2018.09.30. 20:00
Ne féljünk a drónoktól – minket szolgálnak!
Olcsóbb a reptetésük, mint a normál repülés, könnyű velük fel- és leszállni, kicsi a súlyuk és a helyigényük, jól szállíthatók, gyorsan előkészíthetők, sok mindennel felszerelhetők, és az ember számára kellemetlen környezetben is működnek, ezért ne idegenkedjünk tőlük, hiszen minket szolgálnak.
A Szilágyi Iskola második osztályos tanulói nagyon élvezték az előadást és a bemutatót az Agórában
Fotó: Molnár Sándor/Napló
Tamás István designer, dróntervező bemutatóval egybekötött előadást tartott a veszprémi Agórában a dróntechnológia előnyeiről, felhasználási területeiről és lehetséges jövőbeli szerepéről. Az ingyenes bemutatón különböző méretű és típusú multikoptereket láthattak az érdeklődők.
István nyolc éve foglalkozik drónokkal. Egy svéd fiatalember videóját látta az interneten, és ez indította el a különleges, távirányítású repülő alkalmatosságok irányába az akkor még fotósként tevékenykedő férfit. Lenyűgözték a levegőből készített felvételek, amelyek teljesen más perspektívából mutatták meg a világot. Szeretett volna vásárolni egy multikoptert a svédtől, de mivel akkor még nem volt semmilyen drónvezetői tapasztalata, ezért nem járt sikerrel. Viszont azt a tanácsot kapta, hogy tanulja meg, építse össze, repüljön vele, törje össze, javítsa meg, és ezt addig csinálja, amíg megfelelő tapasztalata és gyakorlata nem lesz benne.
Tamás Istvánnak először fájt az elutasítás, de ma már tudja, hogy a lehető legjobb tanácsot kapta az induláskor. A dróntervező ma már egyre komolyabb gépeket épít, de azt feltétlenül kihangsúlyozza az üzemeltetésükkel kapcsolatban, hogy az első és legfontosabb szabály a biztonság. A használójuk nem veszélyeztethet embert, élőlényt és anyagi javakat sem. Vészhelyzet esetén is utolsó szempont kell hogy legyen a drón biztonsága. Véleménye szerint kellő gyakorlással megszerezhető az a tudás, amellyel biztonságosan lehet reptetni őket.
István nem szereti a drón szót, amely a katonaság világából érkezett, mint maga a technológia is, amely ott felderítő és pusztító eszköz. Ugyanakkor úgy véli, el kell fogadni, hogy a legjobb dolgok a hadsereg kutatás-fejlesztéséből vagy az űrkutatásból érkeznek a köz szolgálatába. Szívesebben használja a multikopter elnevezést az esetükben.
A drónok ma már képesek akár előre beprogramozott útvonalon közlekedni. Szinte bárhonnan, akár egy hajóról is indíthatók. Alkalmasak nehéz tárgyak emelésére is. Használják őket a kutatás-mentésben, a régészet területén, az őrzés-védelemben, a mezőgazdaságban vagy ipari létesítmények megfigyelésére.
Dubajban kísérleti fázisban van a drónok városi taxikénti használata, a kínaik is élen járnak a kísérletezésben (EHANG 184, Volocopter), a svájci posta pedig a nagy vállalatoknak szállít majd így csomagokat a nehezen megközelíthető területekre. Amerikában is használják csomagszállításra, sőt, ha valaki rosszul lesz, készenléti drónnal juttatják el a defibrillátort a baleset helyszínére.
Tamás István keresi annak a lehetőségét, hogy létrejöhessen az ország stratégiai pontjain egy-egy olyan kettő-négy fős drónosztag, amelyik baj esetén bevethetők lenne. Legyen szó akár eltűnt személy kereséséről, zagyömlésről, tűzről vagy egyéb vészhelyzetről, amikor egy adott területről úgy lehetne gyorsan információkhoz jutni, hogy az nem veszélyeztetné a kutatók testi épségét, vagy a bajba jutott rövid időn belül jutna segítséghez.
– Azt szeretném, hogy mások is csatlakozzanak. Olyanok, akiknek a tudása már jóval több annál, hogy csak játsszanak a drónnal. Ha a katonaságnak, a rendőrségnek, a katasztrófavédelemnek vagy akár egy ipari létesítménynek szüksége van rá, akkor legyen egy ilyen bevethető egység itt a közelben is. Egy bevetés során óriási segítséget jelenthetne egy ilyen csapat, amelyik képes lenne megmutatni a helyszínt, a hőképet, a GPS-koordinátákat és kis túlzással bármit, mert csak a fantáziánkon múlik, hogy mit csinálunk vele – vélekedik a várpalotai dróntervező.