„A helikopter mindenkié”

2018.11.18. 11:30

Balogh Ákos „madara” pihen a Laczkó Dezső Múzeum udvarán

Nem, egyáltalán nem szokványos, ha valakinek van egy helikoptere, de nekem édesapám révén van kötődésem az egykori szentkirályszabadjai helikopterezredhez – magyarázta Balogh Ákos, akinek „madara” ott pihen a Laczkó Dezső Múzeum Török Ignác utcai udvarán.

Juhász-Léhi István

Fotó: Balogh Ákos / Napló

Fotós kollégánk számára innen jött az ötlet, hogy kezdjenek gyűjteni az ezredhez és a helikopteres repüléshez kapcsolódó relikviákat, alkatrészeket, hogy megőrizzék az utókornak. – Lett egy helikopterünk is, amire nem lehetett nemet mondani – mondta Balogh Ákos.

Ez, a „múzeumi” Mi-24D harci helikopter 110161-es gyári számmal készült a Szovjetunióban 1981. május 22-én. Az NDK-ban 433-as oldalszámon repült, majd a német egyesítést követően Luftwaffe-lajstroma 96+05 lett. A német hadsereg 1995 nyarán vonta ki a hadrendből, összesen 3085 leszállása, 1630 repült órája volt. A helikopter további 19 „társával” érkezett Veszprémbe, a vasútállomásra, és közúton szállították át Szentkirályszabadjára a gépeket.

 

Balogh Ákos arról beszélt, hogy aztán bizonyos döntések hiányában végül egy darab helikopter sem került a levegőbe, s egy sem kapott magyar lajstromot, hanem elkezdődött a leépülésük. – Ezt-azt kiszedtek belőlük, alkatrészeket adtak el, szétvágták, majd 2013-ban kaptuk meg hagyományőrzésre – folytatta Balogh Ákos.

Az volt a céljuk, hogy mivel Veszprémben nincs még egy ilyen harci helikopter – pedig Veszprém-Szentkirályszabadja a harci helikopteres repülés bölcsője – , hogy emléket állítsanak az egykori helyi ezrednek. Másrészt, hogy az emberek megismerjék a múlt ezen szeletét.

- A helikopter nem az enyém, hanem mindenkié. A célunk az, hogy minél többen lássák és megismerjék – jelentette ki a hagyományőrző, aki hozzátette: ha jön egy jó ötlet, azt igyekeznek megvalósítani, ám az egészen biztos, hogy jövőre ismét meg szeretnék szervezni a honvédelmi napot.

 

A Mi-24-esről

Az ötlapátos forgószárnyat a VR-24 típusú főreduktoron keresztül hajtja meg a két, egyenként 2225 LE-s Izotov TV3-117V típusú gázturbinás hajtómű. A faroklégcsavar 3 lapátos. A törzs orr-részében találhatók a kétfős személyzet tandem elrendezésű fülkéi. Elöl a fegyverzet operátorfülkéje, ahol elsősorban a fegyverzet kezeléséhez szükséges kezelőszervek találhatók, de az alapvető repülési műszerek és belső kormányszervek is megtalálhatók, felül a pilóta ül. A törzs középső részében alakították ki a gép deszantterét, ahol nyolc fő számára van hely.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában