2014.10.03. 09:53
Kálvária két derékalj körül
A nagyteveli hetvenegy éves Vass Magdolna a Naplóhoz fordult, mert egy árubemutatón vásárolt termék megrendelését nem tudta visszamondani.
Számos papír és kivonat áll az asztalon, szépen összerendezve. Az események így pontosan lekövethetőek. Az egész februárban kezdődött, amikor a postával érkezett Magdolna számára egy egészségügyi felmérést hirdető szórólap. Ekkor a nyugdíjas hölgy a vele élő rokkant fiára gondolva a felmérést kitöltötte.
Júliusban aztán jött egy levél, hogy megnyerték a kitöltéssel járó százezer forintos üdülési csekket.
- Arról nem volt szó, hogy bemutató lesz, csak hogy hívjunk vendégeket a csekk átadására.
Magdolna hívott is, így kilencen voltak a bemutatón, amit a hölgy házában tartottak meg.
A szervező budapesti cég képviselője derékaljakat kínált olyan ajándék klímával, ami fűt is.
Mivel Magdolna házában nehéz felfűteni a nappalit, ezért a hölgy arra gondolt, jól jönne a berendezés elsősorban a beteg fia miatt.
Így a bemutatón a házigazda megrendelt részletre két derékaljat ajándék klímával összesen háromszázkilencvenezer forint értékben július 22-én.
- Nem tudom mi volt az ajándék ennyi pénzért, szerintem egyik sem - összegzi véleményét a hölgy.
Azonban Magdolna meggondolta magát, mivel fia elköltözött tőle, és neki nem lett volna kifejezetten szüksége a termékekre. Július 28-án, a megadott határidőn belül feladott egy levelet, amiben visszavonta a megrendelését.
- Egy nagy hibát elkövettem, hogy nem ajánlottan, hanem csak elsőbbségivel adtam fel a levelet - panaszkodik Magdolna.
Több százezer forint kifizetését követelik egy nyugdíjas hölgytől egy állítólagosan elveszett levél miatt
Az árubemutatót rendező cégnél azt a visszajelzést kapta, hogy hozzájuk nem érkezett meg a levél, az valószínűleg elveszett a postán. Mivel így a hölgynek egy jelenleg hatályban lévő szerződése van, 97500 ezer forint kötbért követel rajta a cég.
- Ide küldhetik nyugodtan a végrehajtót. A ház nem az enyém. Tudja mi van a nevemen? A munka, azt meg elvihetik. Ezért vagyok nyugodt - fogalmaz a hölgy.
A cégnek megírta, ő nem fog fizetni, mert nem hiszi el, hogy a levél nem érkezett meg. - Ennyi erővel én is letagadhattam volna, hogy ide se érkezett egy levél se. Milyen dolog ez, hogy a postára fogják?
Én mindent megszegtem, ők semmit? Ide nem jött a jóistenen kívül senki. A semmiért fizessek 98 ezer forintot?
Telefonon is jelezte a cégnek, hogy nem vette át a terméket, és lemondta a megrendelést. Akkor mondták neki, hogy rendben van, de igazolni Magdolna ezt sem tudja.
A bemutatót szervező budapesti cég ügyvezetője nem járult hozzá, hogy az ő, vagy a cég neve szerepeljen lapunkban. Mint mondta, az bizalmatlanságot keltene a vásárlóikban. Elmondta, ha a szerződésben meghatározott időben, azaz tizennégy napon belül nem mondja fel a megrendelő a szerződését, akkor az hatályba lép. Vass Magdolnának igazolni kell, hogy elküldte a levelet, máskülönben a szerződés visszavonását nem tudják elfogadni. Az ügyvezető elmondta továbbá, a kollégái azt jelezték, hogy a levél nem érkezett be. Hozzátette: olyan még nem fordult elő, hogy az ilyen jellegű igazolást nem fogadták el, és még soha nem történt törvényszegés a cégnél. A terméket Németországban gyártatják, az oda leadott megrendeléssel ők is kötelezettséget vállalnak. Akkor tudnak működni, ha tervezhetőek a költségeik. Az ügyvezető azt javasolta, hogy ha a nyugdíjas hölgy nem tud igazolást felmutatni, a kötbért ne fizesse ki, hanem vegye át a terméket, fizesse ki a teljes vételárat, és utána küldje vissza a terméket tizennégy napon belül. Ilyen esetben is a cég köteles visszatéríteni a teljes vételárat, és elfogadni az elállást a vételtől. Az ügyvezető hangsúlyozta, ők nem akarják becsapni az embereket, és nem a kötbérből akarnak megélni.
Roxer Egon, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség felügyelőségvezetője lapunknak elmondta, a klasszikus termékbemutatón kötött szerződés, üzleten kívül kötött szerződésnek minősül, ezért ezekre a szerződéskötésekre a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet előírásai vonatkoznak:
„A rendelet szerint a fogyasztó a termék átvételétől számított tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől.
Amennyiben a vállalkozás a fogyasztót az elállási jogáról írásban nem tájékoztatja, az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.
A fogyasztó köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.
A vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül köteles a fogyasztó által megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is, a fogyasztó részére megtéríteni.
A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének költségét köteles viselni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését.”
A szakértő elmondta, amennyiben a fogyasztó a vállalkozással nem tud megegyezni, hogy az általa fizetett összeget visszakapja, akkor erre a Békéltető Testületen eljárásában vagy a bíróságon, polgári peres úton van lehetősége.
- Felügyelőségünkre szóban és írásban is egyre több panasz érkezik termékbemutatót szervező vállalkozások tevékenységével kapcsolatosan. Az utóbbi időben jellemző, hogy a szervezők a résztvevőket telefonon keresztül toborozzák egészségügyi állapotfelmérést ígérve az idős embereknek. A rendezvények célja egyértelműen a termékértékesítés, melynek során magas összegű eladási árról indulva, különböző sorsolások és nyereményjátékok lebonyolítása után, „kedvezményes áron” juthatnak a résztvevők a termékekhez - fogalmazott a szakember.
A termékbemutatók célközönsége elsősorban a nyugdíjas, idősebb korosztály.
A felügyelőség, már több éve, folyamatosan ellenőrzi az árubemutató tevékenységet, amely során a jogsértések feltárási aránya kilencven százalék volt.
A felügyelőség azt javasolja a fogyasztóknak, hogy – utólag igazolható módon – például ajánlott, vagy tértivevényes levél formájában jelezzék elállási szándékukat. A vételtől elállhatnak a szerződés megkötésének napja, és a termék átvételének napja közötti időszakban is.
Vass Magdolna sok árut rendelt már más cégektől az unokáinak és a gyerekeinek. Mint mondja, soha senkinek nem tartozott - ehhez tartja magát most is, de az át nem vett termékért fizetni nem hajlandó.
Kép alá: Vass Magdolna írásban és telefonon is jelezte a cégnek, hogy nem vette át a terméket, és lemondta a megrendelést, de igazolni egyiket sem tudja. Állítólag a postán elveszett a levél.
Fotó: Kutasi Zsófia