Hírek

2014.10.03. 09:53

Kálvária két derékalj körül

A nagyteveli hetvenegy éves Vass Magdolna a Naplóhoz fordult, mert egy árubemutatón vásárolt termék megrendelését nem tudta visszamondani.

Kutasi Zsófia

Számos papír és kivonat áll az asztalon, szépen összerendezve. Az események így pontosan lekövethetőek. Az egész februárban kezdődött, amikor a postával érkezett Magdolna számára egy egészségügyi felmérést hirdető szórólap. Ekkor a nyugdíjas hölgy a vele élő rokkant fiára gondolva a felmérést kitöltötte.

Júliusban aztán jött egy levél, hogy megnyerték a kitöltéssel járó százezer forintos üdülési csekket.

- Arról nem volt szó, hogy bemutató lesz, csak hogy hívjunk vendégeket a csekk átadására.

Magdolna hívott is, így kilencen voltak a bemutatón, amit a hölgy házában tartottak meg.

A szervező budapesti cég képviselője derékaljakat kínált olyan ajándék klímával, ami fűt is.

Mivel Magdolna házában nehéz felfűteni a nappalit, ezért a hölgy arra gondolt, jól jönne a berendezés elsősorban a beteg fia miatt.

Így a bemutatón a házigazda megrendelt részletre két derékaljat ajándék klímával összesen háromszázkilencvenezer forint értékben július 22-én.

- Nem tudom mi volt az ajándék ennyi pénzért, szerintem egyik sem - összegzi véleményét a hölgy.

Azonban Magdolna meggondolta magát, mivel fia elköltözött tőle, és neki nem lett volna kifejezetten szüksége a termékekre. Július 28-án, a megadott határidőn belül feladott egy levelet, amiben visszavonta a megrendelését.

- Egy nagy hibát elkövettem, hogy nem ajánlottan, hanem csak elsőbbségivel adtam fel a levelet - panaszkodik Magdolna.

Több százezer forint kifizetését követelik egy nyugdíjas hölgytől egy állítólagosan elveszett levél miatt

Az árubemutatót rendező cégnél azt a visszajelzést kapta, hogy hozzájuk nem érkezett meg a levél, az valószínűleg elveszett a postán. Mivel így a hölgynek egy jelenleg hatályban lévő szerződése van, 97500 ezer forint kötbért követel rajta a cég.

- Ide küldhetik nyugodtan a végrehajtót. A ház nem az enyém. Tudja mi van a nevemen? A munka, azt meg elvihetik. Ezért vagyok nyugodt -  fogalmaz a hölgy.

A cégnek megírta, ő nem fog fizetni, mert nem hiszi el, hogy a levél nem érkezett meg. - Ennyi erővel én is letagadhattam volna, hogy ide se érkezett egy levél se. Milyen dolog ez, hogy a postára fogják?

Én mindent megszegtem, ők semmit?  Ide nem jött a jóistenen kívül senki. A semmiért fizessek 98 ezer forintot?

Telefonon is jelezte a cégnek, hogy nem vette át a terméket, és lemondta a megrendelést. Akkor mondták neki, hogy rendben van, de igazolni Magdolna ezt sem tudja.

A bemutatót szervező budapesti cég ügyvezetője nem járult hozzá, hogy az ő, vagy a cég neve szerepeljen lapunkban. Mint mondta, az bizalmatlanságot keltene a vásárlóikban. Elmondta, ha a szerződésben meghatározott időben, azaz tizennégy napon belül nem mondja fel a megrendelő a szerződését, akkor az hatályba lép. Vass Magdolnának igazolni kell, hogy elküldte a levelet, máskülönben a szerződés visszavonását nem tudják elfogadni. Az ügyvezető elmondta továbbá, a kollégái azt jelezték, hogy a levél nem érkezett be. Hozzátette: olyan még nem fordult elő, hogy az ilyen jellegű igazolást nem fogadták el, és még soha nem történt törvényszegés a cégnél. A terméket Németországban gyártatják, az oda leadott megrendeléssel ők is kötelezettséget vállalnak. Akkor tudnak működni, ha tervezhetőek a költségeik. Az ügyvezető azt javasolta, hogy ha a nyugdíjas hölgy nem tud igazolást felmutatni, a kötbért ne fizesse ki, hanem vegye át a terméket, fizesse ki a teljes vételárat, és utána küldje vissza a terméket tizennégy napon belül. Ilyen esetben is a cég köteles visszatéríteni a teljes vételárat, és elfogadni az elállást a vételtől.  Az ügyvezető hangsúlyozta, ők nem akarják becsapni az embereket, és nem a kötbérből akarnak megélni.

Roxer Egon, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség felügyelőségvezetője lapunknak elmondta, a klasszikus termékbemutatón kötött szerződés, üzleten kívül kötött szerződésnek minősül, ezért ezekre a szerződéskötésekre a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet előírásai vonatkoznak:

„A rendelet szerint a fogyasztó a termék átvételétől számított tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől.

Amennyiben a vállalkozás a fogyasztót az elállási jogáról írásban nem tájékoztatja, az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.

A fogyasztó köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.

A vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül köteles a fogyasztó által megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is, a fogyasztó részére megtéríteni.

A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének költségét köteles viselni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését.”

A szakértő elmondta, amennyiben a fogyasztó a vállalkozással nem tud megegyezni, hogy az általa fizetett összeget visszakapja, akkor erre a Békéltető Testületen eljárásában vagy a bíróságon, polgári peres úton van lehetősége.

- Felügyelőségünkre szóban és írásban is egyre több panasz érkezik termékbemutatót szervező vállalkozások tevékenységével kapcsolatosan. Az utóbbi időben jellemző, hogy a szervezők a résztvevőket telefonon keresztül toborozzák egészségügyi állapotfelmérést ígérve az idős embereknek. A rendezvények célja egyértelműen a termékértékesítés, melynek során magas összegű eladási árról indulva, különböző sorsolások és nyereményjátékok lebonyolítása után, „kedvezményes áron” juthatnak a résztvevők a termékekhez - fogalmazott a szakember.

A termékbemutatók célközönsége elsősorban a nyugdíjas, idősebb korosztály.

A felügyelőség, már több éve, folyamatosan ellenőrzi az árubemutató tevékenységet, amely során a jogsértések feltárási aránya kilencven százalék volt.

A felügyelőség azt javasolja a fogyasztóknak, hogy – utólag igazolható módon – például ajánlott, vagy tértivevényes levél formájában jelezzék elállási szándékukat. A vételtől elállhatnak a szerződés megkötésének napja, és a termék átvételének napja közötti időszakban is.

Vass Magdolna sok árut rendelt már más cégektől az unokáinak és a gyerekeinek. Mint mondja, soha senkinek nem tartozott - ehhez tartja magát most is, de az át nem vett termékért fizetni nem hajlandó.

 

 

Kép alá: Vass Magdolna írásban és telefonon is jelezte a cégnek, hogy nem vette át a terméket, és lemondta a megrendelést, de igazolni egyiket sem tudja. Állítólag a postán elveszett a levél.

 

Fotó: Kutasi Zsófia

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!