2009.08.06. 11:58
Tuti tippek kocsimosáshoz - Vigyázat! A mosókefe nyomot hagyhat a lakkrétegen
Megyei körkép - Apró trükkökkel, odafigyeléssel, törődéssel sokáig csillogó fényűnek és tisztának őrizhetjük meg kedvenc járművünket.
Bosszantó tud lenni, amikor az autó lakkozásán megtörik a fény, nem csillog a megszokott módon. Ehhez még csak az sem kell, hogy megsérüljön a kasztni, elég, ha szennyezett az autó.
A szériaszerűen fényezett autók ma már olyan védőréteget kapnak, amely ellenáll az ultraibolya sugárzásnak, s hosszú időn át képes megőrizni eredeti fényét, csillogását. Persze a tulajdonos is tehet arról, hogy ez az állapot minél tovább fennmaradjon.
Ha tehetjük, kerüljük a tűző napot, inkább árnyékban parkoljunk. A fanedvek ragacsossá, piszkossá tudják tenni az autót, mint például a hárs, és a fenyőfajták.
Ha mégis sikerül kifognunk ezeket, akkor mielőbb takarítsuk le a kocsit, mert ahogy múlik az idő, úgy lesz egyre nehezebb az eltávolítás.
Hasonló a helyzet a madárürülékkel. Szinte kivédhetetlen, hogy rákerüljön a járműre.
Ettől is szabaduljunk meg, különféle oldószerekkel könnyen sikerülhet. Ha viszont a nap ráégette a kasztnira az ürüléket, az oldószernek is izzadnia kell a felszabadításért.
Arra is ügyeljünk, hogy forró autót ne mossunk, mert a nagy hőmérsékletkülönbség árthat a lakkozásnak.
Apropó, mosás! Erre a célra a bő víz és egy szivacs már önmagába is elegendő, de van ennél praktikusabb megoldás.
A boltokban számtalan fajta autósampon kapható, érdemes ezekkel takarítani. Ezek speciális adalékokkal vannak ellátva, így könnyen oldják a felverődött szennyeződést is.
Használjunk viaszos ápolószert, ami vékony filmréteget hoz létre az autón. Ez egyrészt kiemeli a csillogást, de ami ennél is fontosabb, meggátolja a piszok, a rovartetemek feltapadását.
Sokan a legegyszerűbbet és leggyorsabbat, a gépi mosást választják. Nem árt figyelembe venni, hogy a sűrű használat során a mosókefe nyomot hagyhat a lakkrétegen.
Igaz ez a karcolás csak pár mikronnyi, s csak a lakkot érintheti. Polírozással eltüntethetőek a karcok, de a polírozás sem tarthat a végtelenségig. Megoldás a kézi mosás, még ha időben tovább is tart.
Egyébként a ma kapható gyári fények már elég kemények, sokat bírnak. Ezek ellenállóképességét úgy mérik, hogy egy speciális géppel meghatározott erővel és ideig grafitceruzát szúrnak a lakkrétegbe. Amelyiknek még nem látszik a nyoma, az a határ. Egy átlagos lakk ma a 2-3H keménységet tud.
A magyar utak a nyugatiakhoz képest szennyezettek, így aki sokat vezet, törvényszerűen kap a kőfelverődésből. A lakkréteg egy darabig ellenáll, de magasabb sebesség mellett, netán nagyobb zúzalékdarabbal történő találkozás óhatatlanul megsérti a fényezést.
Ezekre az esetekre találták ki a javító stiftet, ami minden autósboltban, fényezési szaküzletben beszerezhető. Ha olyan méretékű a sérülés, hogy nemcsak lakkot, hanem a festékréteget, netán a lemezt is megsértette, forduljunk szakemberhez.
Ha időben nem kezeljük ezeket a felverődéseket, akár a korrózió megindulásához is vezethet.