2017.11.30. 14:03
Munkáltatói márkaépítés
Egy cég igazi értékét a vállalati kultúrát biztosító erőforrás képezi. A vállalat számára kiemelt jelentőséggel bír a megfelelő számú kvalifikált munkaerő rendelkezésre állása, jelentette ki Svéhlik Csaba, MTA Év Kutatója díjas mérnök-közgazdász.
Prof. Dr. Svéhlik Csaba, MTA Év Kutatója díjas mérnök-közgazdász
Fotó: Penovác Károly
Napjaink feszítő problémája az égető munkaerőhiány. Nincs olyan ágazat, nincs olyan szakma, amiből ne lenne hiány a munkaerőpiacon, mindez már a hazai gazdaság bővülésének és versenyképességének is egyértelmű gátja. Milyen módon tudja egy cég biztosítani a számára szükséges számú munkaerőt? – kérdeztük a szakértőtől.
A holisztikus marketing napjaink egyik fő célterülete a munkáltatói márkaépítés (employer branding), ami napjainkban immár az általános marketingről leválasztva, önálló tevékenységként kezd működni, mondta Svéhlik Csaba. A vállalati márkaépítés egy tudatos, hosszú távú stratégia – sajnos a vállalatok zöme nem él ezzel az eszközzel.
Egy kínai mondást idézett: nem akkor kell nekiállni kutat ásni, amikor már nagyon szomjasak vagyunk. Szerinte a jelenlegi helyzet értékelésére nagyon is találó, hiszen ma a munkaerő keresése többnyire azonnali igény kielégítését szolgáló kútásó munka.
Jelezte, paradox módon munkáltatói márkája minden cégnek, szervezetnek van – akár tudatos stratégia nélkül is. Az emberekben spontán módon is kialakul az adott vállalattal kapcsolatban egy érzet. A tudatosan alakított és professzionális módon kommunikált, erős munkáltatói márkával viszont a vállalkozásoknak csak a kis része rendelkezik. A szakértő kiemelte, a munkáltatói márka építése nem csak a munkaerő érdeklődésének a felkeltése, hanem a már foglalkoztatott munkaerő megtartása miatt is elengedhetetlenül fontos!
Mit kínál ad a jó vállalati brand? Egy szóval: sokat, de a válasz ennél összetettebb. Például nagyban erősíti az alkalmazottak kötődését, ezzel csökkentve a fluktuációt. Növeli a munkavállalók teljesítményét, hiszen jó érzés egy menő cégnél dolgozni. Sokan akarnak ide jönni dolgozni, a munkáltatónak nagyobb lesz a merítési lehetősége. A brand iránt fogékonyabbak a fiatalok. A jól működő munkáltatói márka erőteljesen növeli a cégkultúrát. A „kisugárzás” szinte ingyen reklám, felfigyelnek az adott vállalatra. A motivált, elkötelezett csapat minőségi munkavégzésre képes. A munkáltatói márka határozottan növeli egy cég értékét is.
Szerinte a munkáltatói márkaépítés során az egyik legfontosabb teendő, hogy a saját vállalatunkat különböztessük meg a konkurenciától. Elengedhetetlen a szervezetfejlesztés is, ennek során az ideális állapothoz hasonlítjuk a fejlesztendő szervezetet, és ebből vonunk le fontos következtetéseket.
A szakértő közölte, a humán tőke és ezáltal a munkavállalói tudás napjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bír. A vonzó munkaadói kép a munkavállalók megszerzésén túl a megtartásukban is kulcsfontosságú szerepet játszik, mivel a jobb hírű céghez jobban ragaszkodnak a munkavállalók.
Svéhlik Csaba a beszélgetésünk végén leszögezte, a munkáltatói márka kényszer és egyben kecsegtető csodafegyver. Egyrészt a napjaink munkaerő hiányából adódó kényszer égető feladattá teszi minden vállalat számára, hogy a munkáltatói márka építésével professzionális módon foglalkozzon, másrészt a sikeresen megalkotott hírnév és márka csodafegyver lehet a cég hosszú távú működése érdekében.