milyen valójában a falakon belül. A törvényszék egyébként a várbörtönt külön összeállított füzetben is bemutatja, amit megtekinthetnek a diákok. A balatonalmádi diákokat érintő program folytatásaként a szervezők kíváncsiak a a különféle szituációs játékban részt vett iskolások véleményére, illetve arra, hogy azokat miként értékelik, többek között egyet értenek-e az ítélettel. Ezért azt tervezik, hogy nemsokára egy délutáni beszélgetésen még májusban a szereplők, az iskolák pedagógusai, a szülők, valamint a rendőrség képviselőjével és az iskolapszichológussal elemzik több tekintetben is az élményeket, az iskolai erőszakról felmerülő kérdéseket mindenki szemszögéből.
A pedagógusok, bírák és pszichológusok véleménye szerint ezek a programok, amelyeken valósághű környezetben vehetnek részt a diákok amiatt is nagyon hasznosak, mert egyfelől megismerhetik a bírósági környezetet, márészt pedig szembesülhetnek azzal is, hogy mitől érdemes óvakodniuk, illetőleg mi mindenre kell figyelniük életük során, nehogy kellemtelen helyzetbe kerüljenek, akár áldozatként, akár elkövetőként.