2013.07.23. 11:26
Az utolsó klasszikus
Az utolsó klasszikus Kékszalagot rendezik meg az idén. Európa leghosszabb és legrégibb tókerülő versenyén a három nagy favorit külön csatájára lehet számítani: Litkey tizenegyedszer a Lisával, vagy végre előz a Raffica, netán a Principessa?
A Kékszalag balatoni tókerülő vitorlás versenyt 1934-ben rendezték meg először. Azóta kisebb-nagyobb megszakítások után ez már a 45. alkalom, hogy felsorakoznak majd a vitorlások Balatonfüred vízi határában. A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) az ezredfordulón döntött arról, hogy évenként rendezi meg a Kékszalagot.
Már akkor is komoly viták folytak arról, vajon csak a klasszikus hajóosztályok versenyezhessenek, vagy a modern, többtestűeket is beengedjék a vetélkedésbe. A kérdés 2008-ban ismét terítékre került, s akkor az MVSZ a sportág, a hajóépítés és tervezés fejlődését, a komoly nemzetközi érdeklődést és az egyre növekvő versenyzői létszámot is figyelembe véve öt éves moratóriumot hirdetett meg.
Eszerint fokozatosan lebontják a részvételi határokat, vagyis 2014-től minden hajótípus és osztály számára lehetőséget biztosítanak.
Az idei tehát az utolsó klasszikus Kékszalag vetélkedő lesz, ahol például nem indulhatnak többtestű, vagy trapézos hajók. A MVSZ szerint 2014-től a Kékszalag újra olyan távolsági verseny lesz, amely minden vitorlázónak nemes kihívás, hiszen a különböző hajóosztályokon belül elérhető sikeren kívül a konstruktőröket és a vállalkozó szellemű vitorlázókat az abszolút győzelem elérhetőségének lehetősége is motiválja.
Az idén utoljára indulhatnak csak klasszikus hajók a Kékszalagon, ráadásul celebek sem lesznek (Fotó: Gáspár Gábor)
A Kékszalagon 1955-ben futott a Nemere II tókerülő csúcsot, 10 óra 40 perccel. Tavaly egy katamarán, a Józsa Márton vezette Fifty-fifty 10:35 órára javította a rekordot. A klasszikus hajók számára azonban továbbra is a Nemere II ideje a mérvadó. Az idei regatta legnagyobb esélyese ezúttal is a tízszeres győztes, Litkey Farkas és csapata, akik a jól ismert Lisával állnak rajthoz. A szakma szerint az idén a Rauschenberger Miklós kormányozta Principessa lehet a legkomolyabb kihívója Litkeyéknek, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a Fehér Szalagon le is győzték őket.
Nem szabad megfeledkeznünk a Király Zsolt irányította Rafficáról sem, amely már komoly nemzetközi eredményeket is fel tud mutatni. A mezőnyben természetesen ott lesz a csúcstartó Nemere II is, vagy a Balaton legöregebb vitorlása a 117 esztendős Kishamis is.
Összesen huszonhat hajóosztályban hirdetnek végső győztest. A legjobbak célba érkezése már csütörtök estére várható, de a szervezők összesen 48 órát adnak a résztvevőknek, vagyis szombat reggelig biztosítanak lehetőséget a többieknek a visszaérkezésre.
Fontos még tudni, hogy a Kékszalag előtti napon már hagyománnyá vált, hogy az utánpótlás korosztály számára tartanak túraversenyt. A Kékpántlikán, amit hatodik alkalommal bonyolítanak le, nagyjából 80-100 hajó részvételére számítanak Optimist, Cadet, Laser 4.7, Laser Radial és 420-as hajóosztályokban. A fiatalok Balatonfüred és Tihany között kijelölt pályán versengenek a minél jobb helyezésekért.
Celebek nélkül indul a verseny
Az elmúlt években a Kékszalag igen felkapott rendezvény lett a magyar hírességek között. Akadt olyan időszak, amikor a leggyorsabb hajók vállalták, hogy egy-egy celebet magukkal visznek. Volt olyan híres ember, aki aktívan részt vállalt a feladatokból, átérezte a viadal fontosságát és együtt edzett, készült a csapattal. Sokaknak igazi nagy szerelem lett a vitorlázás. Most celeb vendégek nélkül rendezik meg a Kékszalagot, azonban a mezőnyben több sportoló és ismert ember is ott lesz, akik benevezett sportolóként szeretnék teljesíteni a tókerülést.