Belföld

2014.10.30. 18:04

A drón szeme mindent lát

A felszállástól kezdve hangtalanul, pár száz méter magasságban pedig már észrevétlenül repkedet a drónok Jutaspuszta felett. Az eszközök új perspektívát jelentenek a repülésben!

Tremmer Tamás

A pilóta nélküli repülőgépek (UAV, drón) iránt egyre nagyobb igény mutatkozik a hadi-, és a polgári, és a kereskedelmi felhasználásban egyaránt. A világ nagyobb részében különleges figyelem övezi ezeket, radikális változás jellemzi fejlesztésüket, használatukat.  A pilóta nélküli repülőeszközök komoly kihívást jelentenek a felhasználóknak és a jogalkotóknak egyaránt. Látni kell, a drónok nem játékszerek, kiképzetlen „pilóta” irányítása alatt komoly veszélyt jelenthetnek az üzemeltető és a gyanútlan emberek életére.

A drónok hasznosságához kétség sem férhet, ugyanakkor a repülések szabályozatlansága számos repülésbiztonsági kockázatot jelent, illetve jogi szabályozást sürget. Ezt volt hivatott tisztázni a Nemzeti Közlekedési Hatóság kezdeményezte, visegrádi országok bevonásával zajló V4 UAS International Conference, amelynek célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson a meghívottak részére a rendszerek fejlesztésében és alkalmazásában elért eredményeik bemutatására és tapasztalataik kicserélésére. Az elméleti tanácskozást a fővárosi Stefánia Palota és Honvéd Kulturális Központban tartották szerdán, a gyakorlati bemutató és tapasztalatcsere helyszínéül a veszprémi Újmajor gyakorlóterét választották.

Tóth Tamás főtörzsőrmester elmondta, a Magyar Honvédség a 2013-as dunai nagyárvíz alkalmával, valamint az afganisztáni missziókban számtalan sikeres feladatot teljesített drónokkal (Fotó: Penovác Károly)

Ma a világban 1700 különböző típusú drónt tartanak nyilván. Akik bejutottak a veszprémi bemutatóra, közel egy tucatnyit láthattak, arról is meggyőződhettek, milyen bámulatos tulajdonságúak ezek a felderítő, megfigyelő  pilóta nélküli repülőgépek! Volt közöttük egészen kicsi, mindössze pár kilós, de volt olyan is, amelyik 50 kilót nyomott. Az egyikben benzinmotor, a másikban villanymotor zümmögött, de volt gázturbinás is. A sebességük változó, a leggyorsabb 230 kilométerre volt képes óránként. A meghajtástól függően a hatótávolságuk a pár kilométertől egészen a 35 kilométerig terjedhet. Abban azonban mindegyik közös volt: éjszakai és nappali kamerákkal egyaránt használhatóak, a jó felbontásnak köszönhetően a drón szeme mindent lát!

A magyarok nem csak a felhasználásból, hanem, a fejlesztésből is kiveszik a részüket, a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Zrt. Zrt. 2007 óta épít drónokat és célrepülőgépeket. Nemcsak a honvédség igényeire, hanem a civil felhasználásra is koncentrálnak. Több hazai felsőoktatási intézményben is foglalkoznak pilóta nélküli repülőgépek fejlesztésével.

A konferencián elhangzott: „Versenyt futunk az idővel, mióta a drónok megjelentek a légtérben.” Mintha csak élet írta volna a forgatókönyvet, a veszprémi bemutató kapcsán alkalmazkodni kellett a város felett kört leíró C17-es teherszállító repülőgéphez, valamit a város határában fekvő katonai gyakorlópályán lövészetet végrehajtó Gripenekhez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!