Sport

2015.08.25. 11:15

Pontos, precíz repüléssel - A veszprémi páros kemény küzdelemben szerzett Eb-aranyat

Balatonfőkajár, Veszprém - Félelmetes hatékonysággal versenyez a veszprémi pilóta páros: mindössze két éve repülnek ultrakönnyű géppel, de a tavalyi vb-bronzot, idén Eb-aranyéremmel fejelték meg.

Horváth Gábor

Beszámoltunk róla, Dolhai Krisztián és Szőnyegi Lajos aranyéremmel tért haza az ultrakönnyű repülők lengyelországi Európa-bajnokságáról. A páros tavaly komoly meglepetést keltett, amikor újoncként harmadik helyen végzett a hazai rendezésű világbajnokságon, s az idei Európa-bajnoki cím is kiemelkedő teljesítménynek számít. Egy maratoni, hatnapos, iszonyatosan bonyolult és nehéz versenyt nyert meg a Balatonfőkajári Repülő Klub színeiben versenyző kettős, amely komoly vetélytársakat előzött meg.

- A feladatok fele navigációs volt, harminc százaléka üzemanyagtakarékossági, húsz százaléka pedig ügyességi. Egy-egy napra több verseny is jutott, amelyeket nagy, 50 km/h-ás szélben kellett teljesíteni. Végül közel háromszáz ponttal előztük meg a második helyen végzett cseh csapatot - mesélte a Naplónak Dolhai Krisztián pilóta, aki navigátorával, Szőnyegi Lajossal merevszárnyú kategóriában bizonyult a legjobbnak.

A vitorlázásra is alkalmas Pipistrel Virus 912 típusú gépet egy veszprémi összeszerelő üzemben alakították át és hozták formába az Eb-re.

A veszprémi duó a 14 feladat során összesen 4850 pontot gyűjtött. Mint említettük, a feladványok bonyolultak voltak, és a gyorsaság, illetve pontosság mellett leleményességre is szükség volt. A magyarok egyik tulajdonságnak sem voltak híján.

Akadt olyan feladat, amely során előre megkapott fotókat kellett felismerni a levegőből és bejelölni őket a térképen, de például pontozták a le és felszállást pontosságát, máskor a versenyzőknek minél nagyobb háromszöget kellett megtenniük minél kevesebb üzemanyag felhasználásával.

- A fotós feladatnál úgy éreztük, nem sikerült, de aztán kiderült, hogy több olyan hamis kép volt a feladványban, amelyeket nem is találhattunk meg. A legtöbb versenyen jól szerepeltünk, és szerencsénk is volt, mert nagy esélyes lengyelek egyszer eltévedtek és ezzel visszaestek. Az esetük jól mutatja a versengés kiélezettségét, azt, hogy kis hibával is nagyot lehet bukni.

A siker persze sohasem véletlen, Dolhai Krisztián elárulta: rengeteget gyakoroltak az Eb-re. Itthon, a helyszínen, illetve még a kiutazás előtt számítógépes szimulátor segítségével ismerkedtek a lengyel tereppel.

- Sokat fejlődtünk a tavalyi világbajnoksághoz képest, ugyanakkor látszik, hogy még van hová javulnunk. Jövőre mindenképpen szeretnénk rajthoz állni a vb-n, amelynek Anglia lesz a házigazdája. Ha minden jól megy, egy saját fejlesztésű repülővel versenyzünk majd.

A civilben közlekedésmérnök veszprémi pilóta vitorlázó gépen kezdte repülő pályafutását, 15 évesen már egyedül repült. Szerintem ez a legjobb alap, mert az ember megtanulja, megszokja milyen motor nélkül repülni - vallja Dolhai Krisztián, aki hamarosan oktat is.

Hozzátette: a motoros repülés véleménye szerint a legbiztonságosabb forma az összes közül. A felszállást követően mindössze néhány másodpercig tart a potenciálisan veszélyes időszak, de annak elhárítására is megvan a forgatókönyv. És még egy érdekesség: az ilyen gépeknél a kinyíló mentőernyő az egész repülőt biztonságban földre teszi.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!