Hírek

2012.09.01. 06:02

Bukás csupa-csupa ötössel

Nehezen kibogozható, szövevényes konfliktus állhat a zirci III. Béla gimnázium keretein belül működő zeneiskola egyik tanára és az iskola igazgatója között, aminek következményeként a bakonyoszlopi gyermekotthon tíz védence nem kapta meg az alapfokú zeneiskolai oktatásról szóló bizonyítványát. Ihász Irén zongoratanárnő a kormányhivatalhoz fordult segítségért, de bizonyítványt még mindig nem kaptak a zongorát tanuló fogyatékos gyerekek.

Gombás Gabriella

- Június 15-én bizonyítványosztás volt, 14-én, az úgynevezett adminisztrációs napon szembesültem azzal a ténnyel, hogy Balázsné Györek Zsuzsanna iskolaigazgató a bakonyoszlopi intézményben nevelkedő gyerekek év végi vizsgajegyeit a tudomásom és beleegyezésem nélkül lezárta, mégpedig elégtelennel, noha én jeles osztályzatot és példás szorgalomjegyet adtam nekik - kezdi a történetet Ihász Irén zongoratanárnő. - Tíz nevelőotthonos gyereket oktattam, minden órán részt vettek, túlteljesítették az éves kötelező koncertmennyiséget, (három kis kétkezes darabot eljátszottak), a vizsgakövetelményeknek megfeleltek. Az év végi vizsgán öten vettek részt, hárman betegség miatt maradtak távol, két gyermek másik intézménybe került. Az igazgató utasított a bizonyítványok kitöltésére, ahova ily módon bekerültek az osztályzatok, összesen nyolc egyes, az anyakönyvek alján pedig ott a megjegyzésem, hogy ezzel nem értek egyet.

Az igazgatónőt fél esztendővel ezelőtt nevezték ki, s a zongoratanárnő úgy érzi, az első perctől kezdve ellenszenvet táplál iránta.

- Azzal kezdte, hogy elvett tőlem hat óra korrepetíciót, ehelyett vállaltam a bakonyoszlopi gyermekotthon tíz védencének oktatását. Az első pillanattól kezdve nem tűrt meg engem - szögezi le határozottan a tanárnő, s nem tagadja, voltak közöttük barátságosnak nem minősíthető szóváltások. Elmondja, nemcsak Zircen tartott órákat, hanem a gimnázium zeneoktatási tagozatának két telephelyén, Bakonyszentkirályon és Csetényben is. - Egész nyáron tanítottam, mert a gyerekek örömüket lelték a munkában, versenyekre készültünk, és voltak is koncertek, versenyek, díjat is nyertek a tanítványaim, tanszaki és karácsonyi koncertet adtunk. Közben december elején fegyelmit indított ellenem az igazgató, de a meghallgatásom után megszüntették az eljárást.

- Hetente kétszer jártam Bakonyoszlopra tanítani, a nevelőotthon vezetésétől minden támogatást megkaptam. Havonta osztályoztam, a félévi és az év végi vizsgán is remekül helytálltak a gyerekek. Az éves munkájuk alapján jeles osztályzatot adtam, mert nagyon nagy dolog az, amit ezek a gyerekek végigcsináltak. Megkérdeztem az igazgatót, hogy mik ezek az egyesek, és közöltem, nem vagyok hajlandó kitölteni a bizonyítványokat, egyest nem viszek ki a bakonyoszlopi gyerekeknek.

Az igazi nagy összetűzés akkor kezdődött, amikor június 25-én Ihász Irén levélben tájékoztatta a kormányhivatalt, hogy az igazgatónő önhatalmúlag egyesre javította a fogyatékos gyermekek kitűnő osztályzatát. A kormányhivatal azonnal kivizsgálta az esetet, és már 28-án megérkezett az aprólékos és minden részletre kiterjedő írásos válasz, amely az igazgatónőtől kapott információkra támaszkodik.

- A záróvizsgán nem kaptam meg a szükséges dokumentumokat, nem tudtam aláírni őket, viszont a naplóban szerepelnek az év közben kapott osztályzatok, amelyek átlaga megadja az év végi eredményt - magyarázza a mind zűrzavarosabb ügyet a zongoratanárnő, aki nem hagyta annyiban a dolgokat, a kormányhivatal dokumentumát betűről betűre kielemezte, megválaszolta, megmagyarázgatta. Ezt követően, Ihász szerint, megszűnt a normális kommunikáció az igazgató és beosztottja között. Közvetítő kollégán keresztül intézték az ügyeiket. Július 2-án a tanárnő címére az igazgatótól négyoldalas bűnlajstrom érkezett arról, milyen adminisztrációs mulasztásokat követett el. Úgy tűnik, a tanárnőnek nem volt erőssége a pontos adminisztráció: Minden gyereknél hiba áll kövér betűkkel, az igazgatói listázás végén.

- Nem főbenjáró bűnök ezek, amikor megkaptam a levelet, azonnal elvégeztem a javításokat - közli a tanárnő, és hozzáteszi, hasonló hibákat mások is vétenek. Majd a kormányhivatal álláspontja és a munkáltató utasításának megfelelően aláírta a nevelőotthon nyolc diákjának elégtelen osztályzatát, aláírta a törzslapjukat, a haladási naplót és a bizonyítványokat is, noha nem értett egyet a tartalmával. Sőt, a feljebbvalóm utasítására a zirci gimnázium zenetagozata három diákjának kórusjegyeit is bevezettem a bizonyítványukba, holott egyáltalán nem is volt kórusoktatásuk.

Bokros Bálint cseszneki szülő elmondja, hogy a 12 esztendős Bálint fia a zirci zenetagozatra jár, négy esztendeje tanul Irénnél, nagyon elégedett a gyermek eredményeivel, a tanárnőnek köszönheti a helyi és megyei versenyeken elért sikereit. Aztán hozzáfűzi, kórusból jelest kapott a gyerek, noha kórust soha nem is látott.

Wolf Irén bakonyszentkirályi szülő 16 esztendős lánya nyolc éve zongorázik, négy éve Irénhez jár.

- A sok munka, némi tehetség és a tanárnő segítségének köszönhető, hogy a lányom sikert sikerre halmozott a helyi és országos versenyeken. Mi szülők a világ legtermészetesebb dolgának tartjuk, hogy a fogyatékkal élő gyerekek és az egészségesek együtt tanuljanak, zenéljenek és koncertezzenek. A legnagyobb öröm számunkra, amikor közösen léphetnek fel, szeretjük őket, együtt élünk velük, a nevelőotthont is magunkénak érezzük - mondja, s véleményéhez ifj. Wolf Ferenc bakonyoszlopi polgármester is csatlakozik.

- A fővárosi önkormányzat a fenntartója az otthonnak, amely általános iskola és gyermekotthon egyben. Sajátos nevelési igényű gyermekek élnek a lakásotthonban. A felújított Esterházy-kastélyban, gyönyörű ősparkban helyezkedik el, már magában is megnyugtatóan hat a nagyvárosi ártalmakkal terhelt környezetből ide kerülő gyermekekre. Nézzen csak körül, a csodálatos természet, a kiegyensúlyozott, nyugodt falusi légkör önmagában is rehabilitációs tényező. Nagyon büszkék vagyunk az otthonbéli gyerekek sikereire.

Az otthon egyik nevelőnője név nélkül vállalt csak nyilatkozatot. Az ő csoportjához tartozik a zongoratanárnő egyik tanítványa:

- Szilvike enyhén fogyatékos, magatartási zavarokkal küszködik, már zongorázik, fejlődött, koncerten is részt vett, sikerélménye volt, hála Irén terápiás szempontból is eredményes munkájának. Szereti a közös fellépéseket, a találkozásokat a többi gyerekkel, sok barátság született a falubeli és az otthon gyermekei között - magyarázza a nevelő, s közli, a védence bizonyítványát az elégtelennel nem veszi át, a gyermek miatt sem teheti meg. - A mi gyerekeinknek is jót tesz, ha megtanulják elfogadni a másságot, megtanulnak empátiával közelíteni a társaikhoz, normális emberi kapcsolatokat ápolnak, és nagyon jól tudják kezelni a tényt, hogy a fogyatékos gyermek is megkapja szorgalmáért és munkájáért a kitűnő osztályzatot - mondja a nevelőnő.

Ihász Irén pedig leszögezi: amennyiben a diákjai igazoltan nem tudtak megjelenni a vizsgán, lehetőséget kell adni nekik pótvizsgázásra, de ezt nem kapták meg. A zongoratanárnő áthelyezési kérelemmel fordult az iskolához, elhagyja a zirci gimnáziumot, ősztől a nagyvázsonyi általános iskolában tanít zongorát.

Hepp József közoktatási szakértő véleményét idézzük: - Mivel a havi jegyei a tanulóknak ötös volt, még ha nagyon rossz is az év végi vizsgájuk, akkor is elégségest kellett volna kapniuk.

Balázsné Györek Zsuzsanna, a zirci gimnázium igazgatónője elfoglaltságára hivatkozva nem fogadta munkatársunkat, de írásban válaszolt Ihász Irén állításaira.

"A bakonyoszlopi alapfokú művészetoktatásban tanuló diákjaink 2012. június 8-án vizsgáztak zongora főtárgyból háromtagú bizottság előtt (a vizsgán én is részt vettem, de nem a bizottság tagjaként). A gyerekek közül öten nem jelentek meg a vizsgán. 2012. június 13-án került sor az alapfokú művészetoktatás osztályzó értekezletére, ahol Ihász Irén zongoratanárnő nem vett részt, távolmaradásának okáról nem értesített. Miután az értekezlet alatt elértem telefonon, a tanárnő jelezte, hogy nem tud eljönni.

Az osztályzó értekezleten történt meg a tanulóink év végi jegyeinek lezárása. A zeneiskolai közösség a szervezeti és működési szabályzatunk, valamint a pedagógiai programunk értelmében, a vizsgabizottság javaslatára, a hiányzó diákok esetében az elégtelen év végi osztályzat mellett döntött. A vizsgabizottság tagjai a 32011.(I.26.) NEFMI-rendelet által előírt követelményrendszer ismeretében döntöttek az érdemjegyről (többségi határozat). Belső szabályzatunk értelmében az évközi teljesítményt és szorgalmat csak abban az esetben kell figyelembe venni az év végi jegy kialakításakor, ha az év végi vizsgát eredményesen teljesítették (ami a hiányzó öt tanuló esetében nem történt meg, hiszen a vizsgán meg sem jelentek).

Mivel a közoktatási törvény értelmében, a naplóban az osztályzó értekezleten kell véglegesíteni az év végi jegyeket, a zeneiskolai közösség döntése alapján a naplóba a végleges jegyet Ihász Irén tanárnő hiányzása miatt én vezettem be. A bizonyítványokat nem töltöttem ki, mivel az a szaktanár feladata. A III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógusainak munkaköri leírásában az is szerepel, hogy a főtárgyak tanárának kell a bizonyítványokat, törzslapokat, haladási és osztályzó naplókat vezetni."


Idézet az iskola honlapjáról: "A zeneiskola nem kötődik tankötelezettséghez, egy-egy évfolyamba különböző korosztályhoz tartozó tanulók is járhatnak. A tanítványok havi jegyet, illetve előmenetelükről írásbeli értékelést kapnak, amit a szaktanár a továbbhaladási naplóban és az üzenőfüzetben is rögzít.

A şzeneiskolábanş hagyományosan kötött vizsgarend van: az első félév végén meghallgatás, a tanév végén beszámoló. A továbbhaladás feltétele a tanév végi beszámolón történő sikeres szereplés, amely a minimumkövetelmények teljesítését jelenti.

A félévi, illetve a tanév végi osztályzat az évközi osztályzatokból és a félévi meghallgatás, illetve a tanév végi beszámoló értékeléséből tevődik össze."

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!