Tuti tippek kocsimosáshoz - Vigyázat! A mosókefe nyomot hagyhat a lakkrétegen

Megyei körkép - Apró trükkökkel, odafigyeléssel, törődéssel sokáig csillogó fényűnek és tisztának őrizhetjük meg kedvenc járművünket.

Tremmer Tamás

Bosszantó tud lenni, amikor az autó lakkozásán megtörik a fény, nem csillog a megszokott módon. Ehhez még csak az sem kell, hogy megsérüljön a kasztni, elég, ha szennyezett az autó. 
 
A szériaszerűen fényezett autók ma már olyan védőréteget kapnak, amely ellenáll az ultraibolya sugárzásnak, s hosszú időn át képes megőrizni eredeti fényét, csillogását. Persze a tulajdonos is tehet arról, hogy ez az állapot minél tovább fennmaradjon. 
 
Ha tehetjük, kerüljük a tűző napot, inkább árnyékban parkoljunk. A fanedvek ragacsossá, piszkossá tudják tenni az autót, mint például a hárs, és a fenyőfajták. 

Ha mégis sikerül kifognunk ezeket, akkor mielőbb takarítsuk le a kocsit, mert ahogy múlik az idő, úgy lesz egyre nehezebb az eltávolítás. 

Hasonló a helyzet a madárürülékkel. Szinte kivédhetetlen, hogy rákerüljön a járműre. 

Ettől is szabaduljunk meg, különféle oldószerekkel könnyen sikerülhet. Ha viszont a nap ráégette a kasztnira az ürüléket, az oldószernek is izzadnia kell a felszabadításért.
 
Arra is ügyeljünk, hogy forró autót ne mossunk, mert a nagy hőmérsékletkülönbség árthat a lakkozásnak. 

Apropó, mosás! Erre a célra a bő víz és egy szivacs már önmagába is elegendő, de van ennél praktikusabb megoldás. 

A boltokban számtalan fajta autósampon kapható, érdemes ezekkel takarítani. Ezek speciális adalékokkal vannak ellátva, így könnyen oldják a felverődött szennyeződést is. 

Használjunk viaszos ápolószert, ami vékony filmréteget hoz létre az autón. Ez egyrészt kiemeli a csillogást, de ami ennél is fontosabb, meggátolja a piszok, a rovartetemek feltapadását.
 
Sokan a legegyszerűbbet és leggyorsabbat, a gépi mosást választják. Nem árt figyelembe venni, hogy a sűrű használat során a mosókefe nyomot hagyhat a lakkrétegen. 

Igaz ez a karcolás csak pár mikronnyi, s csak a lakkot érintheti. Polírozással eltüntethetőek a karcok, de a polírozás sem tarthat a végtelenségig. Megoldás a kézi mosás, még ha időben tovább is tart.
 
Egyébként a ma kapható gyári fények már elég kemények, sokat bírnak. Ezek ellenállóképességét úgy mérik, hogy egy speciális géppel meghatározott erővel és ideig grafitceruzát szúrnak a lakkrétegbe. Amelyiknek még nem látszik a nyoma, az a határ. Egy átlagos lakk ma a 2-3H keménységet tud.
 
A magyar utak a nyugatiakhoz képest szennyezettek, így aki sokat vezet, törvényszerűen kap a kőfelverődésből. A lakkréteg egy darabig ellenáll, de magasabb sebesség mellett, netán nagyobb zúzalékdarabbal történő találkozás óhatatlanul megsérti a fényezést. 

Ezekre az esetekre találták ki a javító stiftet, ami minden autósboltban, fényezési szaküzletben beszerezhető. Ha olyan méretékű a sérülés, hogy nemcsak lakkot, hanem a festékréteget, netán a lemezt is megsértette, forduljunk szakemberhez. 

Ha időben nem kezeljük ezeket a felverődéseket, akár a korrózió megindulásához is vezethet.
 
 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!