Utazó

2014.04.07. 05:45

Nyári túra a jég világában

Ha itthon túl meleg a nyár, és hűvösre vágyik az ember, autóval néhány óra alatt megérkezhet Ausztria legmagasabb és Európa második legmagasabb - hegycsúcsa, a 3798 méter magas Grossglockner lábaihoz, Heiligenblutba. Több éjszakát töltöttünk itt mi is egy vendégházban.

Hajdu Péter

A néhány napos kirándulás többféle attrakciót tartalmaz a turisták számára, a strandolás kivételével. Túrázás a háromezres hegyek között, végighaladni a világ legkiépítettebb magashegyi autóútján, a két- ezer méter magasságban kanyargó Grossglockner-strassén, néhány órás állomásként közbeiktatva egy gleccsertúrát a Pasterze-gleccseren. Egy nap alatt ez az autós túra csak egy rohanás lenne, a legszebb látnivalók kihagyásával. Heiligenblutban egy éjszakára nem hotelben két személyre nyáron 70 -80 eurót lehet számolni, az 1300 méter magasságban fekvő falucskában sok a panzió.

Innen indul északi irányba, és Bruckig tart a 48 kilométer hosszúságú magashegyi autóút. Május előtt azonban nem érdemes tervezni, hiszen ősztől tavaszig lezárják a forgalom elől. Télen ugyanis meg sem kísérlik kibontani a hóból, májusra szabadítják ki a hómarók a több méter vastagságú fehér paplanból. Ez Ausztria egyik, útvám fizetésével használható útja, a negyven kilométeres szakaszt sorompók zárják el, amelyeken személygépkocsival 34 eurós napijeggyel lehet belépni. Viszont az élmény megéri. Heiligenbluttól Bruckig oda-vissza néhány közbeiktatott megállóval és kirándulással - tele van ingyenes parkolókkal - reggeltől estig kényelmesen bejárható autóval. Persze ez attól függ, mennyi időt akar az ember eltölteni, ugyanis a parkolóktól sok túraútvonal vezet a hegyek között.

A gleccservasút végállomásától még jócskán lehet gyalog ereszkedni, hogy ráléphessünk a jégfolyamra


Mi lesétáltunk a Pasterze-gleccserre, bár a séta itt nem éppen megfelelő kifejezés, mivel azt a gyalogtúrát kétnapos izomláz követte. Talán a földrajzórákon tanultakat akartuk megnézni, milyen lehet a valóságban, testközelben egy jégfolyam, és ez van hozzánk a legközelebb. Különösebb felszerelés sem kell hozzá. Ez utóbbit azonban úgy kell érteni, hogy könnyű nyári ruhában, utcai cipőben nem ajánlatos próbálkozni, mindenképpen elkel egy erős túracipő és megfelelő öltözet. A Grossglockner környékén nyáron is előfordulhat egy-egy hózápor. Az autóból kiszállva, a gleccsertúra előtt cseréltünk lábbelit. Heiligenbluttól félórás autózással érhető el a Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, amelynek végén egy többemeletes parkolóház áll. Páratlan kilátás nyílik a magaslat alatt húzódó gleccserre.



A parkolótól körülbelül 300 méter mélyen húzódik a jégfolyam vége, ahová a sziklák közt kanyargó, szűk gyalogúton lehet leereszkedni, de van egy sikló is, ami csak félútig megy. Ezelőtt közel száz éve építették, és egészen a gleccserig vitt. Utóbbi azóta annyira elolvadt, hogy a végállomástól még vagy száz métert lehet gyalog ereszkedni. A gyalogút mentén elhelyezett táblákon évszámok feltüntetésével jelzik, hogy valaha hol volt a jég szintje. A kilátótól a gleccserre és vissza körülbelül három órát töltöttünk el, gyorsabban nem tudtunk visszaérni. Igaz, lent a jégen is legalább egy órát barangoltunk.

 

Háttérben a Johannisberg 3453 méteres csúcsa. A gleccserről leváló soktonnás jégtömb alulról tükörsimán kéklik

A gleccser felszínén nagy sétákat lehet tenni, egyedül a jégárt megszakító repedésekre kell figyelni. Ezek szélessége és mélysége változó, a nagyobbakban eltűnhet egy ember. Először azt hittük, talajon állunk. Később tudtuk meg, hogy az évezredek alatt a jégfolyam alsó szakaszát a szél a környező ormokról vastagon porral, törmelékkel töltötte fel. Az olvadékvíztől feljebb, a 3453 méteres Johannis-berg felé fehéredik ki a jégvilág. Noha a Pasterze folyamatosan zsugorodik, ma is maradandó élmény a gleccser végén levált, óriási jégtömbök látványa, amelyek kellő óvatossággal megközelíthetők. Köztük alul, több méter mélyen folyik az olvadó víz, amelyből a Heiligenbluton átrohanó, gyors Möll folyó keletkezik.

 

A magashegyi autóút is csúcs

A Grossglockner-autóút terve 1922-ben vetődött fel, a turizmus fejlesztésére. Franz Wallack karintiai mérnök olyan útvonalat tervezett, amely magashegyi látnivalóival minden hasonló utat felülmúl. Az utat 1930 35 között 3200 ember építette, nagy részét a sziklafalakból kirobbantva, és technikai megoldásaival máig az útépítés egyik csúcsteljesítményének tartják. Ma évente közel egymillióan haladnak át rajta. Motorosok és teljesítmény-kerékpárosok célpontja.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!