2017.11.16. 07:00
Nehéz döntés előtt a pályaválasztó diákok
Szülő és gyermek együtt dönt a továbbtanulásban, de elmondható, egyre tudatosabbak a végzősök a pályaválasztás terén.
Egyes diákoknak konkrét elképzeléseik vannak, másoknál csak halványan körvonalazódik, hogy hol tanuljanak tovább. A döntésben segíthetnek a pályaválasztási kiadványok, kiállítások, a középiskolák által szervezett nyílt napok, szakmabemutatók. A képen a veszprémi Kossuth Lajos általános iskola 8. a osztályából Zsófi, Dóri és Gréti tanulmányoz egy hasznos útmutatót Fotó: Penovác Károly
A megfelelő középiskola kiválasztása sorsdöntő lehet gyermekünk életében. Egyeseknek konkrét elképzeléseik vannak, másoknál csak halványan körvonalazódik, merre orientálódjanak, hol tanuljanak tovább. Figerl Andrea, a pápai Weöres Sándor Általános Iskola intézményvezető-helyettese, pályaválasztási felelős elmondta, októberben pályaválasztási értekezleten a helyi középiskolák képviselői tájékoztatást tartottak képzéseikről a szülőknek és a végzősöknek, valamint a hetedikeseket és a nyolcadikosokat pályaválasztási kiállításra, nyílt napokra is elvitték. Úgy veszi észre, a pályaorientáció inkább a szülőktől függ. Egy tizennégy éves gyerek sokszor még nem tudja eldönteni, hogy mi szeretne lenni, ezért a szülő irányítja. Talán az osztályfőnöknek van befolyása arra, hogy megfelelő mederbe terelje a választást, például hogy a szerényebb képességűek szakközépiskolába, a felsőoktatásba készülők gimnáziumba menjenek. A megfelelő középiskola kiválasztása sorsdöntő lehet gyermekünk életében. Egyeseknek konkrét elképzeléseik vannak, másoknál csak halványan körvonalazódik, merre orientálódjanak, hol tanuljanak tovább. Figerl Andrea, a pápai Weöres Sándor Általános Iskola intézményvezető-helyettese, pályaválasztási felelős elmondta, októberben pályaválasztási értekezleten a helyi középiskolák képviselői tájékoztatást tartottak képzéseikről a szülőknek és a végzősöknek, valamint a hetedikeseket és a nyolcadikosokat pályaválasztási kiállításra, nyílt napokra is elvitték. Úgy veszi észre, a pályaorientáció inkább a szülőktől függ. Egy tizennégy éves gyerek sokszor még nem tudja eldönteni, hogy mi szeretne lenni, ezért a szülő irányítja. Talán az osztályfőnöknek van befolyása arra, hogy megfelelő mederbe terelje a választást, például hogy a szerényebb képességűek szakközépiskolába, a felsőoktatásba készülők gimnáziumba menjenek.
A kéttornyúlaki Bognár Zoltán Balázs elsődlegesen Balatonfűzfőre készül rendszergazdának, mert nagyon érdekli az informatika. Az ő döntése, szülei támogatják benne. Szívesen lenne kollégista. Ha nem jönne össze, maradna Pápán és a Bat-thyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskolát (Mező) választaná.
A pápai, majdnem színötös Halbik Máté szülei és osztályfőnöke javaslatára a Türr István Gimnázium Arany János Tehetséggondozó programjába (AJTP) felvételizne. Matematikából és informatikából jeleskedik, de még nincs kialakult jövőképe. Bacsó Blanka Biankának már kiforrott elképzelése van: egy sárvári szakgimnáziumba készül turisztikai szervező és értékesítő szakra, program- és rendezvényszervező szeretne lenni. A humán beállítottságú, jó tanuló lány nagyon szeret emberekkel foglalkozni. Sokat költöztek kiskorában, így nem lesz gond a kollégiumi beilleszkedéssel. Gombás Milán erdész szakra menne a Mezőbe, mivel sokat túrázik a családjával. Szóba jöhet még vagy a Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnáziuma (közgáz), aminek a nyílt napján járt és megtetszett neki, vagy pedig a Türr István Gimnázium. Milán édesanyja, Gombás Lajosné elmondta, a legfontosabb, hogy a természettudományokat kedvelő fiának legyen meg az érettségije, s aztán eldöntheti, milyen területen tanulna tovább. Érdekes, hogy ő a közgáz mellett a Petőfi gimnáziumot említette, tehát még nem kőbe vésett Milán pályája.
Schreck-Németh Tímea egyedül neveli három gyermekét, hátrányos helyzetűek. Nagyobbik fia, István beszédfejlődési zavara miatt korábban speciális iskolában tanult Kőszegen, két évet vesztve ezzel. Így alakult, hogy öccsével, Lászlóval osztálytársként most egyszerre végzősök. Mindkét fiú a Türr AJTP-ba felvételizik, mert ott olyanokban – például nyelvvizsga, jogosítvány megszerzése, kollégium – lehet részük, amikre önerőből nem lenne lehetőségük. Tímea évek óta tudatosan készült erre, figyelemmel kísérve a középiskolák országos sorrendjét, a továbbtanulási rátát. Lászlót a szállodamenedzsment, Istvánt pedig az informatika, a mechatronika vonzza, így B tervként vendéglátóipari szakképzőbe (Veszprémi SZC Séf Vendéglátóipari és Turisztikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája) és a Petőfi Sándor Gimnáziumba mennének tovább. Régóta van beleszólásuk az életüket befolyásoló döntésekbe. Ám amíg a részükről nem kap elfogadható döntést, addig Tímea mutat irányt szülőként.
A családi hagyomány érvényesül Könyvesné N. Regina lánya, Kitti esetében, aki a Türr gimnázium nyelvi előkészítő képzésére készül, mert jól megy neki az angol. Képességeihez mérten, s mivel nem szeretne vidékre menni, ez az iskola a legmegfelelőbb. Kitti sportol is, ezért sportdiplomáciában, ehhez kötődő jogi pályában gondolkodik.
SIKERESEK A SZAKMAI VERSENYEKBEN
A Veszprémi Szakképzési Centrum Táncsics iskolájában nagyon régen láttak annyi érdeklődő diákot, mint most, az őszi pályaválasztási napok első fordulóján, sokan jöttek el a rendészeti és a sportszakgimnáziumi tájékoztatójára. Sorsdöntőek ezek a napok, amikor meg kell találni, ki melyik szakmához érez kedvet, hogy aztán sikeres is legyen benne, és úgy szeresse, mint Simon Krisztián, aki asztalosként bejutott az Euroskills európai szakmai versenybe, vagy Piltmann Gábor, aki asztalosként szerepelt jól Abu Dhabiban, a Worldskills megmérettetésén. Mindketten a Táncsicsban szerezték a szakképesítést. A tájékoztató napokon diákok kísérik az érdeklődőket a szakmacsoportos bemutatókra. Megéri helyesen dönteni, azután végigtanulni, dolgozni a négy-öt évet, hogy a mostani fiatal olyan tudás birtokába kerüljön, amelynek megbecsültsége van.